Тенденцията за количеството консумирано вино от българи и туристи в България, които идват у нас всяка година, се запазва една и съща преди, по време и след пандемията - цифрите варират от 110 - 120 милиона литра. По време на пандемията имаше рязък скок на консумацията на българската ракия. Това коментира Красимир Коев, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ) в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.
"Държави като Италия, Франция и Испания, които са световните лидери във винопроизводството се борят с голяма конкуренция по отношение на вносните вина на вътрешните си пазари. В България е точно обратното. Тук едва 5-6 милиона литра от общата консумация от 120 милиона литра, е вносно", заявява той.
По думите му се връщаме към българските сортове "Димят", "Мелник 55", "Рубин", "Тамянка" и други.
"За съжаление обаче те намаляват като типично български сортове, но със сигурност ще има Ренесанс. Търговците, които идват и купуват вино от България, не искат да дегустират традиционни сортове, а нещо по-специфично", заявява Коев.
Кое поскъпна в сектора?
Морският транспорт поскъпва изключително много. До три-четири пъти е повишаването на цените на контейнерите за превоз. Сроковете за пристигането им също са големи. Като се добави цената на енергоизточниците, това оскъпи производството. Автомобилният транспорт също поскъпна. Цената на бутилките се повишиха почти двойно, както и на етикетирането и тапите.
Замяна на износа, който отиваше украинския пазар
Едно от направленията, което не е още много добре развито, са създадените винарки предприятия в страната тип бутикова или семейна изба, които в даден регион в радиус от 20 км. имат около 30-40 лозови насаждения и 10 изби. Виненият туризъм и посещенията на тези места се развива, но има голяма ниша в това направление.
"У нас винарните са 358 с капацитет до 1,5 милиона литра. Наблюдава се стихийност в реализацията. Всеки е тръгнал сам да уговаря своята продукция", коментира той.
Цени на международни пазари
До преди 15-20 години българските вина на международните пазари бяха на най-ниските цени - до 1 долар се купуваха от тук. В последните 10 години, когато се изградиха много винарни, търговците видяха, че повишаваме качеството, съответно и вече не сме на най-ниския рафт по магазините.
"Конкурентоспособността на международните пазари е абстрактно понятие. Всяка година в Нидерландия има т.нар. винена борса. Там се намират вина от 26 доларови цента за литър до 9 долара за литър. Посещава се търговците, но зад всеки сорт, който искат да продават стоят количества", коментира той.