"И информационните системи на митниците и МВР се сринаха" е водещo заглавиe на в. "Сега"

Поредна порция софтуерни изненади се стовариха на бизнеса и гражданите. Цял ден вчера гражданите напразно чакаха на опашки за нови паспорти и шофьорски книжки. Новата информационна система на Агенция "Митници" пък блокира вноса в страната миналата седмица. Камиони със стока престояха с дни на паркингите, защото имаше затруднения с електронното подаване и обработване на митническите декларации. Противно на уверенията за дигитализация с облекчения за бизнеса, се оказа, че хартиените формуляри в митниците са набъбнали двойно.

Поредните софтуерни проблеми на администрацията идват на фона на пълен хаос с електронните винетки и новата електронна страница, която ще ги управлява, както и след епичните проблеми на сайта на Търговския регистър, който се срина през миналото лято за 3 седмици.

Прочети още от статията на в. "Сега"

"Кой все пак направи сайта за електронни винетки", четем в "Капитал"

От един отговор на АПИ стана ясно, че дружеството УПХ е създало bgtoll.bg без поръчка, а сега ще бъде глобено с половината сума

Когато даваш 150 млн. лв за електронна система, би било редно да очакваш да получиш срещу тях и сайт. Миналата седмица се оказа, че това не е така. 

По време на хаоса с електронните винетки в първите дни на новата година се разбра, че "Капш трафик солюшънс", които изграждат системата за електронни винетки и тол-системата, не са отговаряли за прословутия сайт bgtoll.bg. Тяхна отговорност е била следващата стъпка - web.bgtoll.bg, където се извършват плащанията.

Прочети още от " Капитал"

"Каква е съдбата на старите дрехи" е заглавиe от в. "24 часа"

Събрани при планирани кампании или в специални контейнери, употребяваните дрехи поемат от доскорошните им притежатели от икономически по-развитите страни на Западна Европа и Северна Америка към сортировъчните центрове в Източна Европа и Азия.

Откъде идват старите дрехи?

В страните с висок стандарт на живот в Западна Европа и САЩ системите за събиране на старите дрехи отдавна са работещи и хората имат избор за това как да продължат живота на непотребните им вече текстилни продукти. Те могат да бъдат оставени в контейнерите за текстил, да бъдат директно препродадени в така наречените дрифт шопове или да бъдат предадени в подкрепа на кампании, свързани с конкретни дарителски каузи.

Прочети ще от в. "24 часа"

"Ако ни хванат пили зад волана: Духаме на дрегер, за да запалим колата" извежда на първа страница в. "Монитор"

Предлагат въвеждане на алкохолни имобилайзери в началото на 2020 година

Aко бъдем хванати с алкохол зад волана и ни санкционират по Закона за движение по пътищата, то ще трябва да духаме на дрегер, който само при нулеви резултати ще ни позволи да запалим автомобила, с който се движим. Това предвиждат от "Пътна полиция" като се позовават на положителни практики от чужбина, научи "Монитор".

Устройствата се казват алкохолни имобилайзери и само при наличието на нулеви стойности на алкохолни пари в издишания въздух, ще позволяват на колата да потегли. Системата е разработена от Холандския институт за пътна безопасност. Експертите създали уреда по заръка на Европейския съвет по транспортна безопасност. Въвеждането му в повечето новопроизведени автомобили е залегнало и в програмата 2020-2030 на ЕС. Предвижда се това да се случи в цяла Европа, но първоначално да се оборудват автомобилите само на провинилите се водачи.

Прочети още от статията на в. "Монитор"

"До 2030 година запазват мощностите в Марица-Изток", четем във в. "Стандарт"

До 2030 година няма да има закриване на мощности в комплекса "Марица-Изток". Това важи както за ТЕЦ-ове, така и за мините. Това е разписано в Интегрирания национален план за климата и енергетиката до 2030 година, с хоризонт до 2050 година, който вчера бе представен за първо обсъждане пред синдикатите.

КНСБ бе представена от президента Пламен Димитров, Валентин Вълчев от миньорската федерация, Георги Петров от НФЕ, Божидар Митев от НСФЕБ, както и лидерите на синдикалните организации в ТЕЦ "Марица Изток" 2 Деян Дяков и Мини "Марица Изток" Наско Митев.

С тези планове се определят националните цели на държавите членки и политиките и мерките за постигането им. Това гарантира постигането на целите на европейско ниво до 2030 г. в областта на изменението на климата, а именно 32% дял на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия, 32,5% подобрение на енергийната ефективност и поне 15% междусистемна свързаност.

Прочети още от в. "Стандарт"

"Слънцето произведе парадокс на енергийната борса", пише "Капитал"

Соларните централи в събота работеха и затова токът за часовете с най-голямо потребление беше по-евтин от този за през нощта

На 12 януари на Българската независима енергийна борса се случи нещо наистина необичайно - цената на тока през пиковите часове (9 - 20 часа), когато търсенето е най-голямо, бе по-ниска от тази за нощта (1 - 8, 21 - 24 часа), когато потреблението пада до минимум. По принцип ситуацията е точно обратната, като пиковата енергия често дори е над два пъти по-скъпа от нощната. В събота обаче договорите за доставка на ток в диапазона 9 - 20 часа са били на средна стойност 128.59 лв./мВтч, докато за сутрешните часове от 1 до 8 и вечерните от 21 до 24 часа тарифата е била 137.91 лв. за мегаватчас. Базова енергия, която е с доставка през всичките 24 часа на денонощието, пък струваше средно 133.25 лв./мВтч, става ясно от данните на енергийната борса. 

Причината за този парадокс са възобновяемите енергийни източници и особено соларните паркове.

Прочети още от " Капитал"

""Най-прозрачната" сделка за F-16 ще бъде обсъдена тайно", пише в. "Сега"

Управляващите продължават традицията да укриват от обществото важни за държавата решения - този път възнамеряват да засекретят парламентарните дебати по бъдещата милиардна сделка за нови самолети за бойната авиация. Във вторник парламентарните комисии по отбрана и по бюджет и финанси ще обсъдят на отделни закрити заседания проекторешението на правителството, с което премиерът Бойко Борисов иска депутатите да му позволят да започне преговори за покупка на американски изтребители F-16. Кабинетът иска да получи мандат от парламента и да промени всички досегашни условия по сделката - цена, срок на доставка, начин на плащане.

Изглежда, управляващите не желаят очакваните остри спорове по темата да станат публично достояние. Решението да бъдат засекретени заседанията вероятно е било взето още миналия петък, когато членове на комисията по отбрана се събраха на неформална сбирка в една от стаите на ГЕРБ в Народното събрание.

Прочети още от в. "Сега"

"АПИ: АМ "Хемус" ще се строи на 6 части до 2023 г." пише в. "Монитор"

Държавната "Автомагистрали" ще изгражда 134 км от аутобана

Hа шест части ще бъде строено продължението на автомагистрала "Хемус" и ще достигне до Велико Търново през 2023 г., съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

В края на декември 2018 г. между пътната агенция и "Автомагистрали" ЕАД е сключен договор за изграждането на 134 км от "Хемус" в участъка от пътен възел "Боаза" до пресичането с пътя Русе - Велико Търново.

Той е на основание чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки, приложим за публични възложители, какъвто е АПИ. Стойността му е 1 124 880 000 лв. без ДДС и средствата са от републиканския бюджет. Цялата сума е в специална сметка в БНБ. Средствата от нея могат да бъдат използвани само за изпълнение на дейности по участъка от 134 км от АМ "Хемус". Към настоящия момент няма извършени плащания.

Прочети още от в. "Монитор"

"Едни 200 млрд. лв. доказват, че ръст на икономиката има" четем в "24 часа"

Има или няма ръст на икономиката, или ако има, той не се усеща реално от хората. Ей такива спорове може да се чуят непрекъснато, водени и от политици, и от икономисти.

Но има една изтъркана поговорка, че когато фактите говорят, и боговете мълчат. А фактите в подкрепа на твърдението, че има ръст на доходите, а оттам на потреблението и икономиката са безспорни.

Последните идват от БНБ и са разплащанията между хората и бизнеса, направени през миналата година. От данните става ясно, че през 2018 г. те са рекордно високи, а общата им сума е с близо 200 млрд. лв. над тази от предкризисните години. Има и още един рекорд - парите в обращение са над 17 млрд. лв.

Прочети още от в. "24 часа"

"Скок с 10% на заплатите в съдебната власт", пише в. "Стандарт"

С увеличение на заплатите на магистрати и съдебни служители ще започне първото заседание на Пленума на Висшия съдебен съвет за тази година. Предложението е възнагражденията да се повишат с 10%, с колкото е ръстът на заплатите в бюджетната сфера от 1 януари 2019 г.

Според чл. 218, ал. 2 от Закона за съдебната власт основното месечно възнаграждение за най-ниската съдийска, прокурорска и следователска длъжност се определя в размер на удвоената средномесечна заплата на заетите лица в бюджетната сфера съгласно данните на Националния статистически институт.

Последното увеличение на заплатите беше на 31 май 2018 г., когато възнагражденията на магистратите бяха повишени с 98 лева, а на служителите с 2 процента.

Прочети още от в. "Стандарт"