Airbus ще започне да разработва автономни самолети и технологии, които ще позволят самолетите да бъдат пилотирани само от човек, което ще спести пари на авиолиниите, каза технологичният директор Пол Еременко, цитиран от Bloomberg.
"Целта ни е да оставим само един пилот в кабината, а голяма част от технологията, нужна затова, ни поставя и на пътя към безпилотно летене", обясни той.
Така, по подобие на автомобилната индустрия, в авиосектора започна масово придобиване на технологични стартъпи. Производители на самолети като Airbus и Boeing се състезават в разработката на изкуствен интелект, който ще позволи след време на компютрите сами да пилотират самолети без нуждата от хора.
Превръщането на тази идея в реалност няма да е лесно в индустрията, в която наличието на поне двама пилоти в кабината е норма за комерсиалните полети от няколко десетилетия. След като пилот на Germanwings заби А320 във френските Алпи през март 2015 г., убивайки всички 150 души на борда, много авиолинии по света въведоха задължително изискване поне двама души да се намират в кокпита във всеки един момент.
Въпросът дали застрахователите, пътниците и регулаторите ще приемат самолет без пилоти също е отворен, казва консултантът Робърт Ман. Хората несъмнено ще бъдат притеснени. Има автономни автомобили и автобуси, но за нещо, което лети, възприятието е по-различно, посочва той.
Airbus има звено, наречено Urban Air Mobility, което изследва новите технологии. Миналият месец пък Boeing закупи компания, която разработва летящо такси за Uber, както и такава, която работи по електрически самолет.
Boeing изчислява, че през следващите две десетилетия ще са нужни 637 000 пилота. И индустрията трябва да намери начин да обучава по-бързо екипажа, тъй като от началото на масовите комерсиални полети досега са обучени едва 200 000 пилота, казва Еременко.