Трансадриатическият газопровод (TAP) е завършил проектното си финансиране на стойност 3.9 млрд. евро, проправяйки пътя за приключване на строителството през 2020 г., съобщава Reuters.
Газопроводът, който е последният етап от т.нар. Южен газов коридор - проект за 40 млрд. долара за транспортиране на газ от Централна Азия до Западна Европа, е крайъгълен камък на политиката на Европейския съюз в областта на енергийната сигурност. Целта е блокът постепенно да се откаже от руските газови доставки.
Първата доставка на газ за Европа се очаква през 2020 г., с което TAP ще стане първият не руски газопровод, захранващ Стария континент със синьо гориво, след връзката Medgaz, която започна доставки от Алжир за Испания през 2011 г.
Инсталацията ще транспортира до 10 млрд. куб. м природен газ годишно от находището Шах Дениз II в Азербайджан до Италия. "С постигнатото окончателно договаряне на финансовите параметри TAP достигна друг важен етап", казва Лука Скиепати, управляващ директор на газопровода.
"С успешното приключване на финансирането, TAP може да продължи към окончателното завършване на проекта и доставката на газ от Шах Дениз II през 2020 г.", добавя той.
Компанията е завършила етапа на финансирането през декември, като това е най-голямото проектно финансиране, договорено за европейски инфраструктурен проект в Европа през миналата година.
Миналата година Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) одобриха заеми за проекта. Останалата част от финансирането идва от агенции за експортни кредити и група от 17 търговски банки, сред които Bank of China, BNP Paribas, Societe Generale и UniCredit.
Компанията, изграждаща газопровода, има възможност да набира допълнително финансиране, например за увеличаване на капацитета му от 10 млрд. куб. м до 20 млрд. куб. м, ако търсенето го изисква, казва Стефани Хъдсън, ръководител на проектното финансиране.
Строителните дейности също вървят по график. "Над 82% от строителните дейности са готови. Това, което правим в етапа на строителството, е в съответствие с високите екологични и социални стандарти, определени от ЕИБ и ЕБВР", посочва Скиепати.
Проектът е изправен пред опозиция по екологични и политически причини, както и от местните общности в Италия, поради опасенията, че това ще попречи на туризма в южната част на страната.
През октомври обаче премиерът Джузепе Конте даде окончателното одобрение на Италия на проекта, който беше силно оспорван от "Движение 5 звезди", една от двете партии в управляващата коалиция.
Акционерите в газопровода са BP, SOCAR, Snam, Fluxys, Enagás и Axpo.