С толкова много чат приложения на телефоните ни идеята да останем само с едно, но да можем чрез него да говорим с всички си близки хора, колеги и професионални партньори изглежда привлекателна — но и почти невъзможна. Според Атанас Райков, генерален мениджър на Viber за Европа, Близкия Изток и Северна Африка, има причина да се надяваме.
"Ние протегнахме ръка. На 10-годишнината ни нашият изпълнителен директор отправи предложение към другите водещи играчи, с цел улесняване на потребителите, да се създаде съвместимост между големите приложения, при която човек да може да пише през Viber на потребители в Telegram или WhatsApp и да получава съобщения", разказа той пред Money.bg по Bulgaria ON AIR.
"Това е много сложно технологично, но от гледна точка на потребителския интерес би трябвало да бъде най-правилното решение и посока, в която тези услуги да се развиват в бъдеще. Ние сме склонни да инвестираме сериозно количество ресурси, за да може това да се случи — при положение, че не трябва да компрометираме нашите принципи", посочи Райков.
Относно потенциално сливане на пазара на чат приложения, Райков подчерта нуждата от независими компании и свободен избор. "Има много приложения, но водещите са само няколко. Със сигурност трябва да има избор, тъй като три от водещите играчи се притежават от Facebook. И както се видя със случая с WhatsApp, на практика това е една компания с три различни лица, но с един и същ морал и едно и също отношение към поверителността на данните на техните потребители. Нуждата да има независими компании като Viber, които не са част от големия комплекс на използване на потребителското внимание и на техните лични данни в крайност, е много важнa, за да има алтернатива и хората, които държат на тези принципи, да могат да се възползват от тази възможност", категоричен е той.
Именно случая с WhatsApp от последните седмици постави чат приложенията отново под светлината на прожекторите. Планираната промяна на общите условия, според която потребителите не могат да се откажат от споделяне на информация за тях с компанията майка Facebook, предизвика отлив на потребители и милиони нови регистрации във Viber, Telegram, Signal и други.
Проблемът при Facebook и дъщерните ѝ приложения се крие в бизнес модела на компанията, който разчита на събирането и продажбата на лични данни на потребителите. Не всички приложения обаче работят по този модел. Viber, например, има други източници на приходи, които не са свързани със събирането на лични данни.
За първи път през 2020 г. компанията излиза на печалба, посочи Райков. Това "беше много сериозен бизнес успех за нас. Също и нелек път, тъй като ние сме много внимателни с начина, по който изграждаме нашите бизнес модели и услуги за монетизация", казва той.
Основните приходи, които Viber генерира, са в три големи групи. Първата са услуги, свързани с телекомуникационни решения за телекоми по света. "Това са решения, при които ние помагаме на телекоми да изграждат по-добри и по-изгодни разговори при международни обаждания или в роуминг, така че ние, на места, на които Viber е много популярен, ние можем да бъдем техен партньор, да терминираме обаждания, които са почнали от мобилен телефон, да бъдат всъщност извършени във Viber при получаващия обаждането. Това е доста успешна услуга, с която работим с най-големите телекоми в света", посочи Райков.
Друга група услуги, която вече е основният източник на приходи, са услугите за бизнес съобщения и бизнес комуникация между бизнесите и техните крайни клиенти. "Това могат да бъдат чатботове, могат да бъдат бизнес съобщения, които вече дори в България са доста популярни, използвани са от водещи банки, куриерски услуги, е-комерс компании, както и доста други бизнеси в страната", разказва той.
"На трето място се нареждат рекламите, които се появяват на някои места в нашето приложение, но ние сме доста внимателни с тях и съзнаваме това ниво на дискомфорт, което понякога потребителите могат да имат. Нито един не обича реклами. Така че бих казал е това е област, в която инвестираме по-малко и имаме по-малки амбиции за ръст на приходите", посочи още Райков.
Как да изберем чат приложение?
"Както с всяка друга услуга в интернет е много важно потребителите да положат малко време и внимание, за да могат да преценят и да проучат коя услуга наистина гарантира и е ангажирана с поверителността на данните, защото не всички месиджинг услуги са еднакви. Най-важното разделение, което трябва хората да имат предвид, е това дали едно приложение има криптиране от край до край на данните, или няма. И вторият най-важен фактор е дали тези данни се пазят в облачна услуга, или не", категоричен е Райков.
Първата част с криптирането от край до край означава, че когато има такива криптографски ключове във вашето устройство като потребители, то тогава дори собственикът на услугата, който препраща съобщенията, не може да ги отключи, тъй като те са криптирани, посочва той. Ако няма такова криптиране и след това всичките данни се пазят в облачна услуга, тогава тази облачна услуга колкото и добре да е пазена в момента, може да се случи да бъде хакната, може да се случи да има достъп до тази информация и колкото по-голямо количество информация се пази, толкова по-атрактивен е този сейф на данни за потребителите, предупреждава той.
"Когато става дума за Viber, ние не пазим нито едно съобщение, което е доставено до потребителите и гарантираме криптирането от край до край в абсолютно всички случаи по подразбиране — тоест всеки един разговор, който е гласов или видео и всяко една обмяна на съобщения, независимо дали той е между двама души или повече души във Viber група. Това е активирано по подразбиране, така че ние нямаме никаква възможност да прочетем нито една буква или пиксел от снимките, които вие изпращате", припомня Райков.
Целият разговор гледайте във видеото