Когато Нага Катару за първи път разказал идеята си за Google Alerts, тя веднага била отхвърлена. Става дума за услугата, която претърсва мрежата за интересно ново съдържание и изпраща имейли на потребителите, когато намери нови резултати, отговарящи на думите за търсене.

„Мениджърът ми не я хареса. Той заяви, че Google прави пари, когато хората идват при нас. Ако настроим сигнали, губим пари, защото отпращаме хората от Google”, разказва Катару за CNNMonеy.

Въпреки това Катару се доверил на инстинкта си. „Отидох при Сергей Брин и Лари Пейдж и казах, че имам готин прототип с лесен потребителски интерфейс, който да им покажа”, спомня си Нага Катару.

Основателите на интернет гиганта го изпробвали веднага. Всъщност първите ключови думи, които били използвани за тестването на Google Alerts, били “Google” и “Larry Page”.

„И двамата го харесаха”, посочва Катару, който е включен в три патента за Google Alerts.

Американската технологична компания пусна услугата през 2003 г. Тя се превърна в един от най-полезните инструменти. Стотици милиони души използват Google Alerts, за да следят уеб пространството за конкретно съдържание.

Когато Google назначила Нага Катару през 2000 г., той бил 40-ият инженер в стартъпа, в който работели 110 служители.

Само да се добере до вратата на Google бил забележителен подвиг за 25-годишен инженер, който за първи път използвал компютър като студент в Индия. Катару завършил компютърни науки и инженерство, след което се записал в Индийския технологичен институт за една от най-добрите програми по компютърни науки в страната.

Нага Катару сочи, че Google е стимулирал креативността му като технолог. „Имаше толкова много свобода за изследване и изобретяване”, добавя той.

Осем години по-късно обаче искал промяна. „Чувствах, че съм в застой. Бях работил с едната част на мозъка ми толкова дълго. Исках да опозная и другата страна”, обяснява Катару за решението си да напусне Google и да се впусне в изцяло нови за него територии – къси документални филми и импровизиран театър. Той бил приет в програма за режисура в световноизвестната група за импровизиран театър Second City.

А най-новото кариерно превъплъщение на индийския инженер е като земеделски производител. През 2008 г. той си купил ферма от 320 акра в калифорнийския град Модесто. Тя била предназначена само за диверсификация на инвестициите.

„Мислех, че ще я продам след пет години”, споделя Катару. Фермата обаче му напомняла за живота му в Индия. Вместо да продаде стопанството, което било на загуба, той го превърнал във ферма за бадеми, изискваща тройно по-малко работа.

„Не знаех нищо за селското стопанство. Но обичам образованието и се научих сам”, разказва той.

Днес фермата, в която се отглеждат и кайсии, е печеливша и разполага с осем служители. Годишните приходи възлизат на 2,5 милиона долара.

Нага Катару обаче все пак не почива на лаврите си. Работи по две образователно-квалификационни степени в Станфорд, за да се подготви за следващото си предизвикателство: да въведе повече технически познания в земеделието.

„Каква ирония – макар да има ферми на едва 145 км от Силициевата долина, не се използват особено технологии за подобряване на процесите и добивите. Като технолог мисля, че мога да направя нещо по въпроса”, убеден е инженерът.