Заети с отслабване и търсещи психично да изживеят „природата", европейците пият все повече бутилирана вода. Това се доказва от изследване в бранша, цитирано то EUOBSERVER / FOCUS. Но бумът на бутилираната вода си има екологичната цена и маркетингът на вода не винаги е точно това, което изглежда.

През 2006 европейските потребители са изпили 50.3 млрд. литра бутилирана водаспоред анализите на Canadean и Zenith International. За сравнение, това е близо 25 пъти повече от водата в Седемте рилски езера. От 2000 досега, средният пазарен ръст на водната индустрия в Европа е бил 3.3% на година.

Отделни пазари се радват на далеч по-силен ръст. Девет до дванадесет процента е годишният ръст в Испания и Великобритания за миналата година, а в новите членки на ЕС като Полша и Балтийските страни за следващите пет години се очаква ръст над 7%. Само във Франция от цяла Европа, и то с много малко, потреблението на бутилирана вода е паднало.  

Италия е столицата на бутилираната вода в Европа. Човек на Апенините за година изпива 136 литра бутилирана вода; това е 76% от пазара на напитки в Италия. Не много далеч са Германия със 133 литра и Франция със 100 литра.

На бързо растящите пазари на UK и Испания потреблението все още е 23 до 69 литра на глава, което оставя пространство за бъдещ ръст. Скандинавските страни и Холандия, където хората пият едва 20 литра на глава и предпочитат водата от чешмата - са най-назад.

Експерти казват, че 42% от потребителския избор се дължи на „наслада", а 35% на „удобство" и само 23% на „здраве". Но според анализатоите именно здравето е бъдещето на този пазар.

МакКол, президент на консултантска фирма, пише в големия си мартенски доклад за голямата британска компания за напитки Britvic: „Нарастващото движение срещувисокотехнологичните и изкуствени съставки продължава в засилена тенденция към‘естественото'. На най-ниско ниво безалкохолните напитки изпълняват функционалната си цел като течност. На най-високо ниво нуждите стават по-емоционални, отнасящи се към глезенето и социалната принадлежност".

Емоционалните и социалните аспекти на бутилираната вода са ясни от рекламната стратегия: „Перие" от 1930те се рекламира като френското „шампанско" сред бутилираните води. Слоганът на Евиан е "live young" („живей младо"). Volvic се опитва да се обвърже със спорта и утоляването на жаждата.

Приходите от точния брендинг са значителни. Миналата година френската Danone group, собственик на Evian и Volvic, продаде по света вода за €3.1 млрд. Швейцарските Nestle, които държат Perrier, продават бутилирана вода годишно за €5.9 млрд.

Но колко чиста е бутилираната вода? Въпреки всичките си емоционални ползи и асоциации с природата, продуктът, който продава европейската „водна" индустрия, в много отношения не е по-чист от водата от кранчето. И оставя след себе си планини найлонови отпадъци.

Изследване от 2006 на Вашингтонската НПО Институт за политики за Земята установява, че обикновено бутилираната вода струва 10,000 пъти повече от водата от чешмата, но това не гарантира, че е по-здравословна от чешмяната вода. „На практика, близо 40% от бутилираната вода започва като чешмяна вода", в която по-късно се добавят минерали.

„Това, което винаги казваме, е че директивата за водата за пиене - която регулира чешмяната вода - е по-строга от директивата за бутилирана вода" - посочва официално лице от ЕС, добавяйки наистина, че това се отнася само за замърсителите, но не и за „положителните" качества на бутилираната вода като например високо съдържание на магнезий.

Природна ли? Европейската индустрия за бутилирана вода годишно ползва близо един милион тона PET-пластмаси, произвеждани от петрол. Някои се рециклират. Но болшинството остават да лежат в сметищата или се изпращат в Китай, където съдбата им завършва също в сметища: но завършва е относителна дума, защото на PET пластмасите са нужни до 1,000 години да се разложат.

Ефектът върху околната среда, който индустрията на бутилирана вода оказва, е дори още по-силен на експортните пазари. До 60% от марки като Evian и Volvic се изнасят извън Европа за шикозни ресторанти по целия свят. Европейците искат да им се доставят неща по-екзотични - например изворна вода от остров Фиджи. Транспорт, транспорт, транспорт.

Индустрията е наясно с това, че съображенията за здраве в европейците са тясно обвързани със съображения за етичен консюмеризъм. От Britvic посочват, че полимерите, които се произвеждат от зърно и се разграждат в естествена среда, един ден могат да станат основната линия, след като клиентите се ориентират към околната среда вместо към естетически перфекционизъм и започнат да избират „етични вериги на доставките".  

Но успехът на бутилираната вода може да бъде подкопан от нещо друго, по-основно. До влизането на бавно движещата се рамка на европейските директиви между 2015 и 2027, остава неясно кой притежава подземните ресурси и кой е отговорен за лицензирането на отговорното ползване.

BBC е документирал два случая през 2005 - в Педро Пауло Аина в Бразилия и в Мичиган в САЩ, когато експлоатирането на естествените водоизточници от Nestle е довело до пресъхване на водните природни ресурсиили до понижение на тяхното качество, което е вреда за местния туризъм и води до измиране на дървета.

Целта за развитие на ООН за хилядолетието е да се помогне на 1 милиард човеци на земята, които нямат достъп до сигурна питейна вода. За това ще са нужни € 23 млрд. годишно за проекти за глобален воден мениджмънт. По консервативни оценки, потребителите на ЕС изразходват доста над  €25 млрд. годишно за апетитите си за бутилирана минерална вода.