30% държавна субсидия от цената на електроавтомобилите поискаха представители на сектора по време на пресконференция в Българската стопанска камара.

По време на среща, в която участваха председателят на Индустриален клъстер „Електромобили" Илия Левков, председателят на Балканския институт за социална политика Иван Нейков и Добринка Николова, която е секторен координатор на отрасъла, беше представен първият секторен анализ, според който в момента в този бранш в България са заети 30 000 души, които работят в близо 1 000 фирми.

От направения анализ става ясно, че в световен мащаб електромобилите след 15 години ще представляват 3% от всички автомобили.

Основните градове, в които е съсредоточена индустрията, са Пазарджик, Монтана, Търговище и Добрич. В сектора в целия свят работят 1,5 милиона души, като компаниите, в които са заети, осъществяват продажби за над 250 милиона евро годишно.

В България близо 200 000 автомобили могат да бъдат конверсирани, тоест да им бъде поставено електрическо задвижване. Това би създало работа за много хора, които да извършват тази операция и впоследствие да поемат отговорността по изпълнението на ремонтната дейност, посочи Левков.

Като цяло индустрията в България има нужда от много силна подкрепа от страна на средното и висшето образование, беше изтъкнато на пресконференцията.

Според Добринка Николова, държавата трябва да подобри обучението в 11 специалности, които са приоритетни за индустрията. Сред тях са инженер електрически машини и апарати, инженер по електроника, специалист приложно програмиране, аналитик компютърни системи.

На въпрос на money.bg защо сред тези специалности не са включени и металургични, Илия Левков отговори: "Действително, за да бъде изградено едно цялостно изделие, каквото представлява автомобилът, са необходими подобни специалисти. Страната ни обаче няма нужда да възражда металургичното производство, защото готови изделия могат да бъдат поръчвани от Китай."

Освен в образованието са необходими инвестиции в развойната дейност, като средства за тях може да бъдат осигурени от Фонд Иновации, Фонд Козлодуй и Фонд Въглеродни емисии.

Запитан не е ли твърде ниска тази прогноза, Левков посочи, че това са песимистичните очаквания и изтъкна, че се надява за посочения период електроавтомобилите да достигнат 8%.