Разминаването между очаквания и реалност за руските военни в Украйна е най-видимо в небето. Масираните въздушни удари в началото на войната бяха ключов елемент от провалилия се план за блицкриг до Киев, а в момента Военно-космическите сили са в незавидното положение да губят ценни машини при инциденти и аварии, причинени от неспособността на авиоиндустрията на страната да работи в условията на дълъг конфликт, пише в свой материал Breaking Defense.

Според данните на британското военно министерство само в периода от избухването на войната до края на септември тази година руснаците са загубили 90 машини. По-смущаващото е, че според редица наблюдатели около 20% от свалените самолети и вертолети са паднали в резултат на приятелски огън, авария от лоша поддръжка или пилотска грешка.

Недостигът на персонал в руската индустрия постави нов рекорд

Недостигът на персонал в руската индустрия постави нов рекорд

Според Институт "Гайдар" 42% от руските предприятия са изправени пред липсата на кадри

Свой или чужд?

Преди няколко седмици само в рамките на няколко дни така бяха загубени два модерни изтребителя Су-35С - унищожени от собствената си противовъздушна отбрана. Това показва или сериозен проблем с работата на системата "свой - чужд", или неспособност на ПВО разчетите да обработват сигналите от нея.

Оказва се, че системата е произведена от военния институт ЦНИИ ЭИСУ, който междувременно е фалирал и вече не извършва дейност. Даже сградата му е била продадена на търг.

Русия води най-голямата си война от 1945 г. насам. Защо военни заводи фалират?

Русия води най-голямата си война от 1945 г. насам. Защо военни заводи фалират?

Сложните отношения с държавата в крайна сметка затварят даже големи предприятия

"Уморени" самолети

Според британското разузнаване руските ВВС имат огромен проблем с намирането на годни за полети машини, защото самолетите "навъртат" своя технически ресурс твърде бързо.

Институтът RAND в свой доклад от лятото обяснява проблема. Модерните руски авиационни платформи са предвидени за между 3500 и 4500 летателни часа, като даже има и самолети, които са предвидени за 6000. По съветско време, обаче, 2000-3500 часа са се смятали за достатъчни.

Някои, като преквалифицирания в ракетоносец изтребител МиГ-31, са модернизирани и са с удължен ресурс, но повечето от останалите по-стари модели имат по едва 500-1000 часа оставащ "живот". В момента военната авиация продължава да лети много по-интензивно, отколкото в мирно време и това удря амортизира машините.

Снимка 639065

Източник: GettyImages

Според изчисленията на експертите, от началото на конфликта между 34 и 57 бойни самолета може да са изчерпали полетния си ресурс.

Това не би било проблем, ако руската авиационна промишленост ритмично снабдяваше бойните части с нови машини. Това, обаче, не се случва. Санкциите затрудняват доставката на различни електронни компоненти, а освен това и някои от водещите инженери са напуснали страната след избухването на войната.

Снимка 639066

Източник: GettyImages

Така все още близо половината самолети на руските ВВС са от съветско време, а сред най-пострадалите от липса на части и изчерпан ресурс са модерните изтребители-бомбардировачи Су-34.

Провалят се сделки

Слабостите на руската авиационна промишленост се усещат не само на фронта в Украйна. Пример за това са радарите с активна фазирана антенна решетка (AESA). Те се смятат за "златен стандарт" при западните изтребители, но Русия изостава в разработката им.

Именно това стана причина и Египет да се откаже от покупката на Су-35 малко преди войната - при тестови полети стана ясно, че неговият по-стар тип радар лесно може да бъде "забит" от системите на даже по-старата F3 модификация на френския изтребител Rafale.

Сърбия се отказва от покупката на руски изтребители МиГ-29, заради самолети от Франция

Сърбия се отказва от покупката на руски изтребители МиГ-29, заради самолети от Франция

Това е заявил президентът на страната Александър Вучич

AESA радар трябваше да се монтира на новия Су-57, но се оказа, че руската промишленост не може да организира серийно производство. Така се наложи те да излязат от завода с абсолютно същата система за откриване на цели като Су-35. Това не е добра новина за потенциалните експортни клиенти.

Какво предстои?

Според RAND при настоящото положение руснаците ще продължат да губят по между 30 и 60 самолета и вертолета годишно и до лятото на следващата година наличните машини може да спаднат до под 75% от бройката преди войната.

Това, обаче, може да се окаже оптимистична прогноза. След няколко месеца Украйна ще може да разчита на по-модерни изтребители като F-16 и JAS-39 Gripen, а освен това непрекъснато подсилва своите ПВО системи. Така пролетта на 2024 г. може да донесе много главоболия за руското военно ръководство.

Украинското небе е полигон за ПВО системите на поне 6 държави

Украинското небе е полигон за ПВО системите на поне 6 държави

Киев отбива руските атаки с комбинация от съветски и разнообразни западни комплекси

В Москва разбират това и рязко увеличават военните разходи до 6% от БВП, но парите сами по себе си не печелят въздушната война - ще са нужни сериозни реорганизации в производството и експлоатацията на бойните самолети и вертолети.