Програмата за саниране в поразения производител на самолети Airbus постепенно набира скорост. След като през миналата седмица бяха обявени конкретни работни места за съкращаване, в момента мениджмънтът на предприятието усилено работи върху продажбата на части за компоненти. Мнозина са заинтересувани.

В средата на май започваме официалните разговори", казва говорителка на Airbus от Тулуза. „В момента са заявили интереса си повече от десетима". По информация на германската бизнес медия Handelsblatt, сред инвеститорите има също и финансови инвеститори. Стратегическите инвеститори може би включват концерна Diehl от Нюрнберг. „Без коментар" - казали са последните.

За продажба са три от общо шестнадесетте завода на Airbus, а за други три ще се търсят партньори. В Германия ще се продава Varel в Долна Саксония и Laupheim в Баден Вюрнтенберг, а за Nordenham до Хамбург ще се търси стратегическо партньорство Като начало Airbus иска да си осигури партньорството, тъй като в засегнатите заводи трябва да се инвестира бързо. Например сега Nordenham все още се занимава с производство на алуминиеви детайли, но ще трябва да се преоборудва за производството на въглероден фазер. Обаче индустриалните инвеститори се боят от високите разходи.

Нюрнбергаската групировка Diehl е насочила интереса си към завода за части и компоненти в Laupheim. Южнонемският завод на Airbus прави части за вътрешното обзавеждане и Diehl иска да се утвърди като системен доставчик на кабинно оборудване. Конкурент в надпреварата за Laupheim по информация на икономическия вестник „La Tribune" ще бъде френският концерн Zodiac, който обаче изглежда няма да има големи шансове.

Тъй като политическият натиск е голям: министър-президентите на федералните провинции, както и федералното правителство в Берлин настояват за немски купувачи. Във всички случаи ще се пречи на влизането на финансови инвеститори, говори се в браншовите среди. Едновременно с това обаче Airbus не може да проявява претенции при санирането. Закъснялата доставка на летящия гигант A380 струва най-малко пет милиарда евро. Слабият долар подтиква към крути мерки. В средата на февруари компанията майка EADS заяви, че ще закрие 10 000 работни места в Airbus.

И във Франция кандидатите за заводите за компоненти наострят вниманието си. Според „La Tribune" доставчикът на Airbus Latécoère е фаворит за завода в Méaulte. Обаче имало и други заинтересувани като американския Spirit и Alenia, които гледали под лупата си и другите заводи на Airbus. И двете предприятия са доставчици на конкурента на Airbus Boeing. Френският Daher се присламчва към завода Saint Nazaire Ville. В Англия британският GKN е в преговори за производството на крила във Филтън. Първите съглашения за намерения могат да бъдат подписани още през юни.

Airbus иска бързо да се разбере със заинтересуваните, тъй като производството не бива да се преустановява. Напротив: сега в книгите за поръчки са записани 2200 самолета, производството в идните месеци трябва да се засили драстично. Airbus предлага на инвеститорите си гаранции за дългосрочна дейност.

При това вървят подготвителните работи за развитие и производство на новия A350 XWB, новата надежда на европейците. Самолетите трябва да пристигнат най-късно през 2013. Ако сега не се засеят промишлените ниви, този план няма да може да се спази, знаят в Airbus.