Данъците в сферата на енергетиката в Европейския съюз не са претърпявали промяна за последните повече от 15 години, но като председател на Съвета на Европейския съюз Финландия е на път да внесе дискусия за тяхното осъвременяване на срещата на финансовите министри, която ще се проведе в събота в Хелзинки, предаде Reuters, позовавайки се на конфиденциален документ. Според авторите му сега действащите стратегии и данъчни ставки са "остарели и не достатъчно пригодени за климатичните предизвикателства и динамиките в енергийната политика на европейско равнище".

Легалната схема, по която еврочиновници източват парите на данъкоплатците в ЕС

Легалната схема, по която еврочиновници източват парите на данъкоплатците в ЕС

За 4 години и половина европейските синдикати са източили 1,47 милиона евро за псевдокомандировки

Част от мерките, които Финландия се очаква да предложи в събота, включват покачване на минималните данъчни ставки за енергийните продукти, които понастоящем се различават в отделните страни членки на съюза и, според авторите на документа, не стимулират използването на ефективни източници на енергия. "Минималните такси за електричеството и горивата за отопление например са твърде ниски и не осигуряват адекватни ценови сигнали за енергийните потребители", се посочва в документа, което от своя страна води до по-ниски инвестиции в енергийната ефективност. А според плана именно увеличаването на данъците може да доведе до по-ефективна борба срещу климатичните изменения.

Друга мярка, която се очаква да бъде предложена от Финландия в събота, ще налагането на енергийни данъци на авиационния и морския транспорт в Европейския съюз, които понастоящем са освободени от такива налози. В документа се посочва, че текущата политика, която се води в съюза, не "следва линията на понижаване на въглеродните емисии, която е преследвана от транспортните политики в ЕС."

25% от енергийните нужди на ЕС могат да се покриват еко и вече имаме инфраструктурата за това

25% от енергийните нужди на ЕС могат да се покриват еко и вече имаме инфраструктурата за това

Как може ЕС да произвежда 680 276 гигаватчаса чиста енергия годишно?

Мерките, които се очаква да бъдат предложени по време на срещата на финансовите министри, следват целите, които си постави новата Европейска комисия, която ще встъпи в длъжност през ноември. Сред тях е понижаването на въглеродните емисии с поне 50% през следващите 11 години. За да се постигне промяна в данъчната политика обаче е необходимо решението да бъде единодушно одобрено от страните членки на ЕС, затова бъдещият президент на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен вече предложи такива решения да бъдат взимани чрез мнозинство.

Планът за данъчна реформа, приготвен от Финландия, не е първият опит за промяна на облагането на горивата в ЕС. Преди четири години подобно предложение беше отхвърлено от източноевропейските страни, които разчитат на относително по-евтините, но отделящи повече въглеродни емисии, източници на горива, включително въглищата. Същевременно предложението за облагане на въздушния и морския транспорт среща съпротива от много страни в съюза, тъй като ще окаже негативен ефект върху сектора, защото ще го направи относително по-неконкурентоспособен на глобално равнище.