Кризата помете бизнеса в цял свят, но не всички компании страдат. През последните седмици в Европа се появиха съобщения, че продажбите на велосипеди растат, благодарение на пандемията. Гражданите на големите градове избягват градския транспорт, за да намалят риск от заразяване - и избират да се придвижват здравословно на две колела.
Тенденцията е видима и тук, посочва Драгомир Кузов, основател на производителя на колела DRAG "Веломания". И се отразява благоприятно на българските компании в бранша. Страната ни е петият най-голям производител в света и голяма част от произведените велосипеди се изнасят в чужбина.
"В България също има сериозен ръст и тенденция в ползването на велосипеда, а търсенето е в цяла Европа и в цял свят", посочва Кузов. "Хората намират велосипеда като алтернативно превозно средство и средство за поддържане на доброто здраве. Надяваме се тази тенденция да се запази", коментира той.
През първото полугодие на 2020 г. продажбите на "Веломания" растат с главозамаиващите 50% и тенденцията се запазва и през първите седмици на второто полугодие. "Онлайн продажбите също се увеличават значително", посочва Кузов.
Кризата все пак засяга и "Веломания", макар и минимално. "Съвсем в началото, в края на март месец, ситуацията беше много сериозна и всъщност имахме отказани и отложени поръчки. И за много малък период от време се наложи да спрем производствените си процеси, след което някъде в средата на април месец вече започнахме да си работим на пълни мощности, възстановихме ги и дори се наложи да работим известно време и извън работно време", разказва Кузов.
"Веломания" е основана през далечната 1989 г. като сервиз и магазин за резервни части в негов гараж. През 1998 г. са създадени и първите два велосипеда, а през 2000 г. компанията излиза на международния пазар. 2 години по-късно започва и серийното производство. Днес компанията стои зад най-продаваната марка български велосипеди DRAG, като произвежда по 25 000 годишно. От тях 60% са за износ, основно за Европа. Годишният оборот надхвърля 11 млн. лв.
Велосипедите се произвеждат в София, като екипът се състои от малко над 100 души. Но вероятно техният брой ще се увеличи. "Очаквам да имаме положителен ръст (за 2021 г. - бел ред), може би ако нещата вървят нормално, 20-25% спрямо тази година, независимо от ситуацията", казва Кузов.
Българите купуват все по-скъпи велосипеди
През последните години се забелязва тенденция в България да се търсят все повече велосипеди в средния и по-висок ценови сегмент. "Българинът все повече обръща внимание на по-качествения велосипед, избира новия велосипед пред стария, защото му гарантираме гаранция, техническо обслужване. Сегментът, в който се продават все повече велосипеди, е над 800-1 000 лв., където човек наистина може да получи един много добър велосипед, на който да се чувства комфорно, да преодолява различни терени, по-големи разстояния и с по-голямо удоволствие за от употребата на велосипеда", посочва Кузов.
Все още сравнително нисък е интересът към електрическите велосипеди, докато производството белжи ръст. Все пак все повече българи поглеждат към тях.