Прогрес бележи работата по най-новия "невидим" бомбардировач за американските военновъздушни сили - B-21 Raider. Системите на самолета вече са изпробвани на земята и тече подготовката за първия му полет, който се очаква да се състои в рамките на тази година.
В същото време, от компанията признаха, че не очакват да са на печалба от първоначалното производство в малки серии. Точно обратното - поне една от партидите е възможно да пробие дупка с размер до 1,2 млрд. долара в баланса на самолетостроителя.
Контекст: Подобно на предшественика си B-2, и новият B-21 е изключително иновативна машина, която поради тази причина е много скъпа.
В проблем се превръща фактът, че програмата беше стартирана през миналото десетилетие при съвършено различни икономически условия. Тя включва 5 малки серии (LRIP) при фиксирана цена.
Още през януари от компанията сигнализираха, че макроикономическата ситуация може да оскъпи самолета значително и да доведе до изпълнение на някои от сериите на 10-цифрена загуба.
Детайли: По време на обявяването на резултатите за второто тримесечие изпълнителният директор на Northrop Grumman Кейти Уордън призна, че все още не очаква компанията да спечели пари от първите произведени бройки B-21.
Пентагонът ще актуализира сумата по договора за 2023 г. с 60 млн. долара заради инфлацията, като общо са заделени 1,4 млрд. долара за производството на бомбардировача през тази година.
Самолетостроителят ще търси различни начини за оптимизиране на работата, включително чрез влагане на перспективни технологии и ще продължи да търси начини за получаване на допълнително финансиране и през следващата фискална година.
От думите на Уордън не стана ясно обаче дали началото на изпълнението на договорите за малките серии не e обвързанo с първия полет на самолета. Той все още не е напускал фабриката в Палмдейл, Калифорния - въпреки шумния си публичен дебют още през декември миналата година.
Още нещо: Northrop Grumman обявиха, че няма да участват в програмата за нов изтребител за американските военновъздушни сили - NGAD. Той трябва да замести F-22.
Компанията обаче е готова да работи с друг производител по различни системи на перспективната машина.
В същото време Кейти Уордън не отрече участието на компанията в аналогичната програма на флота за боен самолет от шесто поколение - F/A-XX. "Преследваме други възможности - няма да ги разкриваме на този етап, докато няма малко повече публична информация по другите програми. Приемете, че ако смятаме, че сме позиционирани добре и правителството балансира риск и отплата, ние ще участваме", заяви тя, цитирана от Defense News.