„10% данък офшорка", четем от първата страница на „Стандарт"
Идва краят на данъчния рай за фирмите, регистрирани в офшорни зони. С 10% да се облагат всички услуги, извършени у нас от компании с адрес на Карибите, Бахамите и други екзотични острови. Това е едно от предложенията на Министерството на финансите за промяна в Закона за ДДС. Тя трябва да влезе в сила от 1 януари догодина. Целта е да се пресече прането на пари и криенето на доходи.
Дали поправката касае само чужденци, или ще засегне и българите с фирми в офшорки, тепърва ще се изяснява, уточниха от ведомството на Симеон Дянков.
Друго предложение е да се наложи единна ставка от 14% за туризма. Сега данъкът за организираните групи е 7%, а индивидуалните услуги се облагат с 20%. Така ваканцията ще поскъпне, защото над 70% от клиентите ни ползват пакети от туроператор, коментираха хотелиери.
Още по темата от „Стандарт"
„За 1 година оплакванията от властта се увеличиха с близо 30%", информира от първата си страница „Сега"
Има сериозен ръст на сигналите за лошо обслужване, бюрокрация и корупция през 2009 г. Тогава общо подадените жалби от ведомства и общини са над 183 280, което е с 28.6% повече от 2008 г., сочи докладът за състоянието на администрацията за 2009 г., одобрен от правителството.
Любопитното е, че активността на недоволни и бдителни граждани и фирми се проявява най-вече към три ведомства - строителния контрол, инспекцията по труда и министерството на храните са получили 72% от всички сигнали, като най-много - почти 71 000, са оплакванията с адрес ДНСК.
Авторите на доклада дават обяснение за тази концентрация - при трите ведомства се получава смесване между два вида сигнали - за нарушения, които те са призвани да ловят и санкционират, и за гафове, допуснати от техните служители. Работата на Дирекцията за строителен контрол (ДНСК) например предполага много жалби, защото тя се занимава с незаконните строежи. В агроминистерството пък са едни от най-тежките разрешителни режими - 19 на брой, което предполага значително количество оплаквания от бюрокрацията.
В същото време прави впечатление, че в малки общини има причини за голямо недоволство, ако се съди по броя на сигналите. В Перущица например те са 1800, в Лом - 2000, т.е. повече, отколкото в големи администрации като бургаската (1600) и русенската (малко над 1000). А най-голямата изненада е, че има администрации, които твърдят, че работят перфектно и за цялата 2009 г. не са получили нито едно оплакване - като областните управи на Благоевград, Габрово, Ловеч, Русе. Нулев отчет за сигнали дават и общини, за които не е тайна, че гъмжат от всякакви проблеми - като Столична, Перник, Търговище, Поморие, Созопол, Царево и др. Авторите на доклада недоумяват от тези резултати. Има две възможни обяснения - или гражданите не вярват, че има смисъл да се оплакват, или бюрократи покриват жалбите.
Още от статията на „Сега"
„Данъчни промени ще запълват бюджета догодина", прогнозира „Дневник"
Държавата ще се опита да повиши допълнително приходите в бюджета през следващата година чрез някои промени в данъчното законодателство. В края на седмицата Министерството на финансите представи на сайта си предложения за промени, които да доведат до: намаляване на някои амортизационни ставки, което да увеличи данъчната печалба на дружествата и оттам дължимия данък, налагане на единна ставка за ДДС в туризма от 14% (в момента тя е 7% за груповите пътувания и 20% за индивидуалните), вдигане на акциза за горивата. Като мярка се предвижда и еднократно облагане с 10% на всички плащания, които българските компании правят за услуги от офшорни зони.
Промените, които са мотивирани и със синхронизацията на законодателството с това на ЕС, ще трябва да се гледат паралелно с проектобюджета за 2011, който трябва да бъде вкаран до края на септември в парламента. В него са планирани дефицит от 2.5%, 3% икономически растеж и инфлация 1.8%.
По-малка амортизация, повече данъци
"Укротяването" на по-бързата амортизация е най-неприемливата промяна за бизнеса, който винаги е настоявал тя да се ускори още повече. Дори в края на миналата година по време на конференцията на вестник "Капитал" - "Бизнесът среща правителството", финансовият министър Симеон Дянков заяви, че ще се работи още повече в посока за нейното ускоряване (идеята е така компаниите да имат повече стимули за инвестиции в ново оборудване).
Сега обаче ведомството му предлага да бъдат намалени ставките за амортизация на компютри, софтуер, машини, съоръжения и автомобили. За първите две пера например предложението е тя да се намали от 50% на 30%, което означава, че един компютър ще се амортизира за над три години спрямо две досега. При другите активи предложението е съответно от 30 на 20 и от 25 на 20%.
Още от статията на „Дневник"
„Пазим ред за книжка в КАТ през интернет", информира от първата си страница „Монитор"
Километричните опашки за шофьорски книжки пред КАТ ще могат да бъдат избегнати след седмица. Това ще стане възможно с нова система, която ще позволява на водачите сами да определят кога да си получат документа, съобщи пред „Монитор" председателят на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи Владимир Тодоров.
Запазването на ред ще става на сайта www.i-kat.org, като шофьорите ще трябва само да се регистрират и да си напишат ЕГН-то. Системата ще бъде официално представена днес, но първата седмица ще работи само експериментално, за да се изчистят евентуални грешки, потвърдиха от КАТ.
Получаване на шофьорските книжки ще става най-рано 5 дни след заявяването им през интернет. „Ако днес е 6 септември, вие реално ще можете да си запазите час за вземане на документа за 12 септември", обясни вчера Тодоров.
В столичния КАТ ще бъде отворено едно гише, което ще е само за връчване на книжки със запазен час. Очаква се времето за обслужване на гражданите също да спадне до 2-3 минути. „Сега се бавихме повече, защото, като дойде шофьорът, ние му искаме данните, след което започваме да му търсим документа и може да се забавим и 10 минути. Със запазването на ред през сайта водачът вече ще си е въвел необходимите данни и ние само ще му връчим книжката", коментираха от КАТ.
В момента пред пункта в столичния квартал „Дървеница" за нови книжки се редят по 600 души на ден. Още от 5,30 часа сутринта идват първите водачи на опашката, а заради големия наплив КАТ работи с удължено работно време от 6 до 19 часа.
Още от статията на „Монитор"
„До 4 млрд. евро заем очакват да получат акционерите в "Набуко", съобщава от първата си страница „Класа"
Консорциумът „Набуко газ пайплайн интернешънъл" ще търси до 4 млрд. евро заем за строителството на газопровода „Набуко". За осигуряването на финансирането вчера бе подписано мандатно писмо, с което международните финансови институции могат да започнат оценка на проекта. Документът бе подписан в Брюксел от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Международната финансова корпорация (МФК) и акционерите в „Набуко".
От компанията очакват да получат до 2 млрд. евро заем от ЕИБ. От ЕБВР кредитът ще е до 1,2 млрд. евро - от тях 600 млн. евро ще отпусне институцията, а останалата част ще се търси като синдикиран заем от търговските банки. До 800 млн. евро пък ще отпусне МФК, като половината от сумата се очаква да е също от търговски банки. За да бъде изграден целият газопровод обаче, са необходими около 8 млрд. евро.
Мандатното писмо представя условията, при които трите международни финансови институции ще оценяват проекта, и показва възможното ниво на финансиране. Документът определя и работата, която трябва да се извърши преди взимането на окончателно решение за кредитиране.
След като се направи оценката, финансирането ще се одобрява от управляващи органи на всяка една от институциите. Очаква се агенциите за експортно кредитиране и международните банки да започнат своите оценки, след като са готови тези на ЕИБ, ЕБВР и МФК. Ангажименти от потенциални кредитори за газопровода се очаква да бъдат поети през 2011 г.
Акционери в подкрепяния от ЕС газопровод в момента са Българският енергиен холдинг, турската „Боташ", румънската „Трансгаз", унгарската МОЛ, австрийската ОМВ и германската Ер Ве Е (RWE). По тръбата се очаква да се пренасят по 31 млрд. куб. м природен газ от Каспийския регион, който ще се доставя до австрийското газово хранилище „Баумгартен". Плановете включват изграждането на газопровода да започне догодина, а първите количества природен газ да потекат през 2014 г.
Още от статията на „Класа"
„Кабинетът може сам да се опази от финансови пакости", пише в „Сега" Калоян Стайков от Центъра за икономическо развитие
Като всяка нова идея темата за въвеждане на фискален борд в България беше посрещната със скептични коментари. Но критиците й явно не са в час, защото не става дума за ерес или авангарден експеримент, а за простички правила. Които не само, че действат в други страни от ЕС, но не са непознати и за нас.
Фискалните правила присъстват в политиката на старите страни - членки на ЕС, още от 1990 г., но набират по-голяма популярност в средата и края на 90-те години. Първото такова правило в България бе въведено през 2003 г. То слага таван на консолидирания държавен дълг, отнесен към БВП - изискването е да не надвишава нивото от предходната година. За изпълнението му следи Министерството на финансите, а при неспазване на правилото, автоматично се задействат санкции за влизане в нормата. Друго правило, ограничаващо размера на държавния сектор до 40% от БВП, се въведе през 2006 г., макар че при неспазването му не са предвидени никакви действия. Първото правило беше нарушено през 2009 г., а второто ще бъде нарушено през тази година.
"Намордниците" в ЕС
Към 2008 г. 24 от 27-те страни - членки на Общността, използват фискални правила под една или друга форма, сочи статистика на Главна дирекция "Икономически и финансови въпроси" на Европейската комисия. Най-общо правилата могат да се разделят на 4 групи - в номинално и реално изражение, като процент от БВП или брутния национален доход и други. Преобладават фискалните цели, свързани със спазването на определени пропорции спрямо икономиката - например бюджетният дефицит (или излишък) да се стреми към определен процент от БВП; ръстът на приходите да се съотнася с ръста на БВП; бюджетните разходи да не превишават определен процент от БВП и т.н.
Още от статията на „Сега"
„Истинският хляб горчи след 36 часа", разкрива „Стандарт"
Истинският хляб ще мухлясва на 36-ия час след изваждането му от фурната. Това е записано в предложение за държавна рецепта на самуните "Стара Загора", "Добруджа" и "Софийски" ("Типов"). Стандартите за трите вида хляб трябваше да бъдат представени до началото на септември пред земеделския министър Мирослав Найденов. Засега своите варианти за държавна рецепта са дали само от Браншовата камара на индустриалните хлебопроизводители и сладкари в България. Според предложението хлябът ще се прави само от брашно, сол, мая и вода. Само в отделни случаи ще се разрешава да се ползват подобрители. Избелващите вещества в брашното, включително малцът, който в момента се използва широко за подобряване на външния вид на самуните, ще бъдат забранени. В самуните по държавна рецепта няма да може да се влагат и никакви консерванти и оцветители. Рецептата за трите вида хляб е приблизително еднаква, като разликата идва само от вида на брашното. За "Стара Загора" ще се ползва само първокласно брашно, в "Добруджа" - брашно с по-високо съдържание на прахово вещество, а в "Софийския" - типово брашно. Отвътре хлябът трябва да е с равномерен цвят и без бучки, а горната и долната корички трябва да са с дебелина съответно 1,5 и 2 милиметра. След третия час от изпичането на хляба при натиск с ръка той трябва да възстановява първоначалната си форма, е записано в проекта за стандарт на големите фурни.
Още от статията на „Стандарт"
„Връзват Перник със софийското метро", информира „Монитор"
Железопътна спирка ще свързва Перник със софийското метро. Изграждането на съоръжението ще струва 500 000 лева, които ще бъдат осигурени по европейските фондове. За реализацията на проекта са се договорили заместник-министърът на транспорта Ивайло Московски и заместник областния управител на Перник Радослав Йорданов.
„Подновени са разговорите за изграждането на железопътна спирка, която да свързва Перник със софийското метро. Очаква се да има и няколко срещи с представители на "Железопътна инфраструктура", обяви Йорданов вчера.
Преди няколко години стартира изграждането на жп спирка между гарите Горна баня и "Захарна фабрика". Проектът обаче бе замразен.
Спирката ще се казва „Вардар" и ще се намира на 450 метра от станция на софийското метро, предвиждат скиците. Очаква се разстоянието между гарата и спирката да се изминава за 6-7 минути пеш. Перонът ще е двустранен, като дължината му ще е 200 метра. Предвижда се да се издигнат два навеса, под които да могат да се побират 70-80 човека.
„Преди години се предлагаше и идеята тунелът да бъде удължен до една от гарите. Проектът обаче не може да бъде реализиран", коментираха транспортните експерти. През 2007 г. тогавашният областен управител на Перник Иван Димитров настояваше метрото да излезе от столицата и да стигне до областния град.
Още от статията на „Монитор"
"Кремиковци" FOR SALE" е заглавието на анализа на „Дневник"
Ако към момента имате 56 млн. лв. и можете да извадите поне още 500 млн., значи може да сте новият собственик на фалиралия металургичен комбинат "Кремиковци". Според обявлението, което синдикът на "Кремиковци" Цветан Банков публикува на 27 юли, 56-те милиона са депозит, който ще докаже, че наддаващите имат финансовите възможности да платят цената, ако спечелят насрочения за 13 септември търг.
Всякакви упражнения в съмнителни схеми вече са невъзможни, защото процедурата за действие е изрично начертана от Търговския закон. Търгът ще започне при начална цена 565 млн. лв., каквато е оценката на консултантската компания "Амрита" за стойността на активите към юли тази година. В нея не се включват имотите извън комбината в София, планините и по морето.
Това са апартаменти, почивни станции и други обекти, за част от които се водят съдебни дела, защото са били продадени в годините преди фалита. За тези активи предстои отделна оценка, а в зависимост от изхода на съдебните спорове може на пазара да се предложат и още обекти.
На тезгяха е цялата производствената площадка на комбината - това, което се намира между оградите му: земя, сгради, оборудване, машини и други движими вещи - от флашки до вагони и локомотиви (виж графиката), и за всеки актив са посочени пазарна и ликвидационна цена.
Тези, които смятат, че могат да купуват на парче, трябва да почакат за такава възможност. Първо ще се направи опит за продажба накуп - на работещите, макар и угасени агрегати, както и тези, които никога няма да могат да се рестартират, плюс всички консумативи на територията на площадката.
Участниците в първия търг, ако такива се появят, ще станат известни в последния възможен момент, прогнозират близки до процедурата.
При провалянето му вторият ще започне с 20% по-ниска начална цена, затова всички предпочитат да наддават при втория търг, но и внимават да не се появи някой още на първия. Много е вероятно, ако през тази седмица бъде внесен депозит и информацията се разчуе, това да повлече и други кандидати. Ако обаче няма кандидати, включително и до втория търг, ще се премине към пряко договаряне с потенциални купувачи на комбината или обособени части от него.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Трите най-големи банки у нас продават "изгорели" активи за 32.4 млн. лв.", информира „Класа"
Първите три банки у нас по активи са обявили иззети недвижимости за публична продан на стойност 32.449 млн. лв., сочи справка на "Класа" в сайтовете на водещите трезори. Първенец по активи, обявени за продажба, е банка ДСК. Финансовата институция е предложила на пазара имоти за 23.16 млн. лв. На второ място е УниКредит Булбанк с активи, обявени на търг за 5.678 млн. лв., следвана от ОББ с иззети имоти на стойност 3.606 млн. лв.
Според направената справка банките у нас най-често обявяват на търг апартаменти, вили, земи, ниви и техника. Сред по-атрактивните предложения са цели фабрики и хотели. Така например Банка ДСК е обявила за публична продажба два хотела. Единият се намира в курорта на язовир Батак и е с определена категоризация "СПА хотел и ресторант", а началната му цена е 1.488 млн. лв. ДСК предлага и хотел в община Несебър с цена от 507 хил. лв. Сред атрактивните предложения на финансовата институция са също сладкарски цех за 135 хил. лв., свинеферма за 125 хил. лв., недвижим имот с бензиностанция с начална цена от 330 хил. лв., както и технологична линия за производство на алуминиеви тръби и профили на стойност 1.645 млн. лв.
Предложенията за публична продан на УниКредит Булбанк включват основно апартаменти, ниви и къщи. ОББ пък търси купувачи за бензиностанция с начална цена от едва 60 хил. лв. в с. Звъничево, област Пазарджик. Сред интересните предложения е и хотелско оборудване от комплекс в Банско. Засега сделките с „изгорели" активи, които държат банките, все още не оказват съществено значение върху цените на недвижимостите в България.
В същото време според сайта imot.bg в момента за продажба са обявени 738 хотела на територията на страната. От тях около 100 са във Варненския регион и 151 в Бургаска област. Средната цена на квадратен метър на комплексите варира около 2479 евро, а средната стойност на един хотел е около 1.3 млн. евро.
Още от статията на „Класа"
„Депутатите спешно се разделят с роднините-съветници", информира „Сега"
Перспективата в готвения публичен регистър на Народното събрание да попадне и родата на депутатите накара част от народните избраници да оттеглят акредитациите за нещатни сътрудници на синовете и дъщерите си, показва проверка на "Сега". Пропускът дава възможност за достъп до сградата на парламента.
Скандалът с нещатните сътрудниците избухна след ареста на сумиста Петър Стоянов - Вожда при операция "Килърите", който се оказа зачислен в образователната комисия на НС. Парламентарният шеф Цецка Цачева обеща от септември на сайта на институцията срещу името на всеки депутат да бъде записано и това на помагачите му. Там обаче няма да бъдат оповестени щатните сътрудници и техните възнаграждения. В момента в помощ на народните избраници работят 471 души, 125 от които са на заплата - 70 на трудов и 55 на граждански договор. Заплатите им са между 700 и 1200 лв. Всеки депутат има право на двама сътрудници, отделно ПГ разполага с определен брой експерти и технически персонал.
Новият председател на "Антимафия" Валентин Николов от "Атака" призна пред "Сега", че вече е отнел пропуска на сина си Александър. Момчето не е стъпвало в НС. При Николов остава само юристът Юри Митев.
След като три поредни мандата използваше услугите на сина си, Рамадан Аталай от ДПС също спира достъпа му до парламента. Аталай обясни, че наследникът му Ревин е завършил икономика и му бил в помощ по тези въпроси, но от известно време не искал повече името му да се появява в медиите покрай баща му. "Бях в Дания. Там един депутат има 5-6 сътрудници, които имат кабинет, подготвят го по съответния закон и той участва в дискусиите подготвен, а у нас нещата не са като в европейските държави", оплака се Аталай.
Още от статията на „Сега"
„Държавата няма да плаща за Формула 1", казва в интервю за „Стандарт" депутатът от БСП Румен Петков
Г-н Петков, разкрити бяха изнудвачите на инвеститора от Абу Даби. Посредникът Ануар Бадуан ще остане ли в България, или си замина след заплахите?
- Вижте, не мога да ги нарека изнудвачи, но те създават грозна за страната ни представа. Не е това начинът да впечатлим инвеститорите и независимо от подбудите си за такива действия, тези хора вредят на държавата. Разговаряхме и вчера, и онзи ден с г-н Бадуан. На път сме въпреки агресията да запазим партньорството и да съхраним постигнатия резултат. Има ли значение, ако реализираме проекта, чия е инвестицията от арабска страна? Важно е този проект да се осъществи, да се случи. Това е мащабно начинание, което не се ограничава само до изграждането на пистата. Има интереси към други сектори - селско стопанство, недвижими имоти, инфраструктура.
Очаквате ли заплашилите инвеститора да бъдат дадени на съд от Бадуан?
- Това е тяхна работа, на компанията. Факт е, че информацията като цяло беше предоставена на компетентните органи заедно с имейлите. С болка казвам, че два имейла са изнудвачески, а третият предлага посредничество с правителството. Какво е това, като вече има подписан документ от тяхна страна и министър Трайчо Трайков? Има и друг имейл, който настоява с аргументи инвеститорът да продължи участието си, и точно той е от чужд гражданин, живеещ в България. Не знам националността му, но не му прави чест. Има едновременно действие - писмо до компанията, че проектът е спекулативен, второ - злепоставяне на компанията, изнудвачески имейли и посредничество, четвърто - политическа атака, че не бива да участваме. Другото, което изрично се знае, е, че държавата не участва със средства в проекта. Това шест месеца го изясняваме заедно с премиера Бойко Борисов. Добре, някой може да мрази мен, да не симпатизира на премиера, но интересът в този случай е далеч по-голям от Ф1.
Защо мотоциклетната, а не автомобилната федерация застават зад проекта?
- Всичко започна със стремежа да осигурим домакинство от кръг "Mото Джи Пи" - състезание с мотоциклети на писта. Подписахме такъв договор и вече имаме правата. Стремежът ни при навлизането на кризата е да създадем по-силна притегателност към чуждия инвеститор за проекта заедно с Ф1.
Докъде е стигнало разследването срещу човека, поискал посредничеството?
- Не мога да коментирам, но и вчера, и онзи ден обявих доверието си в групата за борба с компютърни измами. Силите и възможностите им са големи и вярвам, че ще свършат работата си.
Надали случаен човек има интерес да злепостави България. Кой стои зад скандала и кого атакува по този начин?
- Първо, скандалът е измислен. Въпросът е проектът да се случи, както вече казах. Видяхме и голяма медийна и нечистоплътна атака за това. Други пък искат пистата да не бъде изградена в Доброславци, а в "Кремиковци". Ами това са нови шест месеца проучвания на терена, проекти. Няма да ни чака никой шест месеца, след като според договора трябва пистата да е готова до 2012 г. Невъзможно е да се препроектира! Хората, които правят атаките, трябва да си дадат сметка, че се засяга чувствителна част от света като Арабския свят, където подобен тип агресии водят до хладни отношения. Вредно и ненужно е и да политизираме дебата по Ф1 и обществото трябва да види кой се противопоставя на проекта. Тези хора възпрепятстват раждането на формулата в България.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Трябват силни юридически екипи на държавата за големите проекти", казва в интервю за „Класа" Симеон Пешов, президент на „Главболгарстрой"
Г-н Пешов, строителният сектор много сериозно усети последиците от кризата. НСИ обаче отчете, че вече има първи признаци за излизане на бранша от рецесията. Какво е вашето мнение и прогноза?
- На едно голямо събиране при вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков казах своето мнение по въпроса. Тогава прогнозирах, че през септември-ноември тази година строителният бранш ще започне леко да върви нагоре. Обясних, че през лятото ще се проведат някои по-големи търгове за инфраструктурни обекти и през есента ще започне бавно съживяване на сектора.
Това бяха моите предвиждания. Мисля, че секторът наистина тръгва нагоре. Въпреки това смятам, че стартирането на тръжните процедури за големите пътни проекти малко закъсня. Важното обаче сега е, че вече има подписани договори за трите лота на автомагистрала „Тракия", направени са и първите копки на участъците. За изграждането на тази магистрала се отделя един много сериозен финансов ресурс от около 250 млн. евро.
В момента се провеждат тръжните процедури за избор на изпълнители по Оперативна програма „Регионално развитие". Ще бъдат ремонтирани пътища II и III клас и за това по програмата са отделени над 500 млн. лв. Предстоят конкурси и по другите оперативни програми, така че октомври - ноември започва истинското раздвижване на сектора.
Преди повече от година казах на г-н Карстен Расмусен, зам.-ръководител на отдела за България в ГД „Регионална политика" в ЕК, че проверките, които тогава се провеждаха в пътната агенция, трябва да приключат, защото там вече няма корупция. Тогава прогнозирах, че строителният сектор ще изпадне в колапс, ако не бъдат пуснати търговете за пътища, които се финансират с европейски пари. Прогнозата ми отново се сбъдна. Европейското финансиране е много важно точно в този момент. Няма обаче проблеми сега, които да карат структурите на ЕС да се притесняват за усвояването на тези пари. Конкурсите за автомагистрала "Тракия" например минаха успешно и всичко върви както трябва.
Какви по-конкретно са ефектите от проверките, които бяха направени у нас от Европейската комисия?
- Като точен пример в тази посока ще дам изграждането на автомагистрала "Люлин". След проверките, които бяха направени, на първо място изпълнителят на обекта, турският консорциум "Мапа Дженгиз", подобри и качеството на работата си и увеличи темповете. И всичко това е резултат от съвместните действия на нашето правителство и експертите на ЕК и от натиска, на тези две страни, по проекта да се работи качествено и ефективно да се усвояват средствата. Надявам се, че в края на годината, както и беше обещано, магистрала "Люлин" ще бъде пусната частично в движение. Това трябва да се направи, за да може да се усвои максимална част от европейското финансиране, предназначено за "Люлин", и за да не се натоварва допълнително републиканският бюджет.
В никакъв случай не трябва да допускаме грешката заради конкурси, спечелени с дъмпингови цени, да се ощетява и натоварва данъкоплатецът. Когато започна изграждането на "Люлин", аз официално казах, че има две възможности за този търг. Единият беше търгът да се анулира и да се проведе нов, а другият да се подпише договор с победителя с условие, че проектът ще се оскъпи с 40 млн. евро. Все още дъмпинговите цени са проблем на България и ние не сме се справили с него.
Какво тогава според вас трябва да се направи, за да не се допускат конкурси, които да се печелят с дъмпингови цени?
- Фирмите, които са спечелили конкурси с много ниски цени, трябва да бъдат изгонени веднага щом не изпълняват подписания договор. Освен това на компанията трябва да се вземат дадените от нея гаранции. Ако бъде прекратен договор на компания, допуснала грешка, на следващия конкурс кандидатите няма да дават толкова ниски цени. Това е спасението от дъмпинговите цени. Един, който лъже, дава ниски финансови оферти, а след това носи от девет дерета вода, за да увеличи цената до реалните стойности, защото договорът му позволява да направи това.
Още от интервюто на „Класа"
„Комфортът и сигурността на пътниците са наш приоритет", казва в интервю за „Монитор" Асен Танчев, изпълнителен директор на летище София
Г-н Танчев, как се очертава летният сезон откъм самолетодвижения?
- За наша радост - по-успешен от предходния. И причините са обективни - раздвижването на икономиките в Западна Европа веднага се отразява в ръст на пасажерите. София не е традиционна лятна дестинация и затова повече чартъри и по-осезателен ръст на пътници очакваме през зимния сезон. Доказателство за увеличения интерес е влизането на две нови авиокомпании. От 1 октомври с 11 полета седмично започват полетите на турската Pegasus от терминал 2. Истанбул е летище с много сериозен транзитен трафик на пътници и карго. Програмата им е много сериозна и е с чартърен и с редовен характер.
Терминал 2 вече постигна броя пътници, за които е разчетен. Това създава ли проблеми?
- Много хора критикуват терминал 2 заради принципа да се критикува родното. Да се чуди човек защо? Терминалът наистина е разчетен за 2,5 млн. пътници годишно, ние надминахме този обем и той продължава да функционира нормално и ще продължи да оперира без проблеми. Да, има пикови часове и моменти, както на всяко международно летище.
Какви подобрения се предвиждат в зоната за заминаващи в името на комфорта на пътниците?
- На първо време - магазините са отново заредени. Ще се стремим цените, на които се продават стоки там, да са конкурентни на популярни европейски летища. Ние сме с пряк интерес от това, защото ако цената е по-изгодна, хората пазаруват повече, оборотите стават по-високи.
За пътниците по вътрешни линии ще бъде разширена стерилната зона, защото след преминаването през физическия контрол пътниците влизат в едно доста тясно място, водещо до клаустрофобия, и чакат сбутани там, докато се отправят към самолета. В най-скоро време ще монтираме и 40 автомата за напитки и опаковани храни, където ще се плаща с монети. Процедурата за това е приключила.
Ще монтираме в рамките на няколко месеца и автомати за Self Check In. Хората ще вадят бордната си карта от машина, без да се редят на опашка, сами ще избират седалката, на която да седнат. Оборудването е в процес на покупка. Този процес е въведен на много европейски летища, като край машините дежури и персонал, който помага на пътниците, които не са наясно със системата. Обикновено след не повече от два полета пасажерите отлично знаят как да се справят.
Още от интервюто на „Монитор"