Българските ще похарчат по-голяма част от разполагаемия си доход за подаръци и други разходи покрай коледните празници в сравнение с тези във Великобритания, Канада и Испания. В това отношение страната ни е на четвърто място по планирани харчове покрай предстоящите празници, показва проучването Коледен барометър за 2018 година на "Фератум Груп".
Държавата ни се класира на тази позиция в сравнение с 19 държави, в които е проведено проучването. В него са отчетени покупателните навици на над 23 000 потребители в световен мащаб.
Преди България с най-големи планирани разходи са Мексико, Бразилия и Румъния. В първата от тях домакинствата очакват почти половината или 48% от разполагаемия им доход да бъде използван за подаръци и други покупки покрай Коледа.
Това важи и за 38% от дохода на домакинствата в Бразилия и за 29% от този в Румъния.
От друга страна най-малки харчове ще имат домакинствата в Холандия и Германия - около 10 на сто от разполагаемия доход и в двете държави. Същото важи и за Финландия, и за Дания, където този дял е съответно 11 на сто и 13 на сто.
"България се нарежда отново в челните позиции за най-високи коледни разходи спрямо разполагаемия доход. Българите все още предпочитат традиционния начин на пазаруване, а 21% от анкетираните ще направят коледните си покупки онлайн. Онлайн покупките във Великобритания и Германия оглавяват тази класация", обяснява управителя на "Фератум България" Ивет Димитрова.
"Резултатите в проучването показват, че бразилците и румънците са склонни да изразходват повече пари за пътувания по Коледа или до 27% от месечния си доход, докато респондентите от Полша, Латвия и Холандия ще разпределят само 10-13% за пътуване", се допълва в анализа.
У нас най-голям дял от разходите ще бъдат използвани за осигуряване на забавление за семейството - 20%. По 11% ще бъдат използвани за закупуване на облекла и на играчки, а 10% - за нова техника.
Най-популярният подарък за Коледа през 2018 г. ще бъде облекло, тъй като този отговор е посочен от 16% от анкетираните. Други предпочитани подаръци са играчки (10%), сладкиши (9%) и забавления за семейството (8%). Според проучването 52% от респондентите посочват, че ще покрият разходите за коледните празници със спестявания.