Китай е един от най-големите вносители на стоки и услуги в Литва извън Европейския съюз (ЕС). В същото време малката балтийска държава е относително малък за азиатския гигант пазар за износ с такъв в размер на малко над 1,3 милиард долара, но все пак един от важните на Стария континент.
Въпреки това тя успя така да ядоса китайските власти, че те да заплашат страната със скъсване на икономическите отношения. А причините за това са няколко.
От една страна наскоро Литва отвори търговски център в Тайпе и от своя страна приветства откриването на Тайванско представителство във Вилнюс. От друга - балтийската държава използва името Тайван за острова, който все още е частично признат като отделна държава. И именно това ядоса най-много Пекин.
Китай се противопоставя на използването на наименованието Тайван, тъй като това де факто означава признаване на независимостта на острова от азиатската ѝ съседка. В допълнение към това дойде и излизането на Литва от формата 17+1, който цели стимулирането на партньорството в областта на търговията и инвестициите между Централна и Източна Европа и Китай.
Допълнително обтягане на отношенията между Пекин и Вилнюс донесе и оттеглянето на представителят на европейската държава в Китай Диана Микевицин и отзоваването на китайския посланик от Литва.
Анализаторите обаче са скептични, че ще има дългосрочно влошаване на отношенията между Китай и Литва въпреки последните искри помежду им. "Не смятам, че Пекин ще спре всякаква търговия със страната", казва пред Emerging Europe Дейвид Скот от Centre for International Maritime Security.
"Китай има голям и нарастващ търговски излишък в Литва. През 2020 година износът на Литва за азиатската страна беше за 357,74 милиона долара, докато този на Китай възлизаше на около 1,34 милиарда долара", посочва още експертът и допълва: "С други думи Китай има полза от търговията с Литва, докато Литва от своя страна не от гледна точка на търговския баланс".
ICO
на 04.09.2021 в 08:45:29 #1Те така си мислеха и литовците за Русия, обаче руснаците пренасочиха износа си. Сега пристанищните терминали са празни. Също така железопътната им компания е във фалит и с цел изплащане на заплати унищожава жп линии, като предава релсите на скрап. п.п. Китай и Русия постоянно съгласуват външната си политика, а също така и търговската. Провеждащите антируска и антикитайска политика про-американските режими бързо загубват икономическия си растеж, увеличава се миграцията в тях, естествения прираст рязко спада....накрая населението се редуцира.