Най-новата ескалация в Близкия изток принуди водещи глобални авиопревозвачи да спрат десетки полети и да пренасочат ключови маршрути, след като Катар, Кувейт и Бахрейн временно затвориха въздушното си пространство в отговор на ракетна атака от страна на Иран срещу американската военна база в Доха, съобщава "Ройтерс".
Този развой на събитията, започнал след американски удари по ирански ядрени обекти в неделя, рязко прекъсна един от най-важните коридори между Европа и Азия, през който преминават стотици полети ежедневно.
Срив в маршрутната свързаност между Азия и Запада
Air India обяви в понеделник, че преустановява полетите не само към Близкия изток, но и към Източна Европа и източното крайбрежие на Северна Америка, тъй като традиционните трасета между Индия и Запада вече не са безопасни. Компанията дори върна някои самолети, които вече бяха във въздуха.
Finnair бе първата, която обяви по-дългосрочна мярка - пълно спиране на полетите до Доха до 30 юни. Air France и KLM отмениха връзки с Рияд, Бейрут, Дубай и Доха. Singapore Airlines, Iberia и British Airways също извадиха от разписанията си ключови маршрути до региона. Etihad Airways започна активно пренасочване на полети, а Kuwait Airways изцяло преустанови излитанията от страната си.
Според анализ на Cirium, над две дузини полета до Доха и поне пет до Дубай са били отклонени само в рамките на понеделник. Закъсненията и анулациите засягат и вътрешните хъбове на самите превозвачи, което води до верижна реакция в логистиката.
Геополитиката и рисковете за индустрията
С вече затвореното въздушно пространство над Русия и Украйна, Близкият изток се беше превърнал в ключов транзитен регион между Европа и Азия. Затварянето му в този момент означава не само логистични усложнения, но и съществен финансов натиск върху авиокомпаниите.
По-дългите маршрути през Каспийско море или южно през Египет и Саудитска Арабия водят до увеличени оперативни разходи, по-високи разходи за гориво и преструктуриране на екипажи. Освен това несигурността застрашава застрахователните клаузи и увеличава риска за търговските полети.
Авиорисковата компания Osprey Flight Solutions предупреди, че превозвачите вероятно избягват летищата в Доха и Дубай не само заради въздушната опасност, но и заради вероятността от допълнителни удари срещу обекти с американско военно присъствие.
Нарастващи технологични и сигурностни заплахи
Освен директната опасност от военни действия, се увеличават и сигналите за GPS смущения в региона. Според швейцарската компания SkAI, над 150 самолета са били засегнати от т.нар. GPS spoofing - подмяна на координати, която може да доведе до критични отклонения в маршрута.
Всичко това се случва в момент, в който авиосекторът все още се възстановява от глобалните предизвикателства след пандемията и търси устойчивост на фона на растящите разходи и несигурността по веригата на доставки.
Пазарен извод
Глобалните авиокомпании се оказват във все по-зависима позиция спрямо геополитическата стабилност. Затварянето на въздушни коридори, особено в региони със стратегическо значение, като Персийския залив, подчертава крехкостта на глобалната свързаност и необходимостта от адаптивни маршрути, оперативна гъвкавост и бързо вземане на решения.