Комисията по туризъм в парламента прие единодушно на извънредно заседание промени в ресорния закон. Те облекчават процедурите за туристическа реклама на страната ни в социални платформи като се заобикаля Законът за обществените поръчки (ЗОП), който затруднява този процес.

Прилагането на процедурите по ЗОП силно ограничава възможността за ефективна национална туристическа реклама чрез големи онлайн платформи като Facebook, YouTube, Twitter и други. Има задължение за използване на посредник, тъй като големите онлайн платформи нямат практика да участват в процедури по ЗОП за реклама. Посредниците от своя страна често обвързват комисионната си с размера на рекламния бюджет, което намалява ефективността на националната туристическа реклама за наличния бюджет. С предложените изменения се позволява на министъра на туризма да възлага тези дейности отделно от разходите за самата реклама, необвързвайки свързани услуги с рекламния бюджет.

Небие Кабак от ДСП посочи, че промените са в духа на конструктивизма. Когато се прилага национална туристическа реклама в онлайн платформи, няма да се прилага ЗОП. Дава се дефиниция и на големи онлайн платформи.

По данни от официални и водещи източници като Национален статистически институт (НСИ), Евростат, Агенция "Блумбърг", Агенция Statista и други, използването на нови, съвременни и алтернативни източници за получаване и обмен на информация, търговски съобщения, продуктово позициониране, информационни кампании и друго нараства експоненциално на локално и глобално ниво. По данни на НСИ за 2021 година населението в България използва интернет, включително чрез различни платформи както следва: телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, Facetime, Messenger, Snapchat) - 63.4%; участие в социални мрежи (създаване на потребителски профил, публикуване на съобщения или други дейности във Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok и др.) - 60%; размяна на съобщения в реално време (чрез приложения като Skype, Messenger, WhatsApp, Viber, Snapchat) - 56.5%; четене на сайтове за новини онлайн, вестници, списания - 54.4%; намиране на информация за стоки и услуги - 45.7% и др. Според Statista потребителите на социални медии в глобален мащаб нарастват с около 500 милиона всяка година при изследван период от 2017 година с прогноза до 2027 като за 2022 година се отчитат 4.59 милиарда потребители.

Министерство на туризма пуска ДАНС, МВР и КПКОНПИ да следят как плажовете се отдават под наем

Министерство на туризма пуска ДАНС, МВР и КПКОНПИ да следят как плажовете се отдават под наем

Разгръщане на национална реклама на България като туристическа дестинация си поставя за цел министърът на туризма Илин Димитров

Любен Дилов-син от ГЕРБ поиска да разбере кой и как определя кои са големите онлайн платформи, но от Министерството на туризма му обясниха, че има регламент, който дава дефиниция.

Цончо Ганев от "Възраждане" поиска вносителите да входират предложение законът да влезе в дневния ред на парламента за тази седмица, за да минат бързо тези консенсусни текстове.