"Германската политика натиска спирачката" - така авторът на репортажа Андреас Мим описва накратко ситуацията. Заедно с група германски журналисти той е бил поканен да посети индустриалната зона в турския град Маниса близо до Измир, където трябваше да се строи новият завод на Фолксваген. Мим припомня, че заради навлизането на турски войски в Сирия Надзорният съвет на Фолксваген все още отлага решението.
"Важна роля в този съвет играе социалдемократът Щефан Вайл, който е министър-председател на провинция Долна Саксония. Сраженията в Сирия отново се разгорещиха, броят на убитите и ранените вече е трицифрен, тъй че решението за завода едва ли ще влезе в дневния ред на следващия Надзорен съвет в края на февруари", прогнозира авторът и цитира официалната позиция на концерна по въпроса: "Засега няма промяна".
От първостепенна важност за Анкара
Журналистите, посетили Маниса, явно са били обект на специални грижи. От репортажа на ФАЦ научаваме, че дори са ги ескортирали автомобили със синя лампа. Андреас Мим е разговарял и с Ибрахим Калин, съветник на турския президент Ердоган. "Той дава всичко от себе си, за да убеди Фолксваген, че не бива да се влияе от голямата политика", пише журналистът и припомня, че очакваната инвестиция на концерна в Турция е от първостепенна важност за Анкара. "Преговорите се водят от турското Бюро по инвестициите, което е подчинено пряко на президента. Ердоган, който иначе се вози в брониран Майбах, лично се е ангажирал с въпроса", четем още в репортажа.
Цитиран е и директорът на индустриалната зона в Маниса Джемал Тюрек, който предпазливо говори за "политически проблеми", имайки предвид турската военна операция в Сирия. Авторът на репортажа описва актуалната ситуация така: "В момента едно положително решение би прозвучало като германско одобрение - не само за военните акции, но и за авторитарната политика на президента Ердоган, на която се гледа с критично око. От турска гледна точка също става дума за нещо повече, а не само за работни места, оборот и експорт. Алваро Ортиз, главен икономист на най-голямата чуждестранна частна банка в Турция - BBVA в Истанбул, смята, че инвестицията ще бъде "добър сигнал за Турция". Така страната щяла да покаже, че върти бизнес с един топ-концерн, а това би било важно доказателство за стабилността ѝ", казва Ортиз пред ФАЦ.
Тук авторът на репортажа пояснява, че напоследък Турция не е особено стабилна икономически: лирата е в нокдаун, инфлацията бързо расте, увеличава се и безработицата, икономическият растеж е почти нулев, търсенето на вътрешния пазар спада. В този смисъл заводът на Фолксваген в Маниса би бил добре дошъл, отбелязва авторът и цитира оптимистично настроени събеседници в Турция: "Секиб Авдагъдж, президент на Търговската камара в Истанбул, се надява, че в крайна сметка ще надделеят икономическите аргументи.
А такива има много: младо население, добре обучени работници, голям вътрешен пазар с 83 милиона потребители, популярността на марката "Фолксваген", близостта на други пазари и не на последно място икономическата изгода - в Турция производството на един автомобил е с 1000-1200 евро по-евтино, отколкото в Германия.
Към това се добавя и убедеността на мнозина в Турция, че като индустриална дестинация страната им има предимства пред потенциални конкуренти като България. Самоувереният президент на Търговската камара картинно описва как изглежда презентацията на конкурентите: "От дясната страна - просто бяла страница, на която няма нищо".
Фолксваген просто протака?
В края на репортажа авторът изказва предположението, че навярно ще има протакане. Търсенето на електромобили засега не е толкова голямо, тъй че Фолксваген вероятно може да отложи освобождаването на капацитети в Германия и в Словакия, тоест - решението за изграждане на нов завод в Турция може да почака, докато положението се поуспокои, заключава ФАЦ.
В статия по същата тема чешкият "Хосподарске новини" пише, че ръководството на Шкода, която е част от концерна Фолксваген, в момента иска разширяване на производствените капацитети в Европа - тъкмо заради отлагането на новия завод в Турция.
Avatarx
на 21.02.2020 в 21:54:28 #273titli, глупости, това показва, че никой в България не иска и не може да прави бизнес, освен ИТ компаниите. Поглеждаш към съседна Румъния и виждаш, че там могат. Затова и Румъния която по време на социализма беше далеч зад нас, днес е далеч пред нас.
Avatarx
на 21.02.2020 в 12:21:47 #1_Ico, не го правят в Африка, понеже транспортните разходи ще са по-големи от себестойността на автомобила. Както виждаш не го правят и в Европа, а турските VW ще могат да се продават и в Азия. България на практика наистина не предлага абсолютно нищо. Липсва политическа воля за развитие на индустрия.