Изненадващо за парара най-силно са засегнати продажбите на преносими компютри. Техният ръст за периода януари-март 2009 г. е едва 1.3% спрямо същия период на 2008 г., сравнено с 58.3% за последните три месеца на 2008 г. Спрямо първите три месецa на 2008 ръстът се е забавил с почти 100 пъти.
Сегментът на продажбите за домакинствата и този на малките и средни предприятия е по-малко ударен от кризата сравнено с този на големите потребители и държавата.
Трите компании които държат около 1/3 от пазара са HP, Acer и Toshiba, като подреждането е по броя на реализираните продажби.
Икономическата среда, която изпитва все по-големи затриднения, вкючително спада на имотите, влошаването на икономическото производство, затегнатото кредитиране, както и намаляването на потребителските разходи са основните фактори за намаления ръст, заяви Евелин Стоев, старши анализатор на IDC за България. Наличието на изгодни предложения в сегмента на нетбуците, конкуренцията между отделните марки, намаляването на цените и следколедните промоции, не бяха достатъчни да надскочат създалата се икономическа конюнктура.
През настоящата година PC бизнесът у нас е изправен пред една предизвикателна среда, предвид предстоящите избори през лятото, намалените потребителски разходи и доверие, както и нарастващата безработица, коментира още Стоев.
Припомняме че според IDC ръстът в продажбите на персонални компютри у нас за тази година ще бъде едноцифрен, като за миналата година той бе 48.8%