„Борисов сравни милиона на Доган с узаконен рушвет", информира от първата си страница „Сега"
Премиерът Бойко Борисов сравни с узаконен рушвет декларирания официално от Ахмед Доган хонорар от 1.1 млн. лв. за консултантски услуги. С половин уста Борисов осъди и порасналия с 1 млн. лв. банков влог на експремиера Симеон Сакскобургготски, но не даде вид да се притеснява от имотните декларации на отделни депутати от ГЕРБ.

"Това е тройната коалиция - нито имат срам, нито очи. Това е все едно аз да им кажа на тези хора тук (инвеститорите от Shell и McDonalds), понеже им оправихме за един месец документите, за да бъде тук тази инвестиция, да им кажем примерно: "Дайте ни 100 000 лв. консултантски". Естествено ще ги дадат. Това е узаконен рушвет", коментира Борисов по адрес на Доган след откриване на нова бензиностанция и ресторант на магистрала "Струма". Премиерът постави в графата "тройна коалиция" и спечелените от Сакскобургготски суми. "Всичко това е правено със знанието на Станишев, президента и на всички останали. Това не се прави скришом и да не го знаят", изтъкна Борисов.

Той обаче не видя нищо лошо в спечеленото от милионера в групата на ГЕРБ Емил Димитров. Покрай бизнесите си отпреди депутатството името на Димитров се забърква в различни скандали за лобистки поправки на закони. "Емил Димитров е милионер и това не е лошо. Лошо е, че Доган е милионер. Когато си бил частник и си милионер, ние стимулираме точно тези хора, които да работят, да печелят, и всички вие, ако може, да станете милионери. Лошо е, когато политиците стават милионери. Или трябва да си избереш, че си политик, спазваш правилата, или бизнесмен. Едно от двете", разтълкува разликата Борисов.
Още от статията на „Сега"

„Слабаци изпреварват отличници за висше", съобщава от първата си страница „Монитор"
Кандидат-студенти с ниски оценки може да изместят отличниците в настоящата кампания за прием заради уловка в класирането, която изисква подаването на писмена молба за запазване на място по първо желание. Това установи проверка на „Монитор" в столичните университети.

Неочаквани обрати в класирането на кандидатите могат да настъпят между първото и второто класиране при борбата за най-желаните специалности в Софийския университет „Св. Климент Охридски" (СУ). Там разгорещена битка за места се води във Факултета по класически и нови филологии (ФКНФ), където по традиция предпочитани са специалностите „Скандинавистика", „Японистика", „Английска филология", „Немска филология" от общо 19 чуждоезикови дисциплини.

„Имам оценка близо до отличен 5,50, но трудно едва ли ще ми е достатъчна, за да вляза на първо класиране в специалност „Скандинавистика", разказа кандидат-студент, който се е прицелил към северните езици. На второ място в списъка с желанията е посочил „Английската филология".

В скандинавистиката конкуренцията е жестока - има места за 7 момчета и 8 момичета за предстоящата учебна година, докато в английска филология може да се влезе с относително по-нисък бал, защото местата са 100.

В случая кандидат-студентите с високи резултати са изправени пред риска да отпаднат от битката за първото желание и едновременно да „изгорят" за по-малко желаните от тях специалности между първо и второ класиране. Докато мераклиите за по-елитната специалност чакат там да се освободят места, по-слабите кандидат-студенти могат да запълнят местата за останалите специалности с чужд език.
Още от статията на „Монитор"

„Закова ги", с това заглавие „Стандарт" определи победата на Цветана Пиронкова над Винас Уилямс на „Уимбълдън"
Българка заби пирона на "Уимбълдън". Цветана Пиронкова се класира за полуфинала на най-престижния турнир по тенис в света. 22-годишната пловдивчанка прегази за 84 минути петкратната шампионка в Лондон и номер 2 в света Винъс Уилямс с 6:2, 6:3. В битка за място на финала Цветана излиза срещу рускинята Вера Звонарьова в четвъртък.

Пиронкова още няма загубен сет в Лондон и вече надмина сестрите Малееви, които не достигнаха полуфинал в този турнир. Дотук Цвети заработи 250 000 паунда и си осигури място в Топ 40 на света.

На трибуните в "Ол Инглънд Клъб" Кирил и Радосвета Пиронкови ликуваха за подвига на дъщеря си. След триумфа те получиха телеграма от премиера Бойко Борисов и президента Георги Първанов, а на крака при тях в ложата дойде да ги поздрави лично бащата на сестрите Уилямс - Ричард.
Още от статията на „Стандарт"

"Холдинг Пътища" ще строи най-скъпо магистрала "Тракия", съобщава от първата си страница „Дневник"
Сдружение "Тракия ІV" с водещ партньор "Холдинг Пътища" ще строи последната отсечка от магистрала "Тракия" от Ямбол до Бургас. Това стана ясно вчера при отварянето на ценовите оферти на кандидатите. Българското обединение, в което влизат 9 фирми, даде най-ниската цена - 174.705 млн. лв. без ДДС.

На линеен километър обаче цената за последния участък на "Тракия" е най-висока спрямо предишните два търга. Така общо за непостроените 115 км ще отидат 401 млн. лв. без ДДС европейски средства при планиран бюджет от 685 млн. лв.

Финансирането на "Тракия" е двойно подсигурено и магистралата вече се строи с европейски пари, каза министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. Той уточни, че апликационната форма е изпратена в Брюксел още преди две седмици, и то с одобрението на програмата "Джаспърс".

Това е почти сигурна гаранция, че до 6 месеца ще има положителен отговор от Европейската комисия, тъй като инициативата "Джаспърс" е на самата комисия, като има за цел подпомагане работата по големи инфраструктурни проекти. Дотогава магистралата ще се строи с аванса от 20% от Брюксел, който е достатъчен засега, каза Плевнелиев.

Той припомни, че освен от европейското финансиране строителството на магистралата е гарантирано и от държавата с приетото неотдавна правителствено постановление. Повод за изказването на министър Плевнелиев беше изказване на транспортния министър Александър Цветков, цитиран от в. "Сега", че все още не сме изпратили апликационната форма за "Тракия" в Брюксел и има риск за усвояването на парите.

В момента се строи участъкът от Стара Загора до Нова Загора от българското обединение "Магистрали Трейс". Следващата седмица се подписва договорът с гръцката "Актор" за строителството на участъка от Нова Загора до Ямбол и на 2 август ще има първа копка, обеща Плевнелиев. Началото на строителните дейности за последния участък е планирано за септември.

Общо 13 компании и сдружения подадоха оферти за строителството на отсечката от Ямбол до Карнобат. До отварянето на цените бяха допуснати 6 кандидата. Предложението на "Холдинг Пътища" беше отворено последно, но се оказа най-ниското. При предишните два търга дружеството на Васил Божков даваше едни от най-високите цени.

На първия търг за Стара Загора - Нова Загора "Холдинг Пътища" участва заедно с австрийската "Алпине", като даде най-високата цена от над 373 млн. лв. За участъка от Нова Загора до Ямбол се яви вече с българските си партньори, но също даде една от най-високите цени от близо 165 млн. лв.

Под бранда "Тракия ІV" са обединени общо девет български фирми - 5 от "Холдинг Пътища" плюс хасковската АБ, благоевградската "Галчев" и търговищката "Пътинженерингстрой Т".
Още от статията на „Дневник"

„Губим по 100 млн. евро годишно от липса на контейнерни терминали", информира от първата си страница „Класа"
Всяка забавена година за изграждането на контейнерните терминали във Варна и Бургас струва на България по 100 млн. евро годишно пропуснати ползи. Това заяви за „Класа" д-р инж. Георги Вълков, експерт по пристанищни съоръжения и член на професионалните организации на инженерите КИИП (България) и Ordre des ingeneurs du Qebec (Канада).

Ако терминалите се изградят в предвидения срок - 2015 г., когато се очаква подем на световната икономика, първоначално на двете пристанища ще се разтоварват общо 700 000 TEU (контейнерни единици) годишно. По-оптимистичната прогноза е, че до 2-3 г. след завършването на съоръженията през Варна и Бургас ще минават по 1 000 000 TEU на година, а портовете и спедиторите могат да си поделят приблизително по 100 евро на всеки претоварен контейнер или общо по 100 млн. евро годишно, допълни Вълков.

Повод за думите му са сигналите от държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура", че се правят опити японският заем за терминалите от 230 млн. евро да бъде пренасочен за други цели - например за рехабилитация на жп линиите в страната.

Проектът за пристанищните терминали се финансира по линия на японската държавна помощ със заем за развитие от 37 млрд. японски йени (около 230 млн. евро при подписването на 15 ноември 2009 г.) Той е отпуснат от JICA за 25 г., със 7-годишен гратисен период при 1,4% годишна лихва.

До момента обаче проектирането е на етап нула, а стартът на проекта е забавен по различни причини с около година и половина. Вече тече 7-годишният гратисен период, а при забавяне дължим наказателни лихви. В същото време съседите ни инвестират в инфраструктура. Товарите в Солун и Констанца растат, портовете печелят от 200 до 300 евро на всеки претоварен контейнер. А успехът на румънското пристанище Констанца се дължи също на японска държавна помощ.

ДП „Пристанищна инфраструктура" съобщи през 2009 г., че започва изпълнението на проекта за нови контейнерни терминали във Варна и Бургас. Това става възможно, след като Японската агенция за международно сътрудничество (JICA) одобри договора за консултантски услуги, сключен между предприятието като изпълнител и смесено дружество между „Мофат и Никол" от САЩ и „Ориентал Консалтантс" от Япония. И двете компании са с дългогодишен опит в проектирането и надзора по строителството на пристанища и терминали.
Още от статията на „Класа"

ГЕРБ трябва да продължи данъчната революция", препоръчва в анализа си за „Сега" икономистът Владимир Каролев
През юни 2001 г. НДСВ обяви, че ако спечели изборите, ще направи данъчна революция. Тогава и БСП, и СДС заявиха, че икономическият ни екип е наивен, неопитен и само раздува предизборни балони. 6 години по-късно беше въведен плосък данък от 10% за доходите на хората и бизнеса. И приключи първият етап от данъчната революция, защото постепенно, но последователно данък печалба, който в последната година от управлението на г-н Иван Костов беше 29.5% (и беше комбинация от два данъка - един платим на общините и един на държавата), беше намален до 10%, както и данък общ доход, който беше с най-висока ставка 38% през 2001 г. От 2002 г. започна и намалението и на най-големия пряк данък в България, който за благозвучност се нарича "осигуровка".

И ако ГЕРБ искат да влязат с нещо положително в икономическата история на България, може да намалят осигуровките до 10% и да премахнат данък "дивидент", за да се получи наистина един плосък пряк данък от 10% и за трите преки данъка. Нещо, което обещаха в първата си икономическа програма от 2007 г. и след това забравиха.

За плоския данък се говори сравнително отскоро не само в България. Но още Адам Смит през 1776 г. пише в книгата си "Богатството на народите", че хората трябва да плащат данък "пропорционално на облагите, които получават като подкрепа от държавата". И наистина пропорционален е по-точно отражение на смисъла на еднаквата, равната, плоската (flat) данъчна ставка. Плоският данък става много популярен първо в академичните среди през 80-те години на ХХ век (след публикациите на икономистите от Университета в Станфорд Алвин Рабушка и Робърт Хол), а започна да се въвежда по-масово едва преди двайсетина години.

Плоският данък означава не само единна данъчна ставка, но и премахване на всякакви данъчни преференции, които се дават за отделни дейности или на отделни групи хора. В тази област в България какво още може да се направи - например да се замени сегашната система на облагане на едноличните търговци с плосък данък от 10%. За да има истински плосък данък, доходите трябва да се облагат само веднъж - когато се изкарат. Не трябва да има данък върху капиталовата печалба, спестяванията, дивидентите и наследството. Популисти и леви политици възразяват особено силно срещу премахването на данък наследство. Но всъщност, ако някой остави наследство на близките си, това означава, че той е пестил и инвестирал, а не е изхарчил всичките си доходи. Получава се икономически абсурд - ако си спестявал, твоите роднини да плащат данък, ако си прахосвал - не.

Противниците на плоския данък го атакуват с икономически и политико-социални аргументи. Твърдят, че заради ниската ставка (няма как да се въведе висок плосък данък, защото там, където е въведен, е направено на нивото на най-ниската ставка към момента на въвеждането му) следва сериозен спад на приходите в бюджета. В България обаче това твърдение беше опровергано още през 2008 г.- първата година на въвеждането на плоския данък приходите от ДОД нараснаха от 1.8 млрд. лева през 2007 г. на близо 2 млрд. Даже и през 2009 г., в кризата, постъпленията продължават да нарастват, а в бюджета за 2010 г. приходите от ДОД са единствените, за които не се очаква намаление.
Още от статията на „Сега"

„Юруш на климатиците", информира „Стандарт"
Средно около 100 лв. по-малко ще плащаме, ако през зимата изберем да се топлим на ток, а не с парно. Такава излиза сметката, ако цените на топлинната енергия останат същите след 1 октомври, когато ще има нова промяна. Заради сериозния скок на цената на газа с близо 25%, цената на топлинната енергия също се вдигна средно с близо 12 на сто от 1 юли. Така при средно потребление на месец през зимата на двустаен апартамент от 2,25 мегаватчаса, сметката за парно на софиянци ще излиза около 210 лв. Ако същият апартамент се отоплява с два климатика, за консумирания от тях ток ще трябва да плати около 130 лв. Най-изгодно ще излезе отоплението с климатици на жителите на Велико Търново. Местната топлофикация традиционно е с най-високите цени за мегаватчас, защото не е присъединена към газопреносната мрежа и си купува синьо гориво от местния доставчик, а не от "Булгаргаз". При новите цени отоплението на двустаен апартамент в старата столица ще струва средно 286,20 лв. В същото време токът за климатиците на същото жилище ще излезе не повече от 130-140 лв. на месец при новите цени, които влизат в сила от утре. Разликата облекчава семейния бюджет наполовина.

От другата страна на медала са бургазлии. При тях цената на парното е най-ниска, а и увеличението от 1 юли, което регулаторът определи, е едва 0,03 на сто. Така двустайно жилище в морския град ще плаща през зимата месечна сметка средно от 181,93 лв. Въпреки че консумацията им ще е с над 100 лв. по-малка от тази на търновци, за отопление с ток ще платят с 50 лв. по-малко, показват изчисленията.
Още от статията на „Стандарт"

„Всяко десето такси в страната е нелегално", пише „Сега", като се позовава на министъра на транспорта Александър Цветков
Всяко десето такси в страната работи нелегално или на спекулативно завишени цени. Това заяви във Варна вчера транспортният министър Александър Цветков, мотивирайки се защо иска чрез поправка в закона да се наложи таван на цените на таксиметровите превози. Той не обясни как е изчислил процента.

Онзи ден Комисията за защита на конкуренцията се обяви срещу мярката, която според антимонополистите би довела до картел между фирмите. Цветков обаче заяви, че въпреки това ще вкара в парламента поправката, защото "по този начин ще бъдат защитени икономическите интереси на потребителите и предпазени от необосновано високи цени". Той посочи, че такъв подход се прилага в развити европейски страни като Великобритания, Франция, Германия.

Депутатите от транспортната комисия наскоро отидоха още по-далеч и предложиха цената на таксиметровите превози да е фиксирана и единна за цялата страна.
Още от статията на „Сега"

„Премиерът Бойко Борисов: Цената на газа скача заради Румен Овчаров", пише „Монитор"
Цената на газа скача заради Румен Овчаров, заяви вчера премиерът Бойко Борисов. Според него анексът към споразумението за доставка на руски газ, подписано по времето на Румен Овчаров преди изтичане на предишния договор, е направено умишлено, за да се вдигне цената на газа сега. Борисов добави, че правителството в момента върви след събитията, защото няма друг шанс. Те са толкова нагли, толкова безогледни, разпали се премиерът по повод твърденията на бившите управляващи от БСП,  че заемът от 500 милиона лева, взет от НЕК за АЕЦ „Белене" и ВЕЦ „Цанков камък", не е държавен заем. „А кой плаща? Нали в НЕК парите влизат от електромерите и данъците на хората", възмути се Борисов. Според него всички ще усетим плащането на заема с електромерите си, защото ще го платим с цената на тока. Премиерът цитира лидера на СДС Мартин Димитров, който каза, че хората трябва да си сложат на стените портретите на Овчаров, на Станишев и на Първанов, които предоговориха с Русия нови по-високи цени на газа, при положение че имаше действащ договор за доставка за години напред.

Време е да се предприеме акция „Инкасатор" срещу енергийната мафия, предложи пък Мартин Димитров след заседание на синьото ръководство вчера. Сините също смятат, че главен виновник за сегашното поскъпване с близо 30% на газа е тогавашният енергиен министър Румен Овчаров, който някои наричат Дългия инкасатор. „Ние искаме да бъдат разследвани тайните договорки на Овчаров. Поканихме и президента да разсекрети разговорите, които е имал с шефа на „Газпром" Алексей Милер", заяви Димитров.

Вината на Овчаров била подсъдна, защото по негова заповед били подписани анексите към договорите през 2006 г. Престъплението се изразявало в това, че той вместо да продължи сключения от сините договор за доставка, направил изменения само в договора за транзит. Това означава, че доставките за страната след 2012 г. , когато свършва договорът, вече не са гарантирани. Според синия лидер е съмнително  в бюджета на руснаците да има 1 млрд. евро за строителството на АЕЦ „Белене", а у нас никой от бившите управляващи да не знае това.
Още от статията на „Монитор"

„И в нашите влакове ще се сърфира в интернет", казва в интервю за „Монитор" Александър Цветков, министър на транспорта
Г-н Цветков, бихте ли казали в коя сфера на транспорта у нас работата върви най-гладко?
- Ако сравняваме работата на различните транспортни сектори и положението на служителите в този бранш спрямо предходната година, спокойно мога да кажа, че във всички области нещата са по-добри. В същото време те нe са толкова добри, колкото на всички ни се иска, и, от една страна, причините за това са натрупани изоставания от предходни години. За трудностите допринася кризата, както и все още неприключени промени и преструктурирания, чиято цел е в дългосрочен план да стабилизират транспортния бранш.

Когато поех транспортното министерство, БДЖ и Националната компания „Железопътна инфраструктура" бяха в плачевно състояние, на ръба на фалита. Хората не получаваха заплатите си с месеци, никой не знаеше какво го очаква на утрешния ден. През последните месеци стабилизирахме и двете компании, служителите получават редовно възнагражденията си. В момента тече преструктурирането на БДЖ с голяма и амбициозна програма, която ще бъде подкрепена от Европейската и Световната банка. Тя обхваща периода от 2010 до 2014 г. и включва голям пакет от над 100 мерки. С преструктурирането ще бъде постигнато намаляване на разходите и увеличение на приходите.

Приключиха ли съкращенията в железниците?
- Няма знак за равенство между преструктуриране и съкращение. Персоналът се съкращава там, където дейностите са губещи. Но в същото време охраната в БДЖ ще бъде поверена на работници, които са съкратени от компанията.

Ще преминат към Транспортна полиция, или ще се създаде ново звено?
- Тези хора ще са охраната на всички бази на БДЖ - депата, сградите и т.н. За случаите на посегателства разчитаме на служителите на Транспортна полиция и на служителите на полицията, защото кражбите са твърде много. Вандалствата няма да спрат без прилагането на изключително сурови санкции.

Навлизаме в разгара на лятото. Не достигат спалните вагони, а такива, за които сме платили, продължават да стоят в Унгария. Докога?
- Да, едни наши вагони още стоят в Унгария, те са платени и са собственост на БДЖ, но за съжаление поради престъпно сключения договор от предишното ръководство БДЖ не може да си прибере вагоните.

Какво в този договор ви пречи да си ги приберете?
- Няма никакви банкови гаранции за изпълнението на този договор и оттук нататък можем да разчитаме на преговори и на следващ етап да търсим прибиране на собствеността си по съдебен път. Очаквам сериозни действия от страна на прокуратурата срещу хората, сключили тези договори.
Още от интервюто на „Монитор"

„Не очаквам по-нататъшен спад на печалбата на банките през 2010 г.", прогнозира в интервю за „Класа" Стилиян Вътев, изпълнителен директор на ОББ
Г-н Вътев, накъде според вас ще се развива банковият пазар у нас до края на годината?
- Ще ми се да вярвам, че през втората половина на годината ще бъдем свидетели на леко оживление и по-голяма активност на кредитния пазар независимо от всичките условности, породени от все още не особено благоприятната икономическа среда и най-вече слабото вътрешно търсене. Като цяло очаквам в края на годината умерен кредитен ръст от няколко процента в сравнение с края на 2009 г., който във всички случаи ще бъде по-голям от очаквания ръст на брутния вътрешен продукт за годината.

Как преценявате сегашната среда за кредитиране?
- Критиката към банките, че не отпускат кредити или, ако го правят, те се при много високи лихви, са по-скоро плод на обяснима най-вече психологическа реакция на обществото след годините на невиждан кредитен бум, отколкото на обективна преценка на реалните фактори. Признавам, че преди кризата всички бяхме заслепени от невиждан икономически растеж, огромни чуждестранни инвестиции, евтини парични ресурси, в т.ч. и на международните пазари, бясна конкуренция между банките с оферти за бързи, лесни и евтини кредити. Един от най-съществените фактори, движещ икономическия растеж, наред с чуждестранните инвестиции, бе кредитната експанзия, довела до изключително високо вътрешно потребление и висок растеж в редица отрасли. Сега за съжаление тези времена безвъзвратно отминаха и едва ли ще се върнат през следващите 20-30 години. Шокът върху нашата икономика беше прекалено голям, след като няколко години наред се радвахме на 5-6% ръст на БВП, през 2009 г. отразихме свободно падане до 6% отрицателен растеж. Всичко това доведе до драстичен спад на търсенето на кредити, рязко повишаване на риска и цената на паричните ресурси, видимо влошаване на обслужването на кредитите, особено при тези на граждани. Нормално бе банките да фокусират вниманието си върху качеството на кредитния портфейл и да неутрализират неблагоприятните фактори. От друга страна, рязко спадна търсенето за ново кредитиране както в корпоративния сектор, така и в сектора на гражданите. Основната цел на фирмите, особено на тези с по-висока кредитна задлъжнялост, е да преодолеят кризата с най-малко загуби, като в повечето случаи това става за сметка на сериозно преструктуриране на кредитните задължения.

Как върви търсенето на фирмени кредити?
- Търсенето на кредити за нов бизнес или за разширяване на настоящия е голямо изключение, да не говорим за инвестиционно или проектно финансиране, където определено е равно на нула. Подобна е ситуацията при гражданите - вярно е, че банките сериозно затегнаха изискванията, особено при лесните преди това необезпечени кредити, но и в този сегмент спадът на търсенето е няколкократен. Поради увеличената несигурност домакинствата рязко намалиха търсенето на потребителски кредити, респективно покупката на стоки на кредит в големите търговски вериги. Подобна е тенденцията и при ипотечните кредити, макар че там причините са малко по-различни. За разлика от предишните години, където цените на жилищата растяха всеки ден и много от домакинствата теглеха кредити за жилища освен за собствени нужди, но и за инвестиции, сега картината е коренно различна. Предлагането на жилища е огромно, цените продължават да спадат, което определя и поведението на потребителите към отлагане на решението за покупка за бъдеще време. Както виждате, други са факторите, които в настоящия момент определят търсенето на кредити както в корпоративния, така и в сегмента на гражданите, като нивото на лихвените проценти не е най-важният от тях.

Когато започнахме активното ипотечно кредитиране през 2003 г., лихвеният ни процент беше 17,5, после премина през 12,5, 9,95 и т.н. - много по-високи лихви от сегашните, но се купуваха много по-евтини жилища. След това кредитите станаха още по-евтини, но жилищата поскъпнаха тройно и четворно. Сега отново имаме малко поскъпване на ипотечните кредити, но пък цените на жилищата значително паднаха. Признавам от нашата практика, че при тази динамика по време на големия ипотечен бум има много пострадали кредитополучатели, закупили няколко жилища с кредит на високи цени, които сега не могат да продадат, респективно да обслужват тези кредити. Банките имат интерес да отпускат нови кредити, отчитайки всички рискове на днешната нелека икономическа среда, тъй като само това е начинът да подобряват средното качество на кредитния портфейл и да компенсират загубите от т. нар. лоши кредити. Не бива обаче да очакваме подобни темпове на кредитна експанзия от предишните години, което се оказа не толкова здравословно както за кредитополучателите, така и за самите банки.
Още от интервюто на „Класа"

„Глоба вместо съд за пияни шофьори", казва в интервю за „Стандарт" заместник главният прокурор Валери Първанов
Г-н Първанов, предлагате огромна глоба за шофиране в  състояние след употреба на алкохол или арест 10 дни. Това означава ли, че искате  да се отървете от огромния брой дела, които ви задръстват?
- Проблемът е, че сме претрупани с какво ли не, което ни отнема  възможността да се концентрираме върху проблемите, които са най-съществени. По  сигналите, които получаваме предимно от граждани, в прокуратурата отчитаме 20%  образувани досъдебни производства, т.е. сигналът е основателен, нарушението  следва да се разследва. Ако се докаже, да се повдигне обвинение. В 38% в  случаите прокурорите отказват да образуват производство, защото или няма  нарушение, или то трябва да бъде отнесено към друг административно наказващ  орган, дисциплинарен, или директно към съда - примерно в някои случаи за домашно  насилие. Тези случаи показват, че българските граждани или не знаят своите права  и съответно правомощията на органите, към които следва да се обръщат, за да  търсят правата си, или пък настояват прокуратурата да навлезе в чужди  правомощия. Сещам се за такъв сигнал. Служителите от канцеларията бяха директно  изпратили доклад до главния прокурор, а аз го замествах в този ден. Български  гражданин, явно високо интелигентен, пише до главния прокурор да наложи на съда  да постави под запрещение законната му съпруга, защото страдала от епилепсия и  била опасна за децата им. След като има епикриза от компетентни лекари, които  казват, че това е заболяване, което не е психиатрично и не се налага лечение в  специализирано психиатрично заведение, и не може на лицето да му бъдат отнети  родителски права, какво да направи главният прокурор. Получава се едно извиване  на ръце - непременно да се постигне някаква цел в решаването на един правен  спор, независимо от съществуващата правна уредба. Имаме случаи, когато  осиновители сезират главния прокурор, че детето, което са осиновили, е пораснало  и ги тормози, изхвърля ги от жилището. Ами затова си има закон за защита от  домашно насилие, където прокурор не може да се намеси. Това са лични отношения.  Затова предлагаме и промени в Наказателния кодекс.

За кои престъпления предлагате промяна?
- Предимно танспортните - за управление на МПС в пияно  състояние или причиняване на значителни щети вследствие на пътнотранспортно  произшествие. Практиката на съдилищата е, че причинена щета над 1000 лв. при  едно ПТП е престъпление от общ характер, което следва да бъде разследвано по  общия ред. По закон всички водачи трябва да се застраховат за вреди, причинени  по непредпазливост. Случаят може да приключи с административно наказание и  отнемане на точки, а щетите да се покрият от застрахователя.

А за шофиране в пияно състояние?
- Само в 0,06% от случаите от тези 12 000 дела, разгледани по  общия ред, са наложени наказания лишаване от свобода. Говорим за няколко случая  от 12 000. Може нашата правна система да ги преглътне в случая, че при  катастрофата не са ранени хора. Ако има такива, нещата трябва да бъдат отнесени  до прокурор. Преди 25 г. тогавашният главен прокурор Лютов обоснова умисъл за  лице, което беше употребило алкохол в голямо количество, започнало да управлява  МПС и причинило смъртта на 6 граждани. То беше осъдено на смърт. Сега може да се  предвиди задържане в поделенията на МВР. Това се практикува и в Гърция или  Сърбия, където полицаят отвежда нарушителя до съответния дежурен съдия, който го  глобява или задържа за обществено полезен труд, лишава се от право да управлява  МПС за период от време. Това би действало по-респектиращо и би разтоварило  съдебната система, отколкото да криминализираме постоянно нови и нови  състави.

Излезе информация, че трябва да се криминализира и жестокото  отношение към животните. Това не натоварва ли НК допълнително?
- Лично аз обичам животните и никога не бих си позволил да  нараня животно. Това означава ли, че и в този случай трябва да отиваме към нов  състав от НК? Едно наказание трябва да бъде такова, че да възпира гражданите от  извършване на нарушение, обявено за наказуемо. Обществото винаги прехвърля  отговорността на институциите. Прокуратурата обаче не върши престъпленията в  България. Има и колеги, които извършват нарушения, и има дела, образувани срещу  прокурори, включително и за корупция. Чадър няма за никого.

Факт е, че много доказателства, които не са събрани нормално,  не водят до присъди. Това значи ли, че прокуратурата не си върши добре  работата?
- Прокуратурата работи в рамките на закона. Решаваме над 97% от  делата и преписките в едномесечен срок. Единични са случаите, в които се решават  над три месеца.

Има ли МВР достъп до електронната ви система?
- От 6 юни имат подписано споразумение. В момента вече част от  връзките са инсталирани. Определени са длъжностните лица, които ще може да  работят с електронната ни система.

На какво ниво са те?
- Главен секретар, началници на дирекции, началници на  кабинети, всички областни дирекции. Всеки разследващ полицай може да провери  чрез съответния началник докъде е стигнало разследването, има ли присъда и каква  е тя по всеки казус, който е минал през ръцете му. От повече от година и ДАНС  имат такъв достъп. Готови сме да предоставим такъв достъп и на Инспектората на  ВСС. В електронни папки, които ще се правят в бъдеще, ще се съдържат всички  документи по делото. Така че при проверка ще се знае къде се работи и какви  грешки се допускат.

Колко дела има заведени срещу магистрати и за какво?
- Около 60. Варират - някои са приключили с присъди,  включително и оправдателни - те са около десетина. Елена Попдимитрова бе  оправдана на първа съдебна инстанция, бившата района прокурорка на Лом беше  осъдена на първа и оправдана на въззивна. Има и осъдени лица - следовател от  Столична следствена служба.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Догодина ще направим големите реформи", обещава в интервю за „Дневник" Лъчезар Иванов, зам.-председател на парламента и шеф на здравната комисия
Д-р Иванов, достатъчни ли са промените в Закона за лечебните заведения, за да се преструктурират успешно губещите или излишните болници?
- Законът за лечебните заведения няма да бъде достатъчен за реформата в здравеопазването, но това е един от фундаменталните закони, които променят философията на лечебните заведения. С него ние казваме кои болници имат приоритет и това, че те трябва да отговарят на европейските критерии и изисквания, за да се подобри обслужването на пациентите.

Освен това предстои да бъде приет и Законът за здравното осигуряване. В парламента скоро ще влезе за разглеждане и здравната стратегия за 2010 - 2015 г. Към края на този месец и началото на другия ще бъде готова и националната здравна карта. До края на годината ще приемем законовата база за реформата и през следващата ще извършим основните промени.

По какви критерии ще се определя коя болница ще влезе в здравната карта, т.е. ще оцелее, и коя ще трябва да се превърне в хоспис?
- От здравната карта терминът болници е изваден, защото не съответства на европейското разбиране. Въвеждаме критерий болнични легла. Колко да са те в даден регион ще се определя от заболеваемостта, от демографските особености, от миграцията. Факторите са много, затова няма да се фиксира точно число, а ще се определи минимален и максимален брой легла, примерно от 150 до 250.

Това е важно за планирането, но нека хората да са спокойни, защото се оставя и резерв, тъй като винаги може да се появи епидемия и предварителните разчети да се променят. Искам да подчертая, че това не е реформа на ГЕРБ или на Министерството на здравеопазването, а на всички хора, но тя се осъществява с политическата воля на ГЕРБ, защото досега всички управляващи бягаха от отговорност.

Как ще се преструктурират общинските болници, след като клиничните пътеки за долекуване, по които те ще могат да работят, ще влязат в сила чак от 2011 г.?
- Болниците вече са сключили договори със здравната каса за тази година и ще работят по тях. Проблемът у нас е, че леглата за активно лечение на глава от населението са много повече от тези в ЕС, а в същото време нямаме легла за долекуване и хосписи. Затова част от леглата в болниците ще бъдат преструктурирани, а финансов ресурс за това ще бъде осигурен както от бюджета на здравната каса за следващата година, така и по оперативна програма "Регионално развитие".

Какви промени ще претърпи здравноосигурителният модел?
- Промените са залегнали в новия закон за здравното осигуряване. Основната промяна е възстановяване правото на избор на българските граждани. В момента те не могат да избират, защото има само една здравноосигурителна каса и са длъжни да се осигуряват в нея. След влизането в сила на втория стълб на здравното осигуряване те ще могат да си изберат допълнителен фонд. Изключително важна е и защитата на пациентите при получаване на медицинската услуга.

Знаете, че сега, когато един човек влезе в болница, дори да не е доволен от лечението, касата "върви" след него и плаща. С навлизането на частните фондове, когато един пациент не е доволен или не е лекуван адекватно, фондът има правото да направи проверка и ако констатира нередности, да не плати. Това е заложено в закона. От друга страна, когато има конкуренция на пазара на медицински услуги, системата ще се дисциплинира, а услугите ще се подобрят.
Още от интервюто на „Дневник"

„Планираме да отваряме средно по 10-15 магазина на година", казва в интервю за „Дневник" Емил Стефанов, изп. директор на "Билла" за България и Румъния
Г-н Стефанов, наскоро открихте логистичен център край Елин Пелин. Каква е инвестицията в него?
- Вложихме приблизително 23 млн. лв. и тoва е най-голямата ни еднократна инвестиция в страната. Разгънатата площ е около 16 200 кв.м. Сградата е на два етажа - имаме помещения, офиси, складови пространства. Като разположение базата се намира между гара Елин Пелин и самия град. В логистичния център има 11 100 палетни места и 51 товаро-разтоварни рамки. Като мащаб съоръжението говори за сериозните ни намерения да продължим да инвестираме в България. Все пак един такъв голям логистичен център предизвестява и едно бъдещо развитие.

Казвате бъдещо развитие. Колко нови магазина планирате да откриете до края на годината?
- Към сегашния момент работят 71. До края на тази година очакваме да бъдат около 85. "Билла" присъства в 35 града. Имаме магазини в почти всички бивши окръжни центрове без Видин и Хасково, а вече и в градове с население под 30 хил. - например Харманли, Нова Загора, Свиленград.

Допреди две години отваряхте магазини в доста малки градове, но през 2009 г. се фокусирахте върху по-големите. Защо променихте стратегията си и означава ли това, че се отказвате от по-малките градове?
- Първо искаме да покрием всички градове в България с население в диапазон от 30 до 70 хил. души. В някои от тях вече имаме и по два филиала - като Силистра. Такъв град ще бъде и Добрич, тъй като откриваме втори магазин там. Поначало се стремим да постигнем максимално рационално покритие, но с оглед на възможностите, които се откриват в последните 12 месеца, поставяме силен акцент върху София.

Другият ни основен фокус е Варна, където за по-малко от две години успяхме да разгърнем нашата мрежа. В момента имаме 6 филиала и интересът ни към града продължава. Пловдив също има сериозен потенциал и вероятно ще открием още 2 магазина там.

Що се отнася до Стара Загора, вече имаме 5 обекта там. За десет години в България сме инвестирали около 420 млн. лв. През 2010 г. ще бъдат открити около 20 магазина, a през 2011 г. - около 15. Фокусът е най-вече върху големите градове. София има невероятен потенциал, тя е цел №1 за нас, също, разбира се, и Варна, Пловдив, Бургас.

Колко магазина планирате да достигнете в София в следващите години?
- Трудно е да се каже конкретна цифра, но още до края на тази година броят на магазините ще надхвърли 20.

В последно време се насочвате към магазини от по-малък формат. Защо предприехте такава стъпка?
- Това е характерното за нас през последните 2 години. Работим с големи, средни и по-малки формати. При по-малките става дума за площи от порядъка на 600, дори и 450 кв. м. Те предоставят по-добра възможност за скъсяване на дистанцията с клиента.

Магазините, които предстои да отворите, също ли ще бъдат по-малки?
- Не може да се каже със сигурност, но ще има и такива, тъй като възможностите са много интересни.
Още от интервюто на „Дневник"