Това е най-скъпият и важен консуматив. Съвременният електромобил е изграден около своята батерия и не е случайно, че сериозен процент от цената му отива точно за нея. След няколко години изключително изискваща употреба на пътя обаче идва време за смяна - и какво следва?
Според ВЕИ интегратора Solarpro - още много време служба в помощ на домакинството или бизнеса. Чрез дъщерното си дружество "И-Уест Силистра" АД (eWaste Silistra), групата първа у нас дава "втори живот" на излезли от употреба литиево-йонни батерии от електромобили, като ги интегрира в системи за съхранение на енергия.
"Зелени заедно"
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.
Научете повече тук:
Кога всъщност една батерия "слиза от пътя"? "Обичайно, когато капацитетът на литиево-йонната батерия падне под 80%, тя вече не е подходяща за използване в електромобил и е добре да се смени, тъй като започва да деградира по-бързо. В този момент обаче тя все още има значителен остатъчен живот и може да бъде използвана като стационарна батерия за съхранение на електроенергия", обясняват за Money.bg от Solarpro.
"Вторият живот" на автомобилната батерия
Пилотният проект на eWaste Silistra е за две системи с капацитет от по 4,2 kWh, които използват модули от електромобили на Volkswagen Group. Те са с напълно хибриден инвертор - могат да се зареждат както от соларни панели, така и от електрическата мрежа или от генератор, като енергията се разпределя според нуждите на домакинството или обекта.
Според компанията батериите за автомобилна употреба имат потенциал за още от 5 до 8 години експлоатация след трансформацията за стационарни цели, преди да бъдат рециклирани.

Източник: Solarpro
Плановете са за производство на по 20 такива системи месечно. Вече има и първи клиенти: "Работим с частни домакинства, собственици на кемпери и каравани, както и с малки офисни обекти. Системите най-често се комбинират с фотоволтаични панели, които зареждат батериите през деня, а енергията се използва вечер или сутрин - когато потреблението е най-високо".
Системите за съхранение на енергия на eWaste Silistra са с капацитет от 2,5 до 5,5 kWh, като при наличие на соларни панели те могат да покрият 30-50% от дневното потребление на домакинство, а при кемпери и каравани може да се стигне и до 100% покриване на енергийните нужди.
Разработката позволява изграждане на решения с капацитет до 50-100 kWh, подходящи за производствени бази и офиси.
Предизвикателства не липсват
Към момента групата на Solarpro има договори с 18 вносители на електрически превозни средства у нас. Говорим за марки като Mercedes, Skoda, Suzuki, VW, Audi, Porsche, Infinity, Jeep, Alfa Romeo, Hyundai, Mitsubishi и Nissan.
Не е ли трудно да се приспособяват батериите на толкова различни производители? От компанията признават, че има технически предизвикателства, "но чрез инвестиране в инженеринг и софтуер успяваме да ги преодолеем".
Само по себе си решението подобен бизнес да се развива именно в Североизточна България също изглежда като предизвикателство. То обаче има своята логика: "Силистра и регионът около нея предлагат отлични възможности за развитие на подобен тип дейност. Благодарение на локацията си - в близост до границата с Румъния и на ключовия транспортен коридор по Дунав - регионът е подходящ за логистика и снабдяване на EV батерии от Централна и Източна Европа".
За да намерят кадри, от Solarpro работят с местни учебни заведения и планират инвестиции в обучения и развитие.
В същото време двете пилотни системи за съхранение на енергия от Силистра ще бъдат дарени на Професионалната гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи "Благовест Сендов" и на ТУ-Варна, като те ще могат да се използват както за образователни цели, така и за реално приложение.
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, BILLA България, ЕнЕфект.