Паричният трансфер вече не е новост за повечето потребители на финансови услуги у нас, но за мнозина това е начин да покрият сметките си или дори да отворят собствен бизнес. Напоследък се забелязва нова тенденция в превеждането на пари. Все по-често българи изпращат на своите близки и приятели пари в държави, които не са в добро икономическо състояние като Испания, Гърция, Кипър.
За планове на компанията да направи възможен паричния трансфер и от личния компютър, както и какви са приликите и разликите между българския и румънския пазар на парични преводи, разговаряме с регионалния директор на Western Union за България и Румъния Даниела Бодуреа.
Колко важен се оказа паричният трансфер по време на кризата?
Определено се оказа изключително важен, особено за страни като България и Румъния. За България показва, че за месец февруари на тази година целият обем на преките чуждестранни инвестиции е два пъти по-малък от този на паричните трансфери, изпратени от българите зад граница.
Когато дадена страна има дефицити тя ги оправя чрез заеми, преки чуждестранни инвестиции и парични преводи. Тези парични преводи веднъж постъпили, остават в страната и хората погасяват с тях сметки, разходват ги за ежедневни нужди и много други неща. Често се случва дори със средства, получени от паричен превод, хората тук да започнат свой собствен бизнес, което от друга страна има потенциал да носи приходи на още повече.
Връщайки се обратно в годините на икономическия бум паричните преводи представляваха около 5% от БВП, което е значителна сума. Сега за първите два месеца на годината паричните преводи представляваха около 120 млн. лв, което е приблизителни същия процент.
Даниела Будуреа е регионален директор на Western Union за Румъния и България. Тя отговаря и за разрастването на мрежата на компанията в региона, съставена от 6600 офиса.
Будуреа има солиден опит в сферата на паричните трансфери, работейки като Group Country Manager за Angelo Costa Румъния през последните шест години. През този период тя е управлявала и Angelo Costa RO SRL в качеството си на изпълнителен директор и член на борда на директорите. Паралелно с това Будуреа е създала и ръководила компанията Foreigners in Europe SRL - част от Costa Group.
Даниела Будуреа е управлявала също румънския клон на Angelo Costa International, предоставящ административни услуги за компаниите от портфолиото на Costa, извършващи парични преводи в Италия и Испания. Преди това тя е била изпълнителен директор на Dollar Express Romania SRL.
Даниела Будуреа има дипломи от програма за Executive MBA от Виенския университет по икономика и бизнес, както и от Факултета по икономика на Академията за икономически науки в Букурещ, Румъния.
Какви са приликите и разликите между румънския и българския пазар на парични преводи?
Предпочитам да говоря за приликите, защото са повече от разликите в тези две страни Имаме сравнително еднакви начини на поведение, ако някой в родината ни има нужда от пари. Гражданите и на двете страни, които работят извън тях, пращат пари в родината си. В тези тежки времена все по-често се наблюдава и обратен паричен поток от България и Румъния, с който семействата помагат на близките си, които се намират в друга страна. Една от причината за това е, че тези, които работят другаде, сега изпитват затруднения и имат нужда от подкрепа.
Какви са приоритетите на българския пазар?
Увеличаваме заедно с партньорите си клоновата си мрежа, за да дадем възможност на клиентите да имат повече места откъдето да имат достъп до услугите ни. Към този момент ние имаме около 1400 офиса в България, но планираме бройката да се увеличи.
В същото време ние проучваме и пазара за въвеждането на някои от нашите други услуги.
В други страни нашата компания има предплатени карти с налични средства по тях, като на световно ниво сме издали около 1.5 млн. такива пластики. Те работят на подобен принцип с този на дебитните карти и с тях може да се пазарува онлайн.
В някои страни поради липсата на развита клонова мрежа ние извършваме и парични преводи с помощта на мобилните телефони, като на този етап това е развито единствено на Африканския континент.
Посочете конкретна услуга, която има най-голям потенциал да се приложи у нас в близкото бъдеще?
Такава би била възможността за прехвърляне на пари чрез електронно банкиране, при което даден потребител ще може директно от банковата си сметка да нареди трансфер през нашата система и получателят им да ги вземе от наш офис, където и да се намира по света, както и да ги получи по своята банкова сметка.
В момента пред нас стой въпросът дали една такава новост ще бъде възприета добре от потребителите. Ако намерим положителен отговор, е възможно да започнем да предлагаме тази услуга.
Колко е средният размер на транзакция, която идва отвън към получатели в България?
Около 300 долара (450 лв.). В интерес на истината горе-долу толкова е и средната сума, която българите изпращат навън, но този поток е доста по-малък.
В кои направления стават най-често трансферите?
Голяма част от средствата, които идват тук са от Испания, Германия, Италия, Гърция. Това са стратегическите коридори за България.
Планирате ли да промените ценовата си политика по отношение на транзакциите?
Оценките, които ние правим, са базирани на проучвания на всеки пазар. Те водят до конкретни ценови нива в отделните страни. На българския пазар ние имаме конкурентна цена основана на това, че ние сме основният участник, който предлага бърза и надеждна услуга.