„Хазартът пак предизвика скандал във финансовото министерство", съобщава от първата си страница „Сега"
Министерството на финансите (МФ) бе разтърсено от поредния скандал за данъка върху хазарта. Вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков изненадващо заяви вчера, че не подкрепя идеята налогът да се намали. От 2 седмици на сайта на МФ обаче стои проект за промяна на закона, който предвижда точно това, а документът вече се съгласува с останалите ведомства и всеки момент ще влезе за одобрение в МС.

Дянков заяви, че не е разумно данъкът да се намали само месец след като е бил увеличен. "Това няма да стане", зарече се той. Министърът не пожела да обясни кой е авторът на идеята и защо документът е пуснат за съгласуване. Според правилата това може да стане само с подпис на министъра. Все пак от думите на Дянков се разбра, че предложението идва от подчинената му Държавна комисия по хазарта.

"Не съм в България, не мога да коментирам", заяви от Лондон председателят на комисията Димитър Терзиев. Той допълни, че специално текстът за облагането не е предложен от комисията, защото тя няма такива правомощия. Проверка на "Сега" обаче показа, че въпросът все пак е бил обсъден от комисията. Това призна друг от членовете на ДКХ - Иван Еничаров, който по съвместителство е и шеф на отдел в дирекция "Държавно юрисконсулство" в МФ. Същият отдел подготви миналата година и скандалната сделка, с която издателката Ирена Кръстева щеше да вземе пет апетитни имота на НАП срещу ангажимента да довърши сградата на ИПК "Родина".

Еничаров обясни, че е направен анализ и се е обсъдила възможността да се предложи промяна в начина на облагане. "Анализът се наложи, защото на последното заседание на ДКХ се разгледаха 74 искания за предсрочно прекратяване на лицензи на хазартни оператори, като водещият мотив е повишеното от 1 януари облагане", каза той пред "Сега".

Спорната идея предвижда данъкът върху тото, лото игрите и залаганията върху спортни състезания да стане 25% върху разликата между постъпилите пари от залози и изплатените печалби. В момента ставката е 15%, но върху целия оборот на хазартния оператор. Например, ако залозите са за 1000 лв., данъкът сега е 150 лв., независимо че 600 лв. са върнати на играчите под формата на печалба. Ако се приемат промените на МФ, ставката ще е 25%, но само върху остатъка от 400 лв. Т.е. в дадения пример това значи платеният данък да падне от 150 лв. на 100 лв.

Промяната засяга най-вече държавното тото и игрите на бизнесмена Васил Божков "Еврошанс" и "Еврофутбол". Потърпевши бяха и притежателите на игрални зали и казина, защото данъкът върху игралните автомати беше увеличен от 300 на 500 лв. на съоръжение за три месеца, а върху рулетките - от 18 000 на 22 000 лв.

Според Иван Еничаров облекчаването на данъка няма да доведе до по-малко приходи в хазната, защото проектът предвижда да се регламентира онлайн хазартът, който също трябва да започне да плаща данъци. Освен това с по-високия налог се затруднява и държавният спортен тотализатор, чийто данък също се вдига и така намаляват средствата, които тотото отделя за спорта. Еничаров даде за пример Великобритания, която наскоро намалила данъка и постъпленията в хазната й се вдигнали, защото част от бизнеса излязла на светло.
Още от статията на „Сега"

„Станишев удавил и Дунав мост 2", разкрива от първата си страница „Монитор"
200 млн. евро за изграждането на Дунав мост 2 вероятно ще бъдат изгубени заради лошото управление и забавянето на проекта по времето на бившия премиер Сергей Станишев. Новината беше съобщена от министър-председателя Бойко Борисов, който е разговарял за заплахата с румънския си колега Емил Бок вчера сутринта. Мандалото ще хлопне през 2010-а и България няма да може да усвои парите от Еврокомисията, уточни Борисов в отговор на нападки срещу политиката на правителството, които предшественикът му отправи по-рано в парламента.

Премиерът уточни, че двамата с Бок ще се опитат да договорят с Брюксел удължаване на срока с една година. Проведеният в края на 2006 година търг за изпълнител на проекта бе спечелен от испанската компания FCC Construccion S.A. Договорът за изграждането на двукилометровото съоръжение при Видин и Калафат беше подписан на 30 януари 2007 година, като предвиденият срок за изпълнение бе 38 месеца.

Изливането на опорните колони в най-дълбоката част на реката обаче започна чак през есента на миналата година. Тогава стана ясно, че мостът не може да бъде завършен преди края на 2011 година. Като причина за едногодишното закъснение бяха посочени тежките геоложки условия и забавените процедури по отчуждаване на румънски земи в района. Част от финансирането му трябва да дойде от предприсъединителната програма ИСПА, а останалите - от държавните бюджети на България и Румъния, като страната ни участва с 230 милиона, а северните ни съседи - с останалите 70 млн. евро. Както писа "Монитор", според оповестено в доклад на парламентарната комисия по европейските въпроси становище на ръководството на транспортното министерство погрешната стратегия по времето на ексминистъра Петър е довела до забатачване на редица проекти по оперативната програма "Транспорт". Вследствие на това страната ни е на път да загуби други 138 млн. евро, които са предвидени за подобряване на корабоплаването по Дунав. Бойко Борисов вчера обяви също така, че е разпоредил на министрите си да изготвят списъци с всички провали по еврофондовете на кабинета "Станишев", в които да фигурират и имената на виновниците за тях. В списъците на срама ще бъдат посочени министерствата, министрите и длъжностните лица, които са отговорни за провалите.
Още от статията на „Монитор"

„Еврофондовете - цел на кабинета, риск за бюджета", обобщава от първата си страница „Дневник"
Усвояването на еврофондовете остава един от най-сериозните рискове пред българската икономика. Това е записано в конвергентната програма на правителството за периода до 2012 г., която е и основен документ за обсъждане при кандидатурата на България за ERM2 и еврозоната. Лошото им усвояване носи риск от по-нисък икономически растеж и съответно по-ниски бюджетни приходи. В същото време при добро справяне ще има натиск над разходната част на бюджета заради изискваното съфинансиране от българска страна.

Все пак приоритет на правителството е ускоряване на усвояването на средства независимо от натиска върху бюджета. Министрите вече ще докладват на всяко заседание на правителството колко средства са изплатените по проектите, финансирани от предприсъединителната програма ИСПА и оперативните програми на Европейския съюз. Според източници на "Дневник" разпореждането е на премиера Бойко Борисов.

Мярката е част от противодействието срещу евентуално спиране на средства от оперативните програми или орязването им заради изтичащи срокове. За опасността, най-вече по ОП "Околна среда", се разбра от писмото на генералния директор на дирекция "Разширяване" Дирк Анер в началото на този месец.

Като цяло конвергентната програма включва 3 сценария за развитие на икономиката през следващата година и два от тях предвиждат тази година да има икономически растеж. Реалистичното допускане е за 0.3% ръст, оптимистичното за 1%, а песимистичната прогноза съвпада със залегналия в тазгодишния бюджет спад от 2.0%. Друга прогноза на кабинета е за продължаващ ръст на безработицата, която се очаква да стигне средногодишна стойност от 7.1% . За 2009 г. тя е 6.8 на сто.

Кабинетът обмисля и отмяната на някои данъчни облекчения, ползвани досега, става ясно още от програмата, но без да уточнява кои. При представянето й вчера финансовият министър Симеон Дянков коментира, че целта на правителството е до края на мандата му ДДС да стане 16% при сегашна ставка 20% и да има общо понижаване на осигурителната тежест с 5% пункта.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"

„Ужилиха тамплиери", разкрива от първата си страница „Стандарт"
Тамплиери са били ужилени в обира на трезор в София през декември. Тогава от касите на "Дондуков" бяха задигнати около 10 млн. лв. Един от сейфовете е бил на тамплиер. В него имало много пари, бижута и ценни документи. Това си признаха самите кръстоносци. 50 бона награда за залавянето на обирджиите обяви вчера Великият магистрален приорат на България "Св. Иван Рилски" на Ордена на рицарите тамплиери от Йерусалим. Организацията пусна специален телефон. Всеки, който знае нещо за ошушкания трезор, може да се обади. Наистина даваме пари за информация, но не казваме кои сме и кой ни е шеф, обясняваше снощи мъж на линията. Това е нелегитимна организация, тези хора не са признати от никого, каза за "Стандарт" великият приор на тамплиерите у нас Румен Ралчев. Алтернативната тайна организация се ръководи от Асен Асенов.

„Българските кандидат-студенти предпочитат да учат в Англия", информира от първата си страница „Класа"
Висшето образование в Англия е предпочитано от българските кандидат-студенти. Това съобщи вчера на пресконференция Бистра Илиева, мениджмънт директор на консултантската агенция за образование „Дарби". Според нея повод за интереса е големият диапазон от специалности, които предлагат висшите училища на Острова.

„За разлика от повечето университети в другите страни почти всеки във Великобритания има около 100 специалности", обясни Илиева.

На второ място по търсене е висшето образование в Германия. Причината: по-ниските такси и силно застъпеното обучение на немски в българските средни училища. Освен това по-късите разстояния и транспорт до Германия са в графата „плюс" при правене на избора. Според експертите на трето място в класацията е Франция, все по тясно следвана от Холандия и Дания. Статистиката показва, че в Холандия вече учат над 1000 българи. Причината за повишаване на интереса към Дания е безплатното образование и големият избор от магистърски програми.

Невинаги се избира най-евтиното

Освен богатия избор на възможности другият основен критерий за избор на университет в чужбина са разходите. Интересен факт в случая е, че българите невинаги избират най-евтиното.

Великобритания държи отново първенството по нива на семестриалните такси. Университетите на Острова искат средно около 3300 паунда (3780 евро) такса. Според Бистра Илиева годишната издръжка на един студент в страната е около 8 хиляди паунда (9160 евро). Германия и Австрия предлагат много по-ниски такси - от 500 до 800 евро, като интересът е най-голям към обучението по бизнес и здравен мениджмънт.

Холандия предлага бакалавърските степени срещу семестриална такса от 1600 евро, а издръжката е около 6 хиляди евро. В Дания образованието е безплатно, но заради по-високия стандарт на живот годишната издръжка варира между 7 и 8 хиляди евро. Подобно е положението и в една от новите страни, които навлизат на нашия пазар за образователни услуги - Швеция. Там за обучението не се заплаща, но студентите трябва да разполагат със суми от порядъка 8 и 9 хиляди евро годишно.
Още от статията на „Класа"

„ДСБ поиска конфискация на хотел, свързан с Доган", разкрива „Сега"
ДСБ върна в обръщение темата за обръчите на Доган и вчера настоя с писмо до Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, да поиска конфискация на хотела "Каза Домини" в Рибарица. Това е един от петте имота, които се свързват с името на лидера на ДПС. Комисията на Стоян Кушлев обаче няма как да действа, ако срещу собственика на хотела няма образувано наказателно дело. Освен това към конфискация може да се пристъпи едва след влязла в сила осъдителна присъда.

Без да се споменава име, в писмото се изтъква, че съсобственикът на имота е бил осъден от Пернишкия окръжен съд за водене на счетоводство с невярно съдържание и за документна измама. Костов пита дали е открито производство, дали в съда е внесено искане за налагане на обезпечителни мерки и дали са предприети действия за отнемане на имуществото при наличието на присъда. В началото на седмицата бизнесменът Арбен Хавальов, който бе свързван със собствеността на "Каза Домини", получи 3-годишна условна присъда. Съдът го оправда по обвинението за укриване на данъци. Окръжният прокурор на Перник Пламен Найденов, който наблюдаваше делото, обясни пред "Сега", че няма да протестира присъдата, защото е пледирал за нея.

"На този етап няма наложени обезпечителни мерки срещу Арбен Хавальов", коментираха от комисията "Кушлев". Едно от обвиненията му обаче - за документната измама, попада в правомощията на органа. В момента не е ясно дали "Каза Домини" е собственост на Хавальов, тъй като според ДАКСИ фирмата, чрез която той го държеше - "Биола студиос", вече е еднолична собственост на Юрий Дудински. Дудински е един от петимата, на които през лятото Софийската градска прокуратура повдигна обвинение за организирана престъпна група за източване на ДДС. По това дело обвинение има и самият Хавальов. За свободата му бе определена гаранция от 50 хил. лв. Според сайта на хотела в момента не приемат гости. По информация в медиите имотът е ипотекиран в полза на банка срещу кредит.
Още от статията на „Сега"

„Дянков с 3 сценария", информира „Стандарт"
Оптимистичен, песимистичен и базисен. Това са трите сценария за родната икономика през тази година, които правителството е разписало в Конвергентната програма на България до 2012 г. Документът бе приет по време на вчерашното заседание на кабинета. Програмата е един от входните за чакалнята за еврото - валутния механизъм ERM2. В него са разписани и всички социални и икономически мерки, които властта ще предприеме до края на мандата.

Базисният вариант за икономически растеж съвпада с официалната прогноза на правителството за тази година - ръст от 0,3 %, съобщи вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков. Най-оптимистичният вариант пък предвижда ръст от един процент. В такъв случай се очаква безработицата да падне до 7 % тази година, при сегашни близо 9 на сто. Най-лошият сценарий е този, който кабинетът е заложил в бюджет 2010 - за спад от минус два пункта и 11,4 на сто безработни.

Въпреки очакваните по-високи приходи в хазната правителството все още няма разчети за какво ще похарчи допълнителния ресурс. Единствената гарантирана финансова инжекция е в размер на 350 милиона лева и ще отиде в здравеопазването, посочи Дянков.
Още от статията на „Стандарт"

„Влизаме в чакалнята на еврото през пролетта", прогнозира „Монитор"
В петък страната ни ще подаде конвергентната си програма в Европейската комисия, обяви вчера министърът на финансите Симеон Дянков. Този документ е задължителен за кандидатстване в механизма ERM-2, известен още като чакалнята за еврозоната. След това около два месеца са необходими на европейските експерти да разгледат нашите предложения за развитието на страната до 2013 г. Годината обаче е по-особена, защото от 27 страни членки, в 23 има процеси по свръхдефицит. Затова министър Дянков очаква около април оценката от ЕК, а процедурата да тръгне още през пролетта. Фокус на програмата е въвеждането на еврото. Тя показва стъпките и реформите, които кабинетът Борисов се задължава да направи през следващите три години, така че да станем една средно европейска държава и в социален, и в икономически аспект, каза вицепремиерът. С програмата за пореден път се поема ангажимент за запазването на валутния борд до влизането в еврозоната. Страната ни ще поддържа твърда политика на балансиран бюджет до 2013 г. Изобщо не подлежи на дискусия въпросът за баланса в бюджета, беше категоричен министър Дянков. Кабинетът е направил разчет през януари, февруари и март да се навлезе в дефицит, за да се извършат разплащанията на предишното правителство. Очаква се след това до края на годината приходите да не надвишават харчовете. Актуализацията на бюджета ще се прави в края на юни и дотогава ще се знае ясно как върви годината, обяви още вицепремиерът. Приоритетно парите ще влизат в сектори, където има реформи. На здравеопазването са обещани допълнително 350 млн. лева освен заложеното досега в сметките на държавата, както и 60 млн. лева за спешна помощ.
Още от статията на „Монитор"

„Прогнозират бум на фалити и преразпределение на собственост", информира „Класа"
Очаквам преразпределението на собствеността на фирмите да достигне своя връх в края на годината. Тогава ще има бум на фалити, защото банките в България досега бяха склонни да отлагат процесите, но това не може да продължи вечно. Няма да има ръст на фирмената задлъжнялост, защото след фалит активите се разпродават и минават от по-болните към по-здравите компании. Това прогнозира Владислав Панев, председател на Съвета на директорите на управляващото дружество „Статус капитал". Експертът коментира, че безработицата ще продължи да се покачва до края на годината. Ще се наблюдава тенденция на спад в цените на недвижимите имоти и ръст на фирмените фалити, смята той. Вероятно пикът на тези три показателя ще бъде достигнат в края на 2010 г. и началото на 2011 г.

В началото на 2009 г. фирмената задлъжнялост е била 160 млрд. лева, а междуфирмената - 90 млрд. лева, сочат данните на Българската стопанска камара (БСК). Проучване на „Кофас - България" пък показва, че най-засегнати от кризата са строителството, транспортът, текстилната промишленост, търговията с метали и петрол, където фирмената задлъжнялост се е увеличила с 50% през 2009 г. Според Слав Наков от „Кофас" причината не е единствено в затегнатия кредитен пазар, а и в липсата на рисков мениджмънт на компаниите. Повечето мениджъри на български фирми изчакват кризата да премине, без да предприемат антикризисни мерки. Затова в последните години са инвестирали печалбите в имоти или в дългосрочни депозити.
Още от статията на „Класа"

„Всички ВиК тръгват по пътя на "Софийска вода", информира „Сега"
Всички ВиК дружества в България ще бъдат окрупнени и отдадени на концесия. Такива намерения обяви министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев след завръщането си от Германия. Той съобщи, че компанията "Берлинер васер" е проявила интерес да инвестира в наше водно дружество, и напомни, че сме европейски шампиони по разхищение на вода. Водоснабдителната мрежа почти в цялата страна е безнадеждно остаряла, а загубите по нея са 50-70%.

Според Плевнелиев привличането на частни партньори е единственият начин за бърза подмяна на канализацията, за което са необходими грубо 4 млрд. евро. На еврофондовете не може да се разчита, тъй като са насочени изцяло към изграждане на пречиствателни станции, единственият начин е водните мрежи да се дадат на концесия.

В момента единствената водна концесия е в София. "В процеса на партньрство и консултации с немската водна асоциация можем да направим не една, а 48 концесии в рамките на следващата година", коментира Плевнелиев.

Министърът смята, че голямото концесиониране реално може да започне през 2011 г., защото преди това има доста работа по изработване на правилата и окрупняването на ВиК компаниите. В момента се подготвя създаването на 6 сдружения и едно от тях ще е пилотният проект за привличане на частен партньор. Идеята е държавата и общините да внесат своите акции и дялове от ВиК дружествата в бъдещите водни асоциации, които да бъдат предоставени на частни компании за дългосрочно стопанисване - за 25-35 години.
Още от статията на „Сега"

„Не всички фирми са плащали комисионни по 10%", казва в интервю за „Сега" изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Иван Бойков
Г-н Бойков, вече цяла седмица мина, откакто премиерът призова фирмите да се простят с 10% от стойността на договора си, ако искат да си получат бързо парите от държавата, и бизнесът мълчи. Камарата на строителите как гледа на това "предложение"?
- Позицията на Камарата на строителите в България е, че през последните два-три месеца сме се договорили и сме изяснили всичко, което държавата дължи на строителните фирми, и очакваме да получим тези пари. Извън това разговорите за отстъпка от 10% са взаимоотношения между отделни компании и финансовото министерство и са въпрос на индивидуално решение. Всяка фирма може сама да прецени ще направи ли такъв компромис или не. Затова и договорите, които се сключват, са персонални - между компаниите и определена държавна структура.Това означава, че всичко е въпрос на преговори.

Тези 10% са в рамките на печалбата, която компанията е заложила, когато е правила офертата си и е сключила договор. Голяма част от малките и средни фирми не могат да си позволят такава отстъпка. Все пак договорите са минавали през обществени поръчки, в които има конкуренция. Например миналата година на един търг са се явявали средно по 25-26 фирми. Това означава, че цените са били достатъчно ниски, а в някои случаи печалбата е била не повече от 2-3%.

Все пак засега нямаме информация дадена фирма да се е отказала и да е имало някакви последствия за нея. Процесът върви към приключване и компаниите, които са искали да направят отстъпка, вече са се споразумели.

Все пак какви са причините, които биха накарали една фирма да даде съгласието си? С колко компании вече е постигнато такова споразумение?
- По наша информация голяма част от фирмите са отказали, защото просто нямат финансова възможност за това. Няма как фирмите масово да дадат по 10%. Това обаче се случва извън камарата и нямаме информация с колко фирми са били сключени споразумения.
Процесът е дълъг и сложен, защото например дадена фирма има договор с пътната агенция. Ако се съгласи на такава "отстъпка", ще трябва да убеди подизпълнителите си също да се откажат от 10%.
Причините, които карат фирмите да се съгласят, са комплексни. Компанията например има да взема много пари от най-различни места, до степен вече да не може да обслужва текущите си разходи. При това положение ще направи компромис, дори и да вземе по-малко, все пак ще закърпи положението. Възможно е и да има надценени поръчки, в които е заложен резерв. Но това е строго индивидуално и всяка фирма преценява сама.
Още от интервюто на „Сега"

„Подкрепяме кабинета с реформаторски идеи", казва в интервю за „Монитор" Даниел Митов, зам.-председател на ДСБ
Г-н Митов, защо така остро реагирахте срещу кандидатурата на Меглена Плугчиева за поста вицепрезидент на Европейската банка за възстановяване и развитие?
- Госпожа Плугчиева е вицепремиер от кабинета "Станишев". Тя пое поста с претенцията да координира фондовете, да изчисти комуникацията с Брюксел, да ускори усвояването на европейските пари и да изглади всички проблеми, които съществуваха между Европейската комисия и българските институции.

Тогава нямахте нищо против.
- Нямахме нищо против да се вземат мерки и проблемите наистина да бъдат решавани. Ние предупредихме г-жа Плугчиева, че няма да може да реализира предявената претенция, нямаше властовия ресурс. Постепенно тя си извоюва някаква позиция, но дотолкова, доколкото да може да влияе върху определени проекти, а не върху реализацията на стратегическите приоритети за България. Ще ви дам един пример. Бяха ни отпуснати 28 млн. евро за широколентов интернет и електронни общини. Оказва се, че тези пари са били пренасочени за изграждане на възобновяеми източници на енергия, където има много възможности за комисионни, а ефектът е твърде съмнителен. Плугчиева направи пътека между София и Брюксел с нулев резултат, дори с отрицателен. В същото време придоби много голяма тежест в правителството и беше най-често цитирания човек. Когато ставаше въпрос за усвояване на европейските пари, всички гледаха в нея. Сега научаваме, че е укрита кореспонденция между Брюксел и София, че няма одит на Оперативна програма "Околна среда". Това е нейна отговорност. На едно от заседанията на Комитета за наблюдение на националната стратегическа референтна рамка тя казва, че към 10 юни 2009 г. всички одити и стратегии са изпратени в Брюксел и има официален положителен отговор по тях. Т. е. директно е излъгала. На практика, ако сегашното правителство има проблеми с усвояването на европарите и с връщането на доверието на Брюксел към София и българските институции, причината е в старото правителство и отговорността съвсем директно трябва да бъде адресирана към г-жа Плугчиева. От друга страна имаме възражения и по отношение на нейната компетентност да изпълнява длъжността вицепрезидент на ЕБВР. Който и банкер да попитате, ще ви каже, че с лесотехническото си образование тя не отговаря на необходимите условия, за да получи лиценз.

Добре, но това не е наш проблем, а на ЕБВР.
- Ако г-жа Плугчиева вземе една тенис-ракета и отиде да се състезава на откритото първенство в Австралия, и аз ще я подкрепя. Но ако тя е некомпетентна за поста, към който се е устремила, това може да злепостави България. За Плугчиева се сещам още нещо. Точно по нейно време като зам.-министър на земеделието, отговарящ за горите, в правителството на Симеон Сакскобургготски започна порочната практика на заменките на гори. Благодарение на този корупционен механизъм България изгуби ценни горски територии за сметка на незначителни терени. И този корупционен механизъм действаше до преди 6 месеца, до самия край на мандата на предишното правителство.

Безусловна ли е подкрепата ви за промените в кабинета?
- Да. И за Николай Младенов, и за ген. Аню Ангелов. 

А за Илиан Михов?
- Разбрахме, че той ни е оставил за малко по-късно, така че неговата кандидатура не е на дневен ред. От друга страна, изказванията му за хлабав валутен борд предизвикаха нашето притеснение в рамките на Синята коалиция, което той трябва да разсее. Вече опита да го направи, но трябва да бъде малко по-категоричен.
Още от интервюто на „Монитор"

„Трябва да се ориентираме към високотехнологичен агробизнес", казва в интервю за „Класа" Десислава Танева, председател на парламентарната комисия по земеделие и гори
Г-жо Танева, защо промените в Закона за ГМО, които според вносителите са чисто процедурни, предизвикаха толкова разгорещен дебат в обществото?
- Драма няма. А защо дебатът се разгорещи толкова, аз нямам точно обяснение. Може би заради самото наименование „генномодифицирани организми" или пък, защото не се познава същността на промените в закона.
В общественото пространство много се спекулира със самия проект за изменение на Закона за ГМО. И хората останаха с впечатлението, че едва ли не тези промени ще доведат до пускането на ГМО в околната среда. А въобще не става дума за това. Но разговорът се измести - вече не се обсъждаше какъв е законопроектът, а дали са вредни или не ГМО. Всъщност се променя регулацията на допускане на ГМО в околната среда. Въобще не става дума за разрешаването им. Това са различни неща. Преди две седмици се срещнах пред парламента с протестиращите неправителствени организации. Приехме предложението да бъде сформирана работна група с техни представители и вече мина първото заседание. В четвъртък (днес - б. р.) тази група ще обобщи всички предложения. От изявлението на министър Нона Караджова смятам стана ясно, че вносителят, желайки да спазва еврорегламентите и директивите, в максимална степен иска да удовлетвори и всички искания на неправителствени организации.

Екозащитниците настояват в края на процедурата по допускане на ГМО да бъде записано, че е задължителна ратификация на парламента. Вие ще се съгласите ли с това предложение?
- Нещо повече, има воля вносителят официално да направи това предложение. Аз ще го подкрепя, защото смятам, че е много правилно и е още един вид гаранция. А и това е последен стадий на евентуално разрешителна процедура. Но пак да кажа, че в момента няма стартирана подобна процедура за нито един продукт, нито пък се чака някакво разрешение, няма и подадено заявление. С промените реално се усложнява процедурата за допускането на ГМО в околната среда. Ние изобщо не либерализираме законодателството.

Направи ли ви впечатление предположението на депутата от БСП Димчо Михалевски, че в последно време инвестиционни фондове са купили земя, окрупнили са масивите и е възможно точно те да пожелаят да отглеждат генномодифицирани култури там?
- Останах много изненадана, аз нямам подобни впечатления и информация. Дружествата със специална инвестиционна цел имат асоциация и в комисията по земеделие и гори сме ги канили, когато са обсъждани теми, свързани със Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Досега те никога не са поставяли въпроса за ГМО. Но ние, разбира се, ще изискаме от тях информацията, която г-н Михалевски поиска.

Като виждате колко сериозно става положението по границата заради протестите на гръцките фермери, минава ли ви през ума, че нещо подобно би могло да се случи и у нас? Какво е положението на българския земеделски производител сега?
- За сегашната ситуация, на който и да е производител у нас, не може да се каже много хубаво. Но с малко повече разбиране към ситуацията, в която се намира страната, все пак трябва да се оцени, че плащането на голямата част от субсидиите за площ беше извършено още през декември. Откакто вървят тези директни плащания, подобно нещо не е правено. И то в условията на криза, което еднозначно показва отношението на правителството към земеделския бранш въобще. Разбирам притеснението на нашите фермери заради някои промени в закони, най-вече от вдигането на осигуровките. Но трябва да се мисли в дългосрочен аспект, включително за времето, когато тези хора ще влязат в пенсионна възраст.
Още от интервюто на „Класа"

„С по-добра инфраструктура ще привлечем чужди компании на борсата", казва в интервю за „Дневник" Иван Такев, изпълнителен директор на БФБ
Нормализиране на отношенията с КФН и депозитара бяха обявени като основните приоритети от новото ръководство на Българската фондова борса (БФБ). Новият борд на директорите получи мандата си с голямо мнозинство на последното извънредно общо събрание, след като присъстващите акционери подкрепиха рокадите в ръководството, предложени от финансовия министър Симеон Дянков (принципал на държавата в качеството й на най-големия акционер с 44% от капитала). Мениджмънтът на БФБ начело с изпълнителния директор Иван Такев получи задача от Дянков да направи борсата регионален лидер - притегателен център за чуждестранни и местни инвеститори.
Ще заживеят ли борсата и останалите участници на капиталовия пазар мирно и щастливо след рокадите в ръководството и на фона на огромното напрежение, което се натрупа между тях през последните няколко години?
- Между институциите наистина се натрупа напрежение в последно време. В известна степен то беше продиктувано от разнопосочните интереси на участниците и нежеланието да се постигне компромис между тях. За инвеститорите е важно не толкова институциите да заживеят мирно и щастливо, а да работят координирано. Проектите, които предстоят, изискват участието на повече от една институция. Успехът им ще зависи именно от добрата координация помежду им.

Не се ли възлагат твърде много надежди на новото ръководство на БФБ? Какво като има добра платформа и инфраструктура, когато няма доверие на чуждите и големите инвеститори към компаниите, търгувани на пазара?
- Това е напълно вярно. Ръководството на борсата не е всемогъщо и не може да доведе чуждестранните инвеститори тук насила. Задачата ни е да подобрим инфраструктурата и да улесним същите тези инвеститори максимално. За момента външните инвеститори не са доволни от инфраструктурата и поради тази причина нямаме пълноправно търгуващ член на страна - членка на ЕС.
Отварям една скоба - имаме чуждестранен член в лицето на един чешки посредник, но за момента те не са търгували, макар да има възможност да го правят. Искаме да допринесем за повишаване доверието към пазара, но това не може да стане с магическа пръчка.

Не е ли работа на депозитара да реши проблемите с обвързването на сетълмента си с този на другите депозитари на другите пазари? Как точно ще се включи БФБ в този процес?
- Подобряването на инфраструктурата е работа както на борсата, така и на депозитара. Наистина по-голямата част от задачите, особено техническите, остават за колегите от Централния депозитар. Но тъй като ще се извършва сетълмент със системата на друг пазар, е необходимо борсата да изиска одобрението на Комисията за финансов надзор за подобен начин на клиринг и сетълмент, респективно да се увери, че чуждестранният депозитар например получава необходимата информация за търговията така, както и българският депозитар.

По-добре ли е клирингът да се осъществява в Централен депозитар или може да се учредят частни компании, които да го правят?
- И сега депозитарът извършва клирингови функции. Въпросът е, че някои от тях не са залегнали в нормативната уредба, което затруднява маржин сделките и късите продажби. Лично за мен по-добрият вариант е депозитарът да разшири функциите си, а не всичко да се изнася в нова институция. Това е напълно възможно и според сега съществуващото законодателство и не са необходими някакви законодателни промени.

Всичко е въпрос на добра воля. Доколкото ми е известно, от КФН предвиждаха промени в закона за ценните книжа( ЗППЦК), за да дадат технологично време на депозитара за подготовка и въвеждане на необходимите промени. Реално погледнато обаче Законът за платежните услуги и платежните системи, който има отношение към клиринга и сетълмента, дава възможност за клирингови функции.

Кои са другите най-важни приоритети за новото ръководство в краткосрочен и дългосрочен етап?
- Сред тях е стартирането на търговия с деривати. За мен най-лесно е внедряването на структурирани продукти - сертификати и варанти, базирани върху индекси. Борсата вече внесе изменения в правилника, които регламентират този пазар. Тук обаче неизвестната е желанието на финансовите институции да емитират подобни продукти и на участниците да ги търгуват.
Ако говорим за фючърси и опции, това вече е по-дългосрочен проект, доколкото той изисква промени на ниво клиринг. И тук голямата неизвестна е ликвидността на базисните активи, върху които се структурират тези деривати, защото резки движения в цените на първите ще донесат такива и на вторите. Това е голям риск, който за едни може да донесе бързи печалби, но за други големи загуби.
Още от интервюто на „Дневник"

„Кризата убива средната класа", казва в интервю за „Стандарт" варненският бизнесмен и общински съветник Веселин Марешки
Г-н Марешки, отрази ли се кризата на личния ви живот? Пътувахте ли в чужбина за Нова година, както правите обичайно?
- Бяхме на Сейшелите и там посрещнахме Нова година. Можеше и да се разминем с почивката, но не заради кризата, а заради двете големи сделки, които подготвях. Едната - за частта на БТК в Централна поща, вече е факт. Другата сделка, която ще запазя в тайна, е още по-важна и много голяма. Сега подновихме преговорите и ако тя се финализира, моят бизнес ще влезе в първата десетка на България. Сега сме сред първите 50 в страната.

Как кризата се отразява на вашия основен бизнес?
- Да чукна на дърво, при нас кризата се отразява много положително. От септември миналата година имаме 50% ръст на продажбите. Към момента месечният ни оборот е 22-23 млн. лева само от лекарства. Преговаряме с наши колеги да закупим техни обекти, което означава да имаме 30% дял от пазара. Открихме 100-на аптека срещу Коледа в Полски Тръмбеш, сега отваряме в Кюстендил. Имаме аптеки във всяка област и в почти всички общински центрове. При нас работят 2000 души. Не само че не съкращаваме, но назначаваме и нови хора. Нашата експанзия доведе до това - рекорден брой обекти и оборот.

Повече продажби на лекарства означава ли повече болни хора в кризата?
- Не, по-скоро изтласкваме конкуренцията и заемаме по-голям пазарен дял. Кризата води до спад на цените на имотите и наемите и това ни помага. Хората боледуват както и преди. Но ние борим конкуренцията, като от 6 години насам работим на складови цени, не слагаме абсолютно никаква надценка. Това се харесва на хората и затова обслужваме над 2 милиона всеки месец.

Има ли фалити на аптеки?
- Фалити има. Някои затварят, защото са незаконни, не ползват касови апарати, не поддържат квалифициран персонал, работят от дъжд на вятър. Това обикновено са аптеки, в които се работи на семеен принцип. Но хората предпочитат да купуват от верига аптеки, защото е по-добро обслужването и цените са по-ниски.

Имаше идея за поправка "Антимарешки " и узаконяване на правото само фармацевти да отварят аптеки. Как вие като инженер успявате в тяхната конкуренция?
- Имаше такава идея, но тя не издържа на времето. Срещу такъв изкуствен монопол има решение на Конституционния съд. 19 години работим при различни правителства и различни закони. Винаги е било трудно, когато държавата се е опитвала да се намеси нерегламентирано и да създава правила, които са антипазарни. За първи път почувствахме много тежък натиск при управлението на Иван Костов. Тогава се извърши непрозрачната приватизация на държавните аптечни предприятия. Не сме участвали в раздържавяването на нито едно от тях. А всички, които бяха приватизирани - фалираха. През годините всички правителства и парламенти са се опитвали да намерят баланс между интересите на фармацевтите. Много пъти се гласува един закон, дава му се гратисен период и след това го отменят. Но това създава много трусове. Може би за четвърти или пети път лицензираме нашите аптеки. Всякакви упражнения се измислиха на наш гръб - да се дават аптеки на фармацевти, след това имахме право само на 4 аптеки. В момента за пререгистрацията по 4 аптеки имаме на пазара 30 дружества, вместо да е една фирма и всичко да е чисто и ясно за данъчните.

Големите ни надежди са свързани с това правителство и този парламент за решаването на този въпрос. Законът за либерализиране на пазара на лекарствата мина на първо четене. Над 60-70% от пазара сега е съсредоточен във вериги аптеки и ако законодателят е измислил нещо друго, няма как да ги затвори. Затова много се надяваме на правителството и здравния министър д-р Божидар Нанев, че няма да ни върнат назад във времето и да направят нещо, което се е доказало, че не работи.
Колкото е по-раздробен пазарът, толкова са по-високи цените и по-голямата печалба за повечето фармацевти. Бях първият в бранша, който се противопостави на облагането на лекарствата с 20% ДДС. И сега смятам, че трябва да отпадне или да се намали ставката на 5-7%. Държавата прибира 200-300 млн. лева от ДДС на лекарствата. Поне тези пари да бъдат пренасочени обратно в здравеопазване или да се дават за безплатни или животоспасяващи лекарства.

Кога България ще излезе от кризата?
- Според мен кризата още не се е почувствала сериозно. Смятам, че това ще стане след март-април. В момента ми се обаждат хора, които преди година са имали частен бизнес, а сега търсят работа за себе си, за оцеляване. Те са били в бизнеса, свикнали са да се борят, а сега са потънали. Това е много силен удар - убиеш ли средната класа, остават свръхбогатите и свръхбедните. А това означава тотален срив на обществото. Уплашен съм от безработицата. След като по централните улици на Варна и други градове, в които сме се чудили как да намерим свободно помещение и да отворим аптека преди, сега фирмите една по една се изнасят, магазините затварят. Наемодателите не вземат наеми, не купуват от други търговци - колелото се завърта в обратна посока.
Още от интервюто на „Стандарт"

„След рехабилитацията произвеждаме повече еленергия с по-малко гориво", казва в интервю за „Дневник" Георги Христозов, изпълнителен директор на ТЕЦ "Марица изток 2"
Изграждането на сероочистващите инсталации на пети и шести блок се забавя. На какъв етап се намира проектът?
-  Изграждането на сероочистващи инсталации на блоковете продължава. В края на 2008 г. бе избран изпълнителят - италианско-китайският консорциум "Идреко-Инсигма". Проектът се финансира от програмата ИСПА и заем от ЕБВР. Министерството на околната среда и водите (в качеството си на Изпълнителна агенция по ИСПА) е страна по изпълнението му.
Срокът за изграждането на инсталациите е 36 месеца. Този срок започва да тече от 14 януари 2009 г. През септември миналата година беше приет окончателният вариант на идейния проект за строителството, който беше внесен за одобрение в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, и очакваме решение.

Как ще коментирате твърденията, че финансирането от ИСПА е спряно заради проверката на Европейската комисия и ОЛАФ на търга за избор на изпълнител?
- Продължава работата по изпълнение на договора, като се спазват всички определени срокове.В момента се извършват строително-монтажни дейности. Няма спирания на плащанията по ИСПА. До този момент са усвоени 12.844 млн. евро. Предприели сме всички необходими действия сроковете за завършване на сероочистките на блокове 5 и 6 да бъдат спазени. Ускорени са графиците за доставки на оборудване. Проведохме разговори с изпълнителя и той премина на многосменен режим, който включва работа и в събота и неделя.

Как смятате да наваксате натрупаното 40-месечно закъснение, така че централата да не бъде санкционирана за неспазване на екоизискванията?
- Закъснението е много голямо. Проектът за изграждане на сероочистващите инсталации на блокове 5 и 6 е иницииран още през 1997 г. За съжаление обаче всички проекти са се забавяли през годините по различни причини.  Едногодишното закъснение бе заради провеждането за втори път на търга за изпълнител, защото първият бе отменен. Кандидатите предложиха цени над два пъти по-високи от бюджета за строителството на сероочистките. Причина за шестмесечното забавяне бе оспорването на резултатите от търга на един от провалилите се кандидати пред ЕБВР.

Какъв е резултатът от проведените търгове за продажба на енергия на потребители и за износ?
- За тази година централата има сключен договор с "Лукойл Нефтохим", след като беше проведен търг. За съжаление няма нито един сключен договор за износ от централата.

Защо поискахте да бъде намалена цената, по която продавате електроенергия на НЕК?
- След успешното въвеждане в експлоатация на рехабилитираните блокове 3 и 4 централата вече може да произвежда повече електроенергия с по-малко разход на гориво. Навременната рехабилитация направи възможно през юни 2009 г. да поискаме от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) намалeние на регулираната цена на произвежданата от нас електроенергия с 1.63 лева за мегаватчас, което бе прието от комисията. В края на миналата година внесохме в регулаторната комисия искане за допълнително намаление с около 7%, или 2.25 лв. за мегаватчас, за да бъдем по-конкурентоспособни. ДКЕВР вече обсъди на открито заседание искането и очакваме решението й.
Още от интервюто на „Дневник"