Сроковете за построяването на тръбопровода Бургас - Александруполис могат да се изместят във времето, пише руската медия РБК, издавана съвместно с Handelsblatt. Причина за това са по-високите финансови претенции на българската страна.

По данни на източници близки до преговорите, България има намерение да продаде на нефтените компании дела си от 24.5% от акциите на проекта след завършване строителството на тръбопровода, а не преди началото му.

Това съществено ще повиши цената за участие в проекта. Освен това България иска гаранции за инвестициите в тръбата и за нейното запълване.

Идеята за неф­топровод Бургас - Александруполис с дължина 280 км се обсъжда над 13 години, но чак през март т.г. бе подписано междуправителственото съглашение между Русия, Гърция и България за реализация на проекта. Изграждането на тръбата ще струва около € 1 млрд., първоначалният обем на преноса е 15 млн т нефт годишно, като след време обемите могат да нараснат до 35 или до 50 млн т.

Тръбопроводът ще се пълни от танкери, които ще доставят петрола от Новороссийск до Бургас. Идеята е ценна, защото заобикаля претоварения морски път през Босфора, което ще намали сроковете за доставка и опасността от екологична катастрофа. В международната проектна компания, която ще строи тръбата, Русия ще има 51%, България и Гърция по 24.5%.

Преди седмица преговорите за строителството на нефтопровода се интензифицираха. Първо българският и гръцкият министри се срещнаха с ръководителя на руското министерство на промишлеността и енергетиката Виктор Христенко и с шефа на „Транснефть" Николай Токарев. Следва среща на акционерите в Атина, където бе подписан тристранен протокол. Освен това „Транснефть" организира съвещание с участието на компаниите, влизащи в консорциума „Бургас - Александруполис", сред които е „Роснефть" и „Газпром нефть".

Михаил Барко­в, вицепрезидент на „Транснефть", е посочил, че с топ мениджърите на тези компании са се договорили в най-скоро време да проведат нов етап на преговорите. Имало подчертан интерес от страна на потенциалните миноритарни акционери „Казмунайгаз" и Chevron, дори и при възможното изменение на условията за влизането им, които се обсъждали от българска страна.

Мениджърът на „Транснефть" е казал пред руската медия, че е чувал за това, че България е предложила да продаде дяловото си участие в проекта на чуждестранните петролни компании не преди, а след завършването на строителството на тръбопровода.

Финансовите аспекти на Бургас-Александруполис са въпрос на преговори и ще зависят и от бъдещите цени на петрола. Но и сега било ясно, че цената, по която  чуждестранните компании ще могат да придобият дяловете си, ще превиши първоначално очакваната с пъти.
 
Що се касае до гаранции за доставките по тръбопровода, мениджърът счита, че те не могат да се дадат, преди да е изготвена технико-икономическа обосновка и да има повече яснота по условията за преноса по тръбата.

Очакваше се международната проектна компания да бъде създадена до края на тази година, след което да започне модернизация на технико-икономическата обосновка. Но източници близки до преговорите предполагат, че във връзка с промяна на финансовите условия за участие в проекта за потенциалните инвеститори сроковете могат да бъдат променени.

Руски анализатор от „Тройка Диалог" е на мнение, че позицията на българската страна забавя реализацията на проекта. В България имало противници на нефтопровода, които се обосновават с екологичната опасност. Но в действителност България желаела да спечели повече, отчитайки промяната на ценовата конюнктура на пазара на петрол.