Avianca Holdings, втората по големина авиокомпания в Латинска Америка, обяви, че подава заявление за фалит на фона на неуспешните молби за финансова помощ от правителството на Колумбия.

Ако не успее да излезе от фалит, базираната авиокомпанията ще бъде един от първите големи превозвачи в света, които обявяват банкрут в резултат на пандемията, която буквално стопира пътуванията по света.

Avianca не е изпълнявала редовен пътнически полет от края на март и повечето от 20 000 служители са останали без заплати в кризата. "Avianca е изправена пред най-предизвикателната криза в нашата 100-годишна история", каза главният изпълнителен директор на компанията Анко ван дер Верф.

Докато Avianca беше отслабена още преди избухването на коронавируса, банкрутирането сега подчертава предизвикателствата пред авиокомпаниите, които не могат да разчитат на държавна помощ или спасителни операции. Авиокомпанията все още се надява помощ от правителството.

"Изобщо не е изненада", заяви Хуан Дейвид Бален, главен икономист в брокерската къща Casa de Bolsa в Богота. "Компанията беше силно задлъжняла, въпреки факта, че се опита да преструктурира дълга си миналата година."

Avianca, втората най-стара, действаща авиокомпания в света след KLM, имаше дългове от 7,3 милиарда долара през 2019 г. Авиокомпанията подаде заявление за фалит и заяви, че ще продължи операциите си, докато преструктурира дълговете си.

Компанията вече премина през един фалит в началото на 2000-е години и бе спасена от петролния бизнесмен Ефромович. Но той също така натоварва превозвача със значителен дълг, след като миналата година беше отстранен от авиокомпанията при преврат на борда, ръководен от United Airlines. Той все още притежава мажоритарен дял в превозвача.

Ефромович заяви, че не е съгласен с решението да подаде фалит и че не участва в вземането му.

Ръководството, което пое след свалянето на Ефромович, вече беше съсредоточено върху реорганизацията за намаляване на разходите, преди кризата през тази година.

Avianca няма определена дата за възобновяване на операциите, тъй като основните й дестинации - Колумбия, Ел Салвадор и Перу - спряха въздушния трафик. Превозвачът продаде самолетни билети за края на май, но се наложи да ги анулира, когато Колумбия удължи блокирането зради коронавируса.

Компанията обяви, че ще спре своите операции в Перу, което представлява 5% от приходите на авиокомпанията и ще освободи стотици служители в следващите 10 дни.