Компаниите навлизат все повече в живота ни, но скоро може да преминат още една граница, пише The Washington Post.

Съвсем скоро на ракетите на NASA може да стои логото на Budweiser или Coca-Cola, след като директорът на космическата агенция поема в посока продаване на права на имената на машините. На астронавтите пък скоро ще им бъде дадена възможността да участват в реклами - както на спортистите.

Агенцията подчертава, че крайно решение не е взето, но ако то стане реалност, това ще маркира огромен културен скок за NASA, която отдавна се пази от подкрепа за един или друг бранд - дотам, че нарича M&M "захаросани шоколадчета" от страх да не бъде обвинена, че рекламира марката.Но наскорошна среща на борда на съветниците, съставен от външни експерти, директорът заявил, че ще създаде комисия, която да проучи как ракетите могат да се превърнат в летящи билбордове.

"Възможно ли е NASA да компенсира част от разходите си, като продаде правата за имена на ракетите?", запитал Джим Брайденстин. "Казвам ви, че има интерес. Въпросът е дали е възможно. И отговорът е, че не знам, но искаме някой да ни даде каже".Той посочил още, че иска астронавтите не просто да говорят повече с журналисти, но и да участват в рекламни кампании, което да повиши имиджа и на NASA. "Искам да виждам деца, които вместо да искат да станат професионални спортисти, да бъдат астронавти или учени", казал той.

Евентуалният ход ще се превърне в част от стратегията частният сектор да бъде привлечен в космическата дейност. NASA вече разчита на частни компании да носят товар до Международната космическа станция - SpaceX на Илън Мъск вече е изпълнила няколко такива полета. Белият дом пък заяви, че обмисля да приватизира самата космическа станция, което бе посрещнато с бурни критики. Представители на Конгреса не са доволни от идеята САЩ да спре да контролира актива, в който е инвестирала почти $100 милиарда.

Със скептицизъм е посрещната идеята и за отдаване на правата за имена на ракетите, а съществуват и притеснения, че ако NASA започне да получава средства от частния сектор, държавата може да ореже финансирането.

Ако NASA успее да отхлаби рестрикциите, марката може да донесе значителни приходи. Филмът "Първият човек", в който Раян Гослинг играе Нийл Армстронг, скоро ще бъде в кината. Миналата година агенцията е помогнала за 143 документални филма, 41 телевизионни програми и други 25 филма. Молбите логото да бъде използвано пък валят непрекъснато - върху тениските, шапки, в предавания и други. Но към момента NASA не получава нищо от приходите.

Миналата година Science and Technology Policy Institute проведе проучване, според което частна космическа станция може да носи между $455 милиона и $1,2 милиарда годишно от различни комерсиални дейности.Други страни вече се възползват от интерес.

Пред 1999 г. Pizza Hut плати логото ѝ да бъде поставено върху руска ракета. Малко по-рано израелска компания за мляко засне реклама на космическата станция Мир.