Пандемията направи колоезденето популярно отново. Още през пролетта на миналата година, когато бяха въведени първите здравни мерки срещу разпространението на коронавируса, а хората започнаха да странят от обществения транспорт заради по-големия риск от заразяване, Европа изпита недостиг на велосипеди.
Тенденцията се очаква да се запази, по данни на европейски велоорганизации. До 2030 г. се прогнозира европейците да закупят допълнителни 10 млн. велосипеда всяка година, 47% повече спрямо 2019 г. Така общите продажби ще достигнат цели 30 млн. годишно — или два пъти повече от продажбите на автомобили.
Най-бързо растящият сегмент е този на електрическите велосипеди. Очаква се продажбите им да нараснат от 3,7 млн. през 2019 г. до 17 млн. през 2030 г. През 2020 г. пазарът в ЕС вече записа ръст от 23% и ако сегашната траектория се запази, до 2024 г. ще бъдат продадени общо 10 млн. велосипеда с електромотор.
Каква е ситуацията в България?
България е седмият най-голям производител на велосипеди в Европейския съюз, но е сред последните по продажбите. Вижда се обаче ясна тенденция за повишение на продажбите — която може да бъде подкрепена от общински инвестиции във велоинфраструктура, посочва пред Money.bg по Bulgaria ON AIR Искра Даскалова, бранд мениджър в родния производител Econic One.
Econic One, позната преди и като Eljoy, произвежда електрически велосипеди. Всички модели се сглобяват във Варна, а сред елементите, които се произвеждат у нас, са рамките, батериите и каплите. От компанията не разкриват колко са продажбите им до момента, но Econic One изнася производството си и за големи европейски пазари като Германия, Франция и Обединеното кралство.
В подкрепа на развитието си, компанията получи €630 хил. финансиране през миналата година от Светозар Георгиев, съосновател на "Телерик", Тодор Брешков от LAUNCHub Ventures, фондът Eleven и от серийния предприемач Владимир Давчев, основател на BGmenu.
Какви са предимствата на електрическите велосипеди?
Основното се крие в електромотора, който активно подпомага колоездачът при въртенето на педалите. "Електрическите велосипеди се карат изключително леко, защото имаш мотор, който те подпомага. Всяко едно голямо изкачване или дълга дистанция могат да бъдат карани много по-лесно и със страхотно удоволствие, защото дори и да не си добре физически подготвен, имаш помощ, и това го прави изключително приятно", посочи Даскалова.
Моделите на Econic One, подходящи за градско каране и за разходка в природата, осигуряват до 142 км. пробег с едно зареждане на батерията, казва тя. Разбира се, той зависи от редица фактори като теглото на колоездача, теренът, скоростта и други. "Вярваме, че в града колелата могат да изминат почти цяла седмица преди да се наложи да бъдат презаредени", посочи Даскалова. Максималната им скорост е 25 км/ч, ограничена от европейските норми. Тези удобства обаче си имат цена — моделите започват от малко по-малко от €2 000.
Заседналият начин на живот и все по-големите ограничения при използването на автомобил в центровете на градовете със сигурност правят електрическите велосипеди примамлива алтернатива. Проучвания, цитирани от Даскалова, посочва, че продажбите на е-колела вземат пазарен дял и от автомобилите, макар че трудно ще ги заместят във всяка една ситуация. Все пак тенденцията е ясна и е за стабилно и бързо повишаване на продажбите.