Яхтинът да бъде разграничен от търговското корабоплаване, настояха представители на бизнеса на конференция, посветена на развитието на яхтения бизнес у нас, чийто домакин е ваканционен комплекс "Ривиера".

Според инвеститорите яхтингът трябва да бъде въведен като самостоятелно понятие в българското законодателство.

Третирането му като търговско корабоплаване спира развитието на бизнеса и създава пречки за привличането на по-платежоспособни туристи, заявиха участници във форума.

Според бизнеса са необходими промени и в граничния режим, тъй като към момента гранични контролни пунктове има само във Варна, Бургас и Свети Влас, съобщи "Днес+".

Това налага преминаването на входна и изходна контрола само на тези пунктове. Родните инвеститори дадоха пример с Гърция и Турция, където се минава с т. нар. транзит лок режим. Той позволява да се вземе една контрола и да се ползва каботаж (акостиране) по цялото крайбрежие, като съответният документ важи за даден период от време.

Възможно е да има законодателни промени, касаещи яхтения бизнес до края на тази година, заяви от своя страна заместник-министърът на транспорта Даниела Никифорова. Тя допълни, че най-важно е да се определят приоритетите на развитие, както и бъдещите промени да са съобразени с европейските изисквания. Целта е да се уреди законодателно статута на яхтените пристанища, каза още Никифорова.

По думите й, има засилен интерес от страна на български инвеститори към изграждането на такива пристанища. Вариантите са инвестиционните проекти да се реализират чрез концесии или публично частно партньорство, коментира зам.-министърът. Транспортното министерство ще работи усилено за превръщането на България в туристическа дестинация не само за българските яхтсмени, но и за тези от чужбина.

Реализират се сериозни проекти за изграждане на яхтени пристанища в кк "Златни пясъци" и Созопол. Интерес има и към Царево и Ахтопол, каза зам.-председателят на Държавната агенция по туризъм Станислав Новаков.

2 млн. лева са предвижда да бъдат инвестирани през следващите две години в първото частно и най-голямо пристанище в басейна на Черно море - "Марина Диневи". Очаква се то да бъде официално открито до края на юни. Капацитетът му е 300 лодки, а тилната територия включва всички удобства, с каквито могат да се гордеят и най-престижните курорти.

На 2 и 3 юни на Морска гара - Варна ще се проведе изложението на луксозни яхти и автомобили "Яхт порт България ‘07". В момента единствената лизингова компания у нас, специализирана във финансирането на яхти и кораби е "Hypo-Alpe-Adria Leasing".

Само за последната година тя е финансирала 26 яхти на обща стойност 10 млн. евро. Фирмата предлага иновативна финанова схема, която спестява на купувача хиляди евро от ДДС.