За удовлетворението от професионалния избор, за здравните навици на българите и проблемите в нашето здравеопазване, разговаряме с д-р Соня Цекова, управител на ДКЦ 4 - Варна.

Д-р Соня Цекова завършва медицина през 1984 г. във Варненския медицински университет . Специалност УНГ защитава през 1990 г. Последователно прави специализации по детска оториноларингология, фониатрия. През 1996 г., специализира в Тел Авив, Израел оперативна оториноларингология. Завършва следдипломна квалификация по Икономика на здравеопазването през 2000 г. в Икономически университет Варна и магистратура по здравен мениджмънт в МУ Варна. Участва във възстановяването на БЛС. От 1990 г. е последователно организационен секретар , председател на комисията по етика , а в момента е два мандата , заместник председател на РК на БЛС Варна. Носител е на званието Български лекар на годината. От пет години управител на ДКЦ 4 ЕООД - Варна.

Д-р Цекова, чувствате ли се удовлетворена от своя професионален избор?

Да! Имам удоволствието да управлявам едно от познатите на варненци заведения за специализирана доболнична помощ (бивша поликлиника на Окръжна болница) сега ДКЦ 4 - Варна. Той е най-големият Диагностично-консултативен център в града, като в него са разкрити 32 работни кабинета по 23 специалности. Уникални за Варна са отоневрологичния, неврохирургичния, кабинети и такива по гръдна хирургия и ЕЕГ , детска кардиология и др.

Лекарят е пазител на най-голямата човешка ценност - здравето. Ние сме приели да превърнем своето всекидневие в борба за живота и в името на живота на хората. Мисля, че за 30 години работа съм станала голям боец.

Станаха ли хората по-отговорни към здравето си и с кои вредни навици се разделят най трудно?

Мисля, че да. Чете се много, информацията от Интернет ги залива, а и българинът винаги е бил отговорен за здравето си, макар вредните навици да съпътстват живота му - тютюнопушене, обездвижване, неправилно хранене. Тук е мястото на лечебни заведения от типа на това, което аз ръководя, да се намесят и променят нещата.

В ДКЦ 4 - Варна създадохме профилактичен център за борба с най- значимите заболявания - сърдечно - съдови, мозъчно-съдови и вестибуларни заболявания. Вече всеки трети българин страда от световъртеж или шум в ушите. В нашия център функционира модерен ото - неврологичен кабинет, където се правят всички изследвания на слуха и вестибуларния апарат.

Как хората все пак ще бъдат убедени да ходят на профилактични прегледи?

Дългият преходен период на реформи в здравеопазването рефлектира както в качеството на предлаганата доболнична помощ така и във взаимоотношенията лекар-пациент. Затова аз и моят екип предприехме промени в цялостната визия на ДКЦ 4, като акцентирахме на следните моменти:

На първо място разбирането ни за ролята на доболничната специализирана помощ , като 80% дял от цялостното медицинско обслужване на пациентите. Според нас на хоспитализация подлежат едва 20% от болните . На останалите пациенти проблемите могат да се решат в ДКЦ, затова е необходимо специализация на този вид здравни заведения.

Личните лекари са ангажирани съществено с профилактиката. ДКЦ-тата имат своя ресурс за това. Има специална наредба, която ангажира и работодателите с профилактиката на служителите им , но това са чисто административни мерки. За да се убедят хората ще е нужна и намесата на медиите, която до сега е нищожна.

На второ място от съществена важност е и мотивацията на лекарите и другия медицински персонал. Читателите знаят, че лекарската професия е трудна и тя се работи по призвание и въпреки това през последните години , въпросът за мотивацията е изключително болезнен. Приехме система за заплащане на труда на специалистите , съобразно заработката на кабинета като екип, като не забравяме, че макар лекарят да е този който сключва договор със Здравната каса и той заработва парите , медицинската сестра също има свой дял за това пациентът да бъде доволен от обслужването и да дойде отново при нас.

Д-р Цекова , според Вас свободен ли е българинът ? Какъв е въобще българинът днес?

Истински свободен е човек, който живее и твори за другите.
През годините на преход хуманизмът и духовността се загубиха в обществото, и това ни беляза за дълго време напред според мен.

Днес българинът е недоволен, тъжен, отчаян и лошото е, че за
последните десет, двадесет години държавата не можа да се възползва от таланта и въображението на народа си .

Какво все още Ви изненадва?

Като че ли, напоследък малко неща могат да ме изненадат. Може би завистта и злобата, както и ширещата се агресия у хората все още могат да ме изненадат.

ДКЦ 4 и тази година приключи с най-добър финансов резултат сред подобните във Варна лечебни заведения? Как ще коментирате това?

Нашия екип се гордее с това. Започнах управлението на лечебното заведение с програма за три годишен период. Вече сме към края на втория тригодишен мандат, за моя радост не само не остана нещо нереализирано от плановете и визията за съществуване и работа на търговското дружество, но и направихме много повече, казано шаблонно преизпълнихме заложените показатели.

При сегашните условия това е изключително трудно, свързано е с много, много труд и отговорност. Искам занапред да мога вече да работя повече върху качеството на доболничната помощ , за мотивацията на персонала и основно кадровия подбор , а това са толкова трудни неща , особено когато говорим за качество, ефективност, при лоша нормативна база по тези проблеми. .За да могат да се осъществят всички идеи се иска по- дълъг период от време за работа , особено в здравеопазването.

Но проблемите в доболничната помощ все още стоят на дневен ред...

За съжаление е така. На първо място е липсата на специалисти. На младите не се дава възможност да специализират, имаше три годишен нулев период за много специалности. Ние нямаме възможност като здравно заведение да подпомогнем специализацията на млади кадри, а и начинът на заплащане в доболничната помощ не е привлекателен за тях.

Липсата на направления, ограничаването на пациента при достъпа му в доболничната помощ е вторият голям проблем. Затова развитието на ДКЦ 4, неговата специализация ще дадат възможност за разгръщане на доболничната помощ и инициативата на лекарите .