Как се прави бюджет в условия на криза, какви цели и приоритети си поставя, използват ли се възможностите за европейско  финансиране на проекти. По тези въпроси разговаряме със зам.-кмета на Разград,  инж. Любомир Цонев.

Г-н Цонев, кои са основните моменти в бюджета на Община Разград за 2012 г. ?

Преди броени дни Общинският съвет прие бюджета на общината за 2012 г. в размер на 34 282 000 лв., което е с 10% повече спрямо този за 2011г. Въпреки сложната икономическа обстановка, това се дължи на последователната ни политика за привличане на средства по проекти, увеличаване на приходите от  местните дейности и големия преходен остатък от миналата година.

Оформихме макрорамката на бюджета след задълбочен анализ на резултатите от предходната година и очертаващите се тенденции за настоящата. 15 953 000 лв. са планираните приходи за делегирани държавни дейности и 18 329 000 лв. - за общински дейности. Размерът на инвестиционната програма възлиза на 4 899 338 лева. Считам, че в условия на криза, когато действат не малко ограничения, това е добре балансиран и базиран на един реалистичен подход бюджет, удовлетворяващ потребностите на всички сектори при строг финансов контрол.

Годината е тежка и за държавата, намалените субсидии ще се отразят ли на важни за хората дейности и услуги?

Вече четвърта година се съкращават средства от държавната хазна за държавно делегираните дейности. Това предполага натоварване на местните бюджети. В същото време не можем да си позволим съкращаване на дейности и услуги, длъжни сме да намерим финансов ресурс, който да ги покрие. Вече имаме опит при изготвянето на бюджети на базата на ограниченията. Независимо от влиянието на негативните фактори, не допуснахме сътресения и отстъпление от поетите ангажименти и изпълнението на поставените цели, въвеждайки антикризисни мерки и строга финансова дисциплина. Те, както и гъвкавата финансова политика, дадоха своя резултат. Приключихме 2011г. с 286 хил. лв. просрочени задължения, което е незначителна сума в сравнение с тези, на други общини като нашата.

2012-та се очертава като поредната тежка финансова година. Намалените бюджетни субсидии за някои от държавните дейности, предстоящото увеличение на цените на горивата и хранителните продукти, действащата все още икономическа криза със сигурност и през настоящата година ще окажат своето задържащо въздействие за решаването на много наболели проблеми. Предстои да направим оптимизация на общинската администрация.

Без да повишаваме данъците ще търсим по-голямата им събираемост. За съжаление, и през тази година заложените средства няма да са достатъчни за ремонти на градската и селска инфраструктура, за оформяне на почивните зони, за завършване на осветлението в най-големия жилищен комплекс. През пролетта ще приключи проектът за реновиране на 7-те жилищни квартала в Разград, което ще реши проблемите на една трета от града и те ще придобият съвременна европейска визия.

Какви главни  цели и приоритети си поставяте?

Основните цели, които си поставяме с бюджет 2012, са свързани с провеждане на политика за подкрепа на децата и младите хора, подобряване качеството на услугите, предлагани на гражданите, създаване на предпоставки за развитие на туристическия потенциал, модернизиране на съществуващата спортно-техническа база и създаване на условия за стимулиране на икономическата активност.

Приоритетите ни за 2012г. са: гарантиране на финансова стабилност при управлението на общинския бюджет; осигуряване изпълнението на спечелени проекти по оперативни програми и на допълнителните разходи, свързани както с реализацията им, така и с устойчивост на резултатите от приключените проекти; подобряване условията за провеждане на учебния процес в училищата и детските градини чрез провеждане на енергоефективни и благоустройствени мерки; създаване на предпоставки и условия за икономическа активност на бизнеса чрез доизграждане инфраструктурата и повишаване привлекателността на общинската бизнес зона „Перистър", предоставяне на атрактивна за бизнес общинска собственост, осигуряване на трудова заетост за изпълнение на спечелените от Общината проекти.

В инвестиционната програма за тази година планираме основен ремонт на сградите и детските площадки в две детски ясли, реализиране на мерки за енергийна ефективност в три детски заведения и в спортна зала „Лудогорец", реконструкция на спортна зала „Абритус", подобряване на техническата инфраструктура в жилищните квартали, изграждане на информационен център и доизграждане на уличното осветление в най-големия жилищен комплекс, ремонти на уличната мрежа в града и селата, подобрения на сгради в бизнес зона „Перистър", рекултивация на общинското депо за битови отпадъци, монтаж на асансьор за достъп в ДКЦ- 1, реконструкция на зоокъта. Приоритет си остават и културата, екологията и социалната сфера, където работим по проекти, свързани с превръщането на Разград в атрактивна туристическа дестинация, с доизграждането и реконструкцията на канализационната и водопроводна мрежа, с деинституционализацията на децата от домовете и въвеждане на нови социални услуги.

Търси ли Общината начини за увеличаване на собствените приходи ?

Този въпрос винаги е стоял на вниманието на общинската администрация. Не е възможно само с бюджетни средства да бъдат удовлетворени всички потребности на общността. Балансьор в осъществяването на стратегията за развитие на общината е политиката ни по отношение кандидатстване и печелене на проекти, което е значителен приходоизточник за нас в условия на криза. Отчитам като голям успех работата ни по тях.

През 2011г. работихме по 19 проекта с външно финансиране, от които 14 - по оперативни програми на ЕС. Сключените договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ през годината са 8 на обща стойност 43 939 194 лв. През 2012-та усилията ни ще бъдат насочени главно за привличане на средства за инсталацията за компостиране и сепариране на отпадъци; подготовка на проект, касаещ реконструкцията на централна градска част и по проект „Красива България" за изграждане на асансьорна уредба в Дома за стари хора и ремонт на две детски градини, както и за обезпечаване изпълнението на спечелени проекти по Оперативните програми "Регионално развитие", „Околна среда", „Развитие на човешките ресурси" и „Техническа помощ".

Недостигът на средства ще компенсираме и чрез разширяване обхвата и обема на публично-частните партньорства, ще използваме гъвкави механизми за кредитиране на общинските приоритети. За да се борим с кризата трябва да работим с креативност, да бъдем  прагматични и по-пестеливи и да използваме умело всички възможности, които ни се предоставят.