Стотици хиляди служители на огромни компании като Starbucks, Delta Airlines, T-Mobile, Chevron, Nestle или AstraZeneca са под наблюдение. Не от камерите в офисите им, а от алгоритми, които анализират всеки техен мейл и всяко съобщение в Slack, MS Teams или Zoom.
Целта - шефовете в реално време да следят как подчинените им реагират на една или друга промяна в политиките. А също и да се засичат грубиянско и токсично поведение, тормоз и всякакви нарушения на вътрешните правила. Какво може да се обърка?
Много малко, ако питате изпълнителния директор на стартъпа Aware, който е една от водещите компании в сферата с топ клиенти като изредените по-горе. Пред CNBC той обяснява, че платформата му позволява на бизнесите чрез AI "да разбират риска в рамките на комуникациите си" и да следят настроенията сред служителите в реално време - а не чрез въпросници, които се попълват 1-2 пъти годишно.
Как работи?
Когато нов клиент започне да работи с Aware, в рамките на 2 седмици AI моделите изучават комуникацията между служителите и така се "ориентират" какво е нормално и какво - не. Събраната информация се използва за подобряване на цялата система.
По думите на Шуман компанията разполага с "най-бързо растящият неструктуриран набор от данни в света" - по 100 млн. единици съдържание се обработва всеки ден.
От анализите се разбира, например, кои екипи общуват най-много, но и какво си казват. Aware има два продукта - аналитичният показва тенденции в рамките на възрастови, географски и т.н. групи, които са анонимизирани. eDiscovery обаче позволява HR, звеното за сигурност или друг отдел да има достъп до конкретната комуникация на конкретен служител, който, например, е бил "уличен" от AI, че заплашва колеги.
Какви са проблемите?
Според съоснователя на оргаизацията Humane Intelligence Юта Уилямс този тип автоматизирани системи са потенциално проблематични: "Това се превръща в преследване на "престъпления на мисълта" (каквито ги знаем от "1984" на Джордж Оруел - б.р.). Хората се третират като инвентар по начин, който не съм виждала".
Изпълнителният директор на института AI Now в Нюйоркския университет Амба Как коментира пред CNBC, че системи като тази на Aware имат "смразяващ ефект върху това какво хората си казват на работното място" и "има също толкова много проблеми по линия на правата на служителите, колкото и по отношение на личната неприкосновеност" - а и редица държавни структури като FTC и Министерството на правосъдието са изказали загриженост по случая.
Всичко това очевидно не е голям проблем за Aware. Приходите на компанията са скачали средно с по 150% годишно през последните 5 години, а клиентите ѝ са с по няколко десетки хиляди служители. Освен това, не е единствената подобна - има поне още 5 участници в надпреварата за най-ефективно AI следене на служителите.