„ГЕРБ и "Атака" прокараха забрана за ВЕИ в обработваеми земи", разкрива от първата си страница „Дневник"
Един от най-оспорваните през последните месеци законопроекти, който забранява строителството на съоръжения за производство на енергия от възобновяеми източници в обработваеми земеделски земи (от І до ІV категория), успя да мине вчера на първо четене в парламента с гласовете на ГЕРБ и "Атака". Изключение от забраната се прави за проекти, които попадат в територии, обозначени на карти от националния план за развитие на ВЕИ.

Такива обаче все още не са изработени. Това даде повод на опозицията да атакува проектозакона, обяснявайки, че няма смисъл от промяна, преди да е приет планът. Покрай проекта се чуха и взаимни обвинения в лобизъм и дебатът внезапно се прехвърли към горещата тема от миналата седмица - проектът за закон за собствеността на земеделски земи.

Той предвижда да се върне правото на арендаторите първи да купуват нивите, които обработват, в случай че собственикът им реши да ги продава. Миналата седмица проектозаконът, внесен от депутати от ГЕРБ, мина на първо четене през пленарна зала, но по-късно бе отхвърлен от парламентарната правна комисия.
Още от статията на „Дневник"

„Возиш деца незаконно, отнемат ти автобуса", съобщава от първата си страница „Монитор"
Собствениците на над 10-годишни автобуси, хванати да возят деца незаконно 2 пъти, ще се прощават с возилата. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, одобрени от правителството вчера. Първоначалната глоба за превоз на деца в стар рейс или когато водачът е извън възрастовата граница от 25 до 60 години, ще е в размер на 10 хил. лева. Санкцията ще се налага и когато возилото не се движи в светлата част от денонощието и не е сертифицирано по международните стандарти за комфорт на превоза.

При повторно нарушение глобата става 20 хил. лв., а превозното средство ще се отнема. Организатор на транспорт с деца, който пък не осигури безопасно качване и слизане от превозното средство, пък ще отнася санкция от 5 хил. лв.

Министърът на транспорта Александър Цветков изяви увереност, че промените в Закона за автомобилните превози ще бъдат приети от Народното събрание още преди началото на лятната ваканция.

Сред отдавна чаканите промени е текстът в проектозакона, според който общините ще определят пределната цена за таксиметров превоз. Освен това общината ще решава и колко таксита ще работят на нейна територия. Броят им ще бъде съобразен със сезонното натоварване, където това е необходимо.

Докарали сме го дотам, че хората да се притесняват да се качат в такси, защото не знаят дали като пристигнат няма да се налага да защитават правата си със скандали, обясни министърът пред „Монитор". Той допълни, че налагането на такова правило, което съществува в редица европейски държави, ще е позитивен знак и за туристическия бранш, тъй като ще са гарантирани правата на хората, които за първи път пристигат в страната ни.

Крути мерки са предвидени и за превозвачите, които извършват нерегламентирано возене на хора - независимо дали са таксита, бусове или автобуси.
Още от статията в „Монитор"

„Брюксел ще спира пари от еврофондове при свръхдефицит", предупреждава от първата си страница „Класа"
Спиране на парите от еврофондовете, включително и на субсидии за земеделските производители, рибарите и изостаналите региони, заплашва държавите - членки на ЕС, които са допуснали бюджетният им дефицит да надвишава 3% или дългът им да надскочи 60% от БВП. Това са новите финансови санкции за страни с нарушена бюджетна дисциплина, които Европейската комисия предложи вчера, предадоха световните агенции. Законопроектът, подготвен от еврокомисаря по икономическите и валутни въпроси Оли Рен, се стреми да въведе дисциплиниращи мерки за затягане на общата бюджетна дисциплина след избухването на дълговата криза в Европа. Идеята е да се наложи „по-широка палитра от санкции", които да се използват превантивно с цел „да потеглим напред по-бързо", се отбелязва в проекта на документа, цитиран от АФП.

В момента Пактът за стабилност и растеж, който ограничава по принцип бюджетния дефицит до 3% от БВП за страните членки, се оценява в голяма степен като неефективен. В него се предвиждат глоби за страните от еврозоната, но досега не е вземано решение за реално налагане на санкция. Новото предложение на ЕК се очаква да включва и няколко макроикономически показателя, като например развитието на заплатите. Тези индикатори ще бъдат използвани за наблюдение на конкурентоспособността на националните икономики. ЕК възнамерява да гласува промените в законодателството през септември т.г.

Не съм запознат дали това е решение на ЕК, или е идея, която се обсъжда в момента. Вероятно става дума за предложение, което цели да балансира бюджета и да намали дефицита на страните - членки на ЕС, заяви за „Класа" министърът по еврофондовете Томислав Дончев. В момента текат дебати за бъдещето на кохезионната политика на ЕС и това са въпроси, които живо вълнуват България, защото акцентът се поставя върху инвестиции в зелена инфраструктура, докато страната ни няма „нормална" инфраструктура.
Още от статията на „Класа"

„Паруш Рибаря позлати съдии", разкрива от първата си страница „Стандарт"
Рибар се оказа златната рибка за съдиите, уредили се с имоти в Приморско. Местният бай Паруш посъветвал магистратите да регистрират децата си в курортното градче. Така те придобили право на евтини терени и строеж. Безценната идея била споделена при поредната софра с пресен сафрид. Бай Паруш редовно събирал и гощавал високите гости от София.

Това призна пред "Стандарт" съдията Панайот Генков, чиято дъщеря Ваня вдигна хотел до плажа. Тя си наела квартира при брата на бай Паруш - Димо Парушев. После придобила 430 квадрата, върху които построила кооперация с 10 апартамента.

"Всичко е законно, правото на строеж го даде бившият кмет Димитър Димитров. От 16 дела, които съм гледал впоследствие, обаче 14 съм решил против него", заяви Генков.
Още по темата от  „Стандарт"

„Ветровито, с превалявания от... нефт", е заглавието на анализ в „Дневник", посветен на петролния разлив в Мексиканския залив
Най-големият петролен разлив в историята на САЩ може да превърне започващия в Атлантическия океан сезон на ураганите в още по-неприятно изживяване Заглавието щеше да звучи налудничаво, ако не представляваше реална опасност.

Щеше да изглежда чисто и просто любопитно, ако не беше рискът от превръщане на най-големия петролен разлив в историята на САЩ в още по-непредвидимо и неприятно изживяване, което да се пренесе на сушата. Завихряне във въздуха на нефтени петна от морската повърхност заради ураганни ветрове може да направи цели селища необитаеми.

В същото време би се наложило операциите по справяне с един нефтен разлив, които включват огромно количество плавателни съдове и персонал, да чакат затишие, докато подводният кладенец продължи необезпокояван да бълва черно злато.

Точно такова може да бъде продължението на трагедията с "Дийпуотър хорайзън" - нефтената платформа, на която през април загинаха 11 души. Експлозията на платформата, собственост на компанията BP, предизвика изтичане на 60 000 барела суров петрол дневно от подводен кладенец във водите на Мексиканския залив.

Неколкократните опити на базираната в Лондон фирма да овладее катастрофата дават нееднозначни резултати - дупката все още не е запушена, макар инженерите на терена да улавят около 20 000 барела от извиращия нефт на ден. Досега от плътния петролен каймак най-силно са пострадали щатите Луизиана, Флорида и Алабама, чиито туризъм е на ръба на загробването.

Крайбрежните влажни зони потъмняха, поглъщайки ценни видове птици, които се превърнаха в рошави черни топки.
Още от статията на „Дневник"

„Търговци крият по 30% данъци от всяка продажба", информира „Монитор"
Нова схема за укриване на оборот в търговските обекти разкриха инспектори от Националната агенция за приходите (НАП), съобщиха от ведомството. Благодарение на нея вериги магазини с по 4-5 обекта в София и в някои от по-големите градове на страната укриват до 30% от всяка продажба, научи „Монитор". Измамата става чрез манипулиране на касовите апарати. Към момента е установено, че тя се прилага при 3-4 вида марки и модели апарати, продавани на нашия пазар. От НАП подозират, че новата схема е с организиран характер и затова в разкриването на участниците в нея ще се включи и МВР.

Основният участник в схемата е хакер, който манипулира паметта на касовия апарат и изтрива процент от всяка продажба или цели периоди, обясниха от НАП. Това става след разбиване на програмния код на апарата (т.нар Source code), след което той лесно може да бъде препрограмиран.

Услугата се получава срещу определена месечна вноска, която е символична в сравнение с укритите обороти. Фирмите предпочитат да се крие процент от всяка продажба, защото така измамата е по-трудно забележима при проверки, тъй като няма часове и дни без продажби, обясниха от НАП.

За да прекратят този начин за ощетяване на хазната с невнасяне на ДДС, инспектори на НАП периодично правят покупки в един и същи търговски обект и запазват касовите бележки.
Още от статията на „Монитор"

„Печалбата на трезорите у нас се срина с 33%", съобщава „Класа"
Печалбата на банките у нас се сви с 33% през първите 5 месеца спрямо същия период на миналата година, показаха данни на БНБ. През януари-май тази година трезорите са формирали положителен финансов резултат на стойност 271 млн. лв., а година по-рано размерът му е бил 402 млн. лв. Статистиката отчита, че само през май т.г. трезорите у нас отчитат печалба от 53 млн. лв., като резултатът е с 20 млн. по-малко спрямо същия месец на 2009 г.

Спадът в печалбата се дължи на продължаващата тенденция за нарастване на разходите за обезценки и специфични провизии за кредитен риск. Размерът на кредитния портфейл в системата се запазва, спрямо предходния месец коефициентът на ликвидните активи се понижава с 10 базисни точки, като нивото му от 21,84% в края на май гарантира осъществяването на банковите разплащания, сочи още анализът. Така през май са начислени общо 482,3 млн. лв. обезценки, което е с 98 млн. повече от април.

От БНБ уточняват, че въпреки това оперативната печалба при повечето кредитни институции надхвърля извършените разходи по обезценки. Припомняме, че преди дни Стилиян Вътев, изпълнителен директор на ОББ, заяви пред „Класа", че не очаква спад на печалбата за сектора през тази година и че резултатът ще бъде около нивото от 2009 г. Според анализ на Уникредит Булбанк банките у нас ще изгубят между 3,6 и 5 млрд. лв. от лоши кредити. През 2009 г. положителният финансов резултат на трезорите се сви наполовина спрямо 2008 г.
Още от статията на „Класа"

„Искат 80 г. гаранция за покрив и фасада", съобщава „Стандарт"
80 години гаранция за поставяне на покрив или фасада, както и изискване за асфалтова база при ремонт на детска градина са вписвани в изисквания за обществени поръчки. Подобна креативност води до далавери, които трябва да се избегнат с нови правила и типизация на договорите, заяви строителният министър Росен Плевнелиев. Сред дискриминационните изисквания са например изключително кратки срокове за изпълнение и излишно дълги банкови гаранции, обясни министърът.

Не може всеки министър да решава условията на конкурса индивидуално. Затова заедно с министъра по европейските въпроси Томислав Дончев ще изготвим нови инструкции и правила за прилагане на ЗОП, които да са еднакви за всички, обясни Плевнелиев. Заедно с представители на Строителната камара, ДНСК и Инспекцията по труда регионалното ведомство ще проверява строителни компании за това, дали работят легално, плащат данъци и осигуровки и наемат работници с трудов договор. Това обясни Плевнелиев след срещата си с новото ръководство на камарата. МРРБ и пътната агенция до момента са разплатили 147 млн. лв. държавни дългове към бранша.

След споразумението с Българската банка за развитие са разплатени още 34 млн. лв. и се обработват още 4 млн. лв. Така министерството остава да дължи на бранша 101,5 млн. лв. Причината те да не са разплатени е, че компаниите не подават заявления.
Още от статията на „Дневник"

Габрово ще стане привлекателен център за инвестиции", казва в интервю за „Монитор" новият кмет на града Николай Сираков
Господин Сираков, кое е първото нещо, което ще направите като кмет на Габрово?
- За мен първо нещо няма. Аз съм вече близо три години в управлението на общината, така че ще продължа започнатото. Още в понеделник след изборите внесохме поредния проект за еврофинансиране, който е на стойност 7,9 млн. лв., цели енергийна ефективност и обхваща 9 детски градини и 5 училища. В проекта са включени дейности като ремонт на покривите, подмяна на дограма, външна топлоизолация, поставяне на един фотоволтаик и няколко соларни системи на детските градини. Надяваме се по този начин да подобрим материално-техническата база, от една страна, а от друга - точно по габровски да доведем до значителни спестявания. И ефектът да е голям. Това е една хубава инвестиция, тъй като по този начин, освен че си решаваме проблемите с материално-техническата база, освобождаваме и средства от общинския бюджет, които можем да пренасочим за други местни дейности.

Докато Томислав Дончев бе кмет, Габрово стана отличник по усвояване на средства от еврофондовете и спечели финансиране по 16 проекта. Притеснява ли ви това, че ще трябва да гоните неговото темпо?
- Пред мен стоят две основни задачи. Първата е, да продължим всичко, което екипът на господин Дончев, част от който бях и аз, започна. Втората задача е, да поставим приоритетите си и да се възползваме от мерките по фондовете, които тепърва ще бъдат откривани. До момента доказахме, че община Габрово е емблематична в кандидатстването и печеленето на европроекти. Ние показахме как се създава и как функционира един добър екип, как се подготвят и печелят проекти. В момента предстои да се изпълняват основните проекти и ние като община навлизаме във втория етап - тяхното управление. Моята цел е община Габрово да стане еталон в управлението на проекти по еврофондовете. Т. е. от една страна, качествено изпълнение на проектите, а от друга страна - абсолютна прозрачност при провеждането на търговете за избор на изпълнител. Искам община Габрово да стане една от водещите общини, които ще променят имиджа на България пред ЕС. За да продължаваме да печелим доверието, че ние знаем и можем да управляваме по техните критерии европейските средства.

Кои са най-значимите проекти, които трябва да бъдат реализирани с европари в Габрово?
- Най-големият проект е на стойност 123,5 млн. лв. Това е т. нар. воден цикъл на Габрово, при който над 70% от канализацията на града ще бъде подменена, както и ще бъдат присъединени квартали, които в момента нямат канализация. Проектът ще се изпълнява в рамките на пет години, като в момента се изгражда управляващото звено на проекта, подготвят се процедурите за първите търгове. Ще започнем с реконструкция на пречиствателните станции, а от догодина ще стартира и подмяната на канализацията, т. е. разкопаването на града. Като трябва да уточня, че след това улиците ще бъдат изцяло преасфалтирани.

Да ви върна на деня на вота, в който избирателната активност бе 25%. Ниска ли е тя?
- Аз направих една справка - избирателната активност наистина е ниска, но в сравнение с редовни избори. В сравнение с частични избори е висока - 25,5% в Габрово, при малко над 23% при изборите в София и Враца през миналата година. Така че това е нормална избирателна активност. За частични избори е нормално избирателната активност да е по-ниска в сравнение с редовните. От друга страна - през юни е евтиното море. Освен това в Габрово имаше една претенция сред хората: „Той е ясен резултатът, няма смисъл да ходя да гласувам".
Още от интервюто на „Монитор"

„Само десет болници в страната са без задължения", казва в интервю за „Класа" Д-р Цветан Райчинов, председател на БЛС
Д-р Райчинов, вчера се проведе протест на пациентите. Кои техни искания подкрепяте?
- Няма искания, които не подкрепяме. Това са исканията, които имат и лекарите - да работим нормално, да имаме достатъчно средства, да си вършим работата и да гарантираме качество на медицинските услуги. За протеста, който планираме след септември, имаме и по-специфични искания, които касаят лекарите - като здравната карта, изискванията към болниците и отделните лекари. В момента няма как да работим при тези условия, в които могат само да нарастват хоспитализациите.

Защо оставихте националния лекарски протест за след септември?
- За мен този период също е малко късен, но така предпочетоха колегите, а лекарският съюз е колективен орган. Така гласуваха колегите на Националната конференция на лекарския съюз, която се проведе във вторник. През септември ще имаме Национален събор на съюза и тогава ще преценим и ако е необходимо, ще направим протести. Това е все пак един достатъчен срок, за да се изгладят нещата, да мине актуализацията на бюджета и да видим какво ще се случи след това. Много пъти съм казвал, че последното място, на което искат да бъдат лекарите, е улиците. Затова, ако се решат въпросите, без да пристъпват към тази крачка, ще бъде най-доброто. Формата, под която ще протестираме, все още не е решена. Най-вероятно ще спрем работа, но това, естествено, няма да навреди на пациента. Защото ще направим така, че изцяло да се гарантира спешната помощ. Смятам, че в момента лекарите са обединени като никога да се борят с проблемите в здравеопазването и са на едно становище, че нещата не са добре и трябва да се предприемат мерки.

Смятате ли, че формулата, която даде шефът на здравната каса д-р Нели Нешева за работата на болниците „100% пациенти в 80% бюджет", може да се осъществи?
- Може, ако се разреши на лекарите и на болниците всичко да си плащат на 80%, включително като пазаруват в магазина, тока, водата, за 80% от кредите от банки... Тогава сигурно ще може, няма да има проблем.

Казахте, че намаляването на бюджетите на болниците с 80% ще намали лекарските заплати с 20%. Същевременно от НЗОК заявиха, че това ще става по преценка на мениджърите на болниците.
- Няма на какво друго да се отрази това намаление. Можем ли да намалим на сестрите заплатите, които и без това са 400 лева? Накъде да им ги намалим повече? В момента, ако кажем, че се заплащат 100% за дейностите на лечебните заведения, от тях 45% отиват за заплати на персонала. Останалото е издръжка на болниците. Няма как да се намали от ток, парно, вода, а там цените, както виждаме, растат. Единствено подвижна е лекарската заплата.

Може ли да се стигне до съкращение на лекари?
- Не, как да има съкращения на лекари, като в същото време се въвеждат нива на компетентност и изисквания за брой медицински специалисти. Получава се така, че болницата, от една страна, не може да им плаща, а от друга - от нея се изисква да има определен брой лекари. Това как да стане?
Още от интервюто на „Класа"

„Новият данък ще е временна спирачка за развитието на застраховането", казва в интервю за „Дневник" Орлин Пенев, председател на Асоциацията на българските застрахователи
През миналата седмица правителството прие законопроект, който предвижда въвеждането на косвен данък върху застраховките от 2% като част от пакета с антикризисни мерки, които да осигурят допълнителни приходи в бюджета. Първоначалният вариант беше за 10%, но в крайна сметка се стигна до по-мек вариант на по-ниска ставка, която няма да се плаща за животозастраховки, постоянни здравни застраховки, за плавателни и летателни съдове, както и за "Карго" извън страната. Законопроектът трябва да бъде гласуван от парламента, като идеята на управляващите е новия данък да влезе в сила от началото на септември. По темата разговаряме с Орлин Пенев, председател на Асоциация на българските застрахователи и изпълнителен директор на ЗАД "Алианц България".
Как очаквате да се отрази върху цените на застраховките приетият наскоро от правителството данък върху тях?
- Увеличението ще е с минимум 2%, съответстващо на размера на данъка, който ще се събира върху застрахователните премии. Възможно е някои компании да увеличат с повече цените си, ако информационните им системи имат нужда от преработка. Със сигурност обаче няма как застрахователите да задържат повишението - дори и да искат, те няма как да го компенсират.

Данъкът е косвен, в полицата се записва на отделен ред и се прибавя към изчислената преди това застрахователна премия. Нейният размер пък е сбор от рисковата премия, административно-стопанските разходи на застрахователя, разходите за комисиони на посредниците и др. Предстои към тази цена да се прибавят и 2-та процента, които ще отиват към бюджета.

Какви постъпления в бюджета можем да очакваме от данъка върху премиите?
- Ако вземем за база приходите от 2009 г., фискалният ефект едва ли ще надхвърли 25 млн. лева. От обхвата на закона са изключени животозастраховането, авиацията, плавателни съдове и международно карго, защото при тях местоположението на риска не е в България.

Даде ли ви правителството сигнал, че налогът е само временен, и след като отмине най-тежката част на кризата той ще бъде премахнат?
- Не сме получавали подобни сигнали. Мисля, че въвеждането на този данък може да изиграе частично ролята на спирачка по отношение на развитието на застрахователния пазар с временен ефект. Би трябвало да се отчете фактът, че при поскъпване на застраховките те ще се купуват по-малко, застрахователите ще отчитат по-малко печалба, съответно ще плащат по-малко данък върху нея.

У нас се сключват много по-малко полици "Живот" и имуществени застраховки например за сметка на автомобилните. Това е типично за един недобре развит пазар, такъв е той и в много от другите бивши социалистически държави. Ниското застрахователно проникване в България, което е 7-8 пъти по-слабо от това в развитите страни, показва недоразвитостта на пазара у нас.

Ваши колеги се опасяваха, че въвеждането на данък и поскъпване на полиците ще доведе до още по-голям спад в обхвата на "Гражданска отговорност". Какво е мнението ви?
- Всяко едно повишение на цена, независимо дали е на застраховка или на друг продукт, води до по-слабо търсене. Това се отнася и за "Гражданска отговорност", която също ще поскъпне и заради това е много вероятно обхватът по нея да намалее още. По последните данни, които имаме, той е около 74 на сто от регистрираните автомобили, което е доста по-ниско от минималните 90%, които се изискват от ЕС.

Знаете ли дали се обсъждат мерки за повишаване на обхвата?
- Аз винаги съм казвал, че такива мерки не трябва да идват от застрахователите, те нямат инструмент, с който да контролират обхвата по "Гражданска". Могат само да констатират неговото понижение. Тъй като тя е задължителна застраховка, дружествата не могат да предложат нито бонуси, нито облаги, за да привлекат клиента и той да си я плати доброволно. Тогава остават единствено наказания и глоби, които само държавата може да налага.

В момента глобата за автомобил без застраховката е от порядъка на 500 лв., което, погледнато спрямо цената на "Гражданска отговорност", не е много. И ако го съчетаем с на практика занижения контрол, нормално е човек, особено в по-малко населено място, да не си купува полицата, а да разчита, че късметът му ще го спаси от редките проверки. Но аз съм сигурен, че ако Пътна полиция се ангажира допълнително с по-сериозни мерки срещу нарушителите, обхватът би могъл да бъде увеличен.
Още от интервюто на „Дневник"