Дистрибуторския ИТ бизнес в България прескочи отново летвата от половин милиард лева и за първи път от четири години отбеляза ръст 2012/11.
Макар продажбите да са далеч от нивата от 2007 или 2008 година (над 700 млн. лв.), постигнатото е глътка въздух и самочувствие за ИТ сектора, както и добра новина за технологичното развитие на страната, на фона на продължаващата стагнация в икономиката.
Това показват резултатите от единственото за България изследване на независимата агенция CBN - Pannoff, Stoyctheff & Co., проведено за 6-та поредна година.
Успехите:
През 2012 ръст отбелязват общите приходи, продажбите на стоки и брутния марж. Изненадващо намаляват общите задължения. Запазват се работните места, расте производителността, увеличават се възнагражденията чувствително над ръста на производителността и много над средното за страната, което както би казал МВФ - "крие известни рискове". Изненада е рязкото намаляване на времето за разпродажба на склада (Inventory days) и дори времето за събиране на вземанията (Receivable days)
Задачите за решаване:
Най-сериозният проблем се очертава възвръщаемостта на капитала (ROCA) при продажбите на стоки. Това е следствие, според нас, от неправилно планиране и завишени очаквания, от ниския и намаляващ маржин, съчетан с натиска за ръст във възнагражденията - изпреварващ значително увеличението на производителността (Revenue per employed). Има известен ръст при вземанията (Claims), но въпреки това като процент от общите приходи е приблизително един и същ спрямо 2011.
Най-успешните:
С ръст над 1% пазарен дял от общите приходи могат да се похвалят четири компании - три са "one-stop shop", а една е специализирана компания. Дистрибуторът с най-голям ръст е увеличил с 3,2% пазарния си дял, а следващия след него с 3,0%. Пет компании могат да се похвалят и с приход на зает от по над 1 млн. лв. годишно. Един специализиран и едни много-профилен дистрибутор осигуряват най-високите възнаграждения в сектора, като и при двете компании средните възнаграждения са в пъти по-високи от останалите. Дистрибуторът с най-нисък маржин е превъртял 28 пъти склада през годината, а компанията с най-висок - едва 1,5 пъти.