Българите вече са основните купувачи на ваканционни морски имоти по Южното Черноморие. Това се наблюдава през последните години. През първите месеци на 2024 година къщите и апартаментите на Южното Черноморие се продават предимно на българи и те съставляват около 90% от всички купувачи. Основни купувачи са млади семейства с деца. Това показва докладът на строително-инвестиционната компания Green Life Development & Resorts.

Една от причините за тази тенденция е покачването в цените на ваканциите в хотелите и местата за настаняване с краткосрочен наем. Това мотивира част от летовниците да потърсят дългосрочно решение в покупка на ваканционно жилище. Това смята Екатерина Желяпова, търговски директор на инвестиционната компания.

Цените на този тип имоти през последните години показват умерен темп на растеж, като се очаква покачването през следващата година да се засили, тъй като те изостават от ръста на цените в София. В сравнение с апартаменти в столицата, цените на ваканционните имоти, са с 20% по-ниски.

Днес апартамент с 1 спалня в Созопол започва от 75 000 евро, а с 2 спални - от 95 000 евро, като тази стойност достига 130 000-140 000 евро за по-функционалните имоти.

Локация 

Цени в евро
Green Life Созопол 1200- 1700
Поморие 900-1300
Свети Влас 1000-1400
Слънчев бряг 800-1200
Несебър 1000 -1500
Царево 900 - 1400
Созопол 1200 - 1600

Източник: Green Life Development & Resorts

Снимка 667899

Източник: Green Life Development Resorts

"Тенденцията българите да доминират на този пазар започна във времето на пандемията и оттогава делът им расте с всяка изминала година. Останалите 10% от купувачите са предимно от държави като Германия, Израел, Полша, но те не са така определящи за пазара", коментира Желяпова.

Ако преди 5 години българските купувачи са били предимно хора на над 50-годишна възраст, то сега това се променя. Това са клиенти със спестени средства, които решават да ги вложат в недвижим имот на по-ниска цена и с по-малка обвързаност спрямо градския имот. Тази група купувачи е активна и днес, но на пазара уверено излиза и нов профил клиенти, посочват от компанията. Става въпрос за млади семейства с малки деца - хора между 30 и 40 години. Факторите за това са няколко - нужда от удобно, сигурно и добре уредено място, на което да прекарват лятото с децата си, както и високите цени на хотелските нощувки, които значително нарастват и "това прави покупката на собствен морски дом и финансово обоснована", коментира Екатерина Желяпова.

"Ръстът в цените на ваканционните апартаменти на Южното Черноморие е незначителен на фона на покачването на градските жилища, който надмина 35-40% от 2021 г. насам. Това прави имотите "втори дом" добър и сигурен вариант за вложение на спестяванията, особено когато даден комплекс предлага както условия за деца, така и пълноценен отдих за различните поколения", смята Желяпова.

Въпреки активното присъствие на български клиенти, рускоговорящите собственици на ваканционни жилища вече не продават активно имотите си. Вторичният пазар се намира във фаза на затишие.

Созопол остава притегателна точка за българите, най-вече заради дългогодишния си положителен имидж на локация, която успешно събира в едно култура, природа, възможности за спорт и забавления и др. Така Созопол устойчиво остава предпочитана дестинация от широк кръг хора.