„Кабинетът изостава драматично от програмата си за реформи", предупреждава от първата си страница „Сега"
Правителството изостава сериозно от програмата си за реформи. До декември кабинетът очаква да изпълни едва 23% от заложените за 2012 г. мерки. Продължава да изостава и изпълнението на дейности, предвидени да приключат през 2011 г. За да прикрият закъснението, част от министерствата просто удължават крайните срокове, но това не променя факта, че дейностите остават неизпълнени.
Това е записано в приетия вчера от кабинета редовен отчет за изпълнението на националната програма за реформи към полугодието. Според документа, внесен от вицепремиера Симеон Дянков, закъснението променя характера на програмата и заради мудността на институциите спешни мерки се превръщат в средносрочни.
208 са планираните мерки по националната програма за реформи, като повечето от тях трябваше да се случат през 2011, 2012 и 2015 г. Изоставането обаче започна още през 2011 г., като министерствата тръгнаха да удължават сроковете, за да избегнат формално закъснението. Така още миналата година здравното министерство например изтегли крайния срок за преструктуриране на болничната система на база националната здравна карта от 2013 на 2020 г. Изготвянето на нов закон за събираните от държавата такси, който касае голяма част от обществото, по същия начин бе отложено от 2012 за 2013 г.
Още от статията на „Сега"
„Total-ни надежди", обобщава от първата си страница „Капитал Daily"
Малко след като България се ангажира да участва в изграждането на "Южен поток" при условията, поставени от "Газпром", за да може да подсигури доставките на природен газ след 2012 г., страната ни сключи договор за проучването на една от най-обещаващите зони, която може да осигури газовата ни независимост за следващите 20-30 години. Възможността за търсене и проучване на "Блок 1-21 Хан Аспарух" в дълбоките води на Черно море беше дадена на френската Total, която ще работи в консорциум с австрийската OMV и испанската Repsol. Договорът за това беше подписан вчера между министъра на икономиката и енергетиката Делян Добрев и Патрик Плуен, представител на регистрирания специално за целта консорциум "Тотал Е&П България" Б.В.
Целта на предстоящите проучвания е да се докаже икономическият потенциал на добива. С конкурса правителството предлага петгодишно разрешение за сондиране в участъка, който е с площ 14 хил. кв. км.
Сигурни залежи?
Надеждите за "Хан Аспарух" са големи, тъй като в непосредствена близост, но на румънска територия, бяха открити предполагаеми залежи за 84 млрд. кубични метра газ. Резултатите от проучванията, които станаха ясни преди месеци, накараха мнозина експерти, а и самото правителство да смятат, че българският блок, който е разположен на много по-голяма територия, ще има не по-малък потенциал. За това говори и големият интерес към проучването на блока и рекордният бонус от 40 млн. евро, който Total ще плати на държавата, при положение че минималното изискване за него е 1 млн. евро без ДДС. Тези средства се плащат еднократно и трябва да бъдат внесени до 10 дни след подписването на договора. За сравнение, американската Chevron, която бе избрана да проучва блок "Блок-1 Нови Пазар" в Североизточна България, беше предложила на държавата бонус от 30 млн. евро.
За това, че в "Хан Аспарух" почти сигурно ще бъдат открити значителни залежи, говори и предложената работна програма от страна на Total. Според минималните конкурсни условия компанията трябва да направи поне един търсещ сондаж с минимална дълбочина от 5 хил. метра. Това е и една от най-скъпите дейности при търсенето и проучването, а самият сондаж струва доста повече, отколкото тези за добив. Въпреки това Тotal са предложили да направят два проучвателни сондажа, като всеки от тях по думите на министър Добрев ще струва по 300 млн. евро. "Два сондажа са наистина голям ангажимент от страна на Total", коментира той.
Още от статията на „Капитал Daily"
„Искаме от ЕС да свали акциза на бензина", съобщава от първата си страница „Монитор"
България отново ще постави на европейско ниво въпроса за намаляване на акцизите върху горивата в рамките на общността. Темата с акцизите ще бъде тема на разговор на срещите на икономическите и енергийните министри в Европейския съюз. Това съобщи пред БНТ икономическият министър Делян Добрев.
В Европейския съюз акцизът върху горивата е 7 пъти по-висок, отколкото акциза в САЩ. Най-скъпият акциз в САЩ е в щата Калифорния, най-евтиният - в Аляска. В Аляска е петдесет и няколко евро, в Калифорния е 140 евро, даде за пример Добрев.
В Европейския съюз най-ниският акциз е в България и в още няколко държави - около 350 евро. Най-високата ставка е във Франция - в размер на 770 евро.
По-късно вчера, след заседанието на кабинета, министър Делян Добрев подписа договор с консорциума между френската Total, австрийската OMV и испанската Repsol за проучване за газ и нефт на континенталния ни шелф. В следващите 10 дни компаниите трябва да внесат в бюджета бонуса за държавата от 40 млн. евро.
На церемонията по подписването присъства и премиерът Бойко Борисов. „Това е огромна крачка за истинската диверсификация на България. Вярвам, че следващите поколения ще ползват много по-евтини ресурси", коментира той.
Според министър Делян Добрев с подписването на този контракт България започва да кове енергийната си независимост. По думите му за блока „Хан Аспарух", който ще се проучва, първоначалните данни сочат значителен потенциал за добив както на природен газ, така и на нефт. В румънски териториални води вече бяха открити между 40 и 80 млрд. куб. метра газ, а нашият блок е три пъти по-голям, каза министърът.
Още от статията на „Монитор"
„До 5 г. чакаме с 40% по-евтини газ и нефт от Черно море", информира „24 часа"
1 млрд. евро е инвестицията на консорциум между "Тотал", "Репсол" и ОМВ за проучването на нефт и газ в Черно море. Вчера министърът на икономиката Делян Добрев и представителят на френската компания "Тотал" подписаха договора.
"Правим огромна крачка за истинската енергийна диверсификация на България. През следващите години ще можем да получаваме по-евтини горива", каза премиерът Бойко Борисов, който бе плътно до подписващите.
Търсенето в блок "Хан Аспарух" е голямата надежда на управляващите, че ще бъде открит природен газ в количества, съизмерими с откритите в съседния румънски блок. Там те се изчисляват между 40 и 80 млрд. куб. м. Надеждата е след 5 години, когато приключат проучванията, да започне добив не само на газ, но и на нефт и това да доведе до спад на цените им с 35-40%.
Добрев заяви, че ако този договор за проучване е бил подписан преди 5 години, то сега е щяла да бъде дадена концесия, да започне добив и това поевтиняване да е факт. Държавата пък щяла вече да получава огромни концесионни плащания. При голям добив те били до 30% от стойността му.
Още от статията на „24 часа"
"Преработват чисто нови спални вагони" е едно от водещите заглавия на страниците „Бизнес" на вестник „Труд"
Първите чисто нови 6 спални вагона на БДЖ пристигнаха от турския производител още преди три седмици, но няма изглед скоро да влязат в употреба. Причината е, че част от оборудването им не отговаря на европейските стандарти и трябва да се преработи. Резонно возилата нямат и необходимата окомплектовка с разрешителни за пускане в експлоатация, научи "Труд".
В момента БДЖ няма нито спални, нито кушет, нито вагон-ресторанти в движение. Всички са бракувани.
По график новите спални вагони трябваше да пристигнат в България още през май.
След това транспортният министър Ивайло Московски се кълнеше, че това ще се случи от началото на август, но срокът отново не бе спазен.
Оказа се, че някои системи във вагоните отговарят само на турските стандарти, но не и на евроизискванията и трябва да бъдат преработени, обясниха източници от транспортното министерство. Според тях без преработка няма как возилата да получат сертификат от независим орган за движение на територията на ЕС.
Освен това се оказва, че турските вагони ще струват 63 млн. лв. - с около 10 милиона лева повече спрямо сметката, изпратена до финансовото министерство. Разликата дошла, тъй като от БДЖ не сметнали дължимия ДДС по сделката. Във ведомството на Симеон Дянков нямали никакво намерение да дават подобна сума заради разсеяността на жп началниците.
Още от статията на „Труд"
„Видин като Варна", четем в „Стандарт"
След 10 години Видин и Благоевград да станат регионални центрове със стандарта на Варна и Бургас. Това предвижда Националната стратегия за развитие на регионите 2012-22 г., която бе публикувана на страниците на регионалното министерство. За да се стопят разликите между най-изостаналите икономически части от страната и двигателите на бизнеса, държавата планира да налее 17,79 млрд. лв. Най-голяма част от средствата е предвидено да дойдат от Европа, а най-голяма част от финансирането трябва да бъде отделена за по-бедните райони. Сред поставените цели е в края на 2022 г. заетостта да се увеличи от 69% на 75%-76%, като е предвиден акцент върху намирането на работа на жените и възрастните хора и повишаване квалификацията на младежите. Броят на завършилите училище за 10 г. трябва да намалее от 15% на 10%, емисиите въглероден диоксид - с 20%, а използването на възобновяеми източници да нарасне с 16%. Драстично трябва да се стопи и броят на хората, които живеят под прага на бедността у нас.
Още от статията на „Стандарт"
„Български банки 4-ти в Европа", пише на първата си страница „Класа"
Банките ни са на четвърто място в Европа. Това показва проучването на International Service Check - „Таен клиент". Като като най-добри са посочени Сосиете женерал Експресбанк, Алианцбанк и Пиреос банк. Проучването „Таен клиент" се прави при лично посещение в банковия клон. Там на място подставени лица, които се представят за клиенти, оценяват трезорите.
В България са извършени 52 проверки в 13 банки. Това са Алианцбанк България, Алфабанк, СИБанк, Банка ДСК, Първа инвестиционна банка, МКБ Юнионбанк, Пиреусбанк, Пощенска банка, ПроКредит банк, Райфайзенбанк, Сосиете женерал Експресбанк, УниКредит Булбанк, Обединена българска банка.
В България International Service Check изследва процесите при предоставяне на оферта за корпоративно банкиране и в частност специализирани продукти, предназначени за дружества с ограничена отговорност. Тайните клиенти проверили дали целевата група - т.е. малкият и среден бизнес или дори големи корпорации, е толкова важна за банките, както индивидуалните клиенти, които обикновени искат да получават по-голямо внимание.
Първа инвестиционна банка пък е сред най-добрите 1000 банки в световната класация на авторитетното английско списание „The Banker", похвалиха се от финансовата институция. ПИБ е единствената с български капитал в международната класация по показателя „Капитал от първи ред".
Класацията „The Banker's Top 1000 World Banks" се прави от 1970 г., като обхваща Азия, Средния Изток, Африка, Северна и Латинска Америка, Централна и Източна Европа. Цялата класация вече е публикувана в юлския брой на списание „The Banker", като в първите 10 банки в света са съответно: Bank of America, JPMorgan Chase & Co, ICBC, HSBC Holding, Citigroup, China Construction Bank Corporation, Mitsubishi UFJ Financial Group, Wells Fargo & Co, Bank of China и Agricultural Bank of China.
Още от статията на „Класа"
„Българите са сред най-недоволните от банките в Източна Европа", обобщава „Сега"
По ниво на обслужването на клиентите си българските банки са на четвърто от общо пет изследвани държави в Източна Европа. Това сочат данните от проучването "таен клиент", направено през май от International Service Check. То е проведено в България, Полша, Чехия, Словакия и Унгария. "Тайните" клиенти са посетили между 1/3 и 50% от банките във всяка от страните, като на случаен принцип са избирали по четири клона от финансова институция. В класацията убедително водят чешките банки с 87.5% доволни клиенти, следвани от тези в Унгария (с 83.8%), Полша (80%), България (79.7%) и Словакия - 77.6%.
Българите смятат за най-добро обслужването в Societe Generale Експресбанк, Allianz Bank и Piraeus Bank, като в проучването у нас са участвали 13 банки. При изследването в България е обърнато по-специално внимание на обслужването на "тайните" клиенти в качеството им на корпоративни клиенти или граждани, търсещи заем, уточняват от International Service Check.
Един от основните показатели за оценка на обслужването е отношението към клиентите при посещението им в банковия офис, включително любезността на служителите и своевременното отговаряне на зададените въпроси. По този показател нашите банки са на трето място, изпреварвайки полските.
Още от статията на „Сега"
„Следващата спирка на "Булгартабак" е Пловдив", съобщава „Капитал Daily"
Само с един успешен удар, изглежда, "Булгартабак" ще изпълни заявката си до края на годината да разполага със 140 павилиона за продажба на тютюневи изделия и вестници. Преди няколко месеца наскоро приватизираният цигарен холдинг обяви в писма до партньорите това като първа стъпка от план да постигне над 2000 точки на продажба.
В края на юли обаче дистрибуторът на цигари от групата - "Булгартабак трейдинг", е купил за 1.022 млн. лв. "Елиза 1999". Фирмата е концесионер на 314-те спирки на градския транспорт в Пловдив и в момента събира наемите на павилионите за вестници, цигари и захарни изделия от около 80 ключови спирки, като има идея да увеличи техния брой. А като те се добавят към сегашните 53 обекта на "Булгартабак", вече целта от 140 павилиона изглежда близка.
Юридическо недоразумение
Договорът за спирките датира от началото на 2003 г., но е така скандално структуриран, че градът и досега има само една обновена спирка. Общинската съветничка Дани Каназирева, която беше изключена от ГЕРБ и сега представлява "Съюз за Пловдив", припомни пред "Капитал", че договорът е бил наречен от предишния кмет Славчо Атанасов "юридически изрод".
При сключването му договорът за концесия на спирките на градския транспорт предвижда общината да получи еднократно възнаграждение от 4.6 млн. лв., а 60 месеца след началото на договора да плаща годишна концесия в размер на 10% от брутните приходи от отдадените под наем обекти, но не по-малко от 71 хил. евро. В допълнение през срока на договора "Елиза 1999" редовно трябва да дарява по 1000 лева за социални домове за деца на територията на община Пловдив.
Тази концесия обаче съдържа и няколко изключително странни клаузи, които позволяват на "Елиза 1999" така и да не изпълни основното си задължение - да обнови спирките. Вместо концесионерът да събира приходите от наеми, да инвестира в спирки и да се отчита на общината, се получава тъкмо обратното. По договор "Елиза 1999" събира наемите, плаща на общината, която след всяка вноска трябва да поръча нови заслони на софийска фирма, която да ги произведе и докара в града. След това общината трябва да ги монтира и предаде за стопанисване на "Елиза". Концесионерът обаче има право да не ги приеме и така омагьосаният кръг се затваря.
Още от статията на „Капитал Daily"
"27 млрд. лева или сух режим", информира „Труд"
Над 27 млрд. лв. са необходими, за да останат в историята водните режими в стотици населени места в България и течовете по старите тръби. Само за изграждането на нови язовири, съоръжения за водовземане и помпи по мрежите са нужни 2,8 млрд. лв. Но ако се прибавят и средствата за ремонти на водопроводите, по които в момента се губи около 60% от водата, сметката набъбва до 27,33 млрд. лв.
Това показват изчисленията на министерствата на околната среда и на регионалното развитие, на базата на които е направена стратегията за развитие на ВиК сектора. Тъй като сумата е непосилно висока, има и сценарий "минимум".
Според него минималните вложения в язовири, водовземащи съоръжения и съоръжения по мрежата са 426 млн. лв. Заедно с рехабилитацията на водопроводите сумата надхвърля три милиарда. Парите ще са достатъчни само за поддържането на мрежата в сегашното състояние, т. е. проблемите ще продължат, но поне няма да се задълбочат.
Проблемът
Заради малкото валежи и високите температури жителите на стотици населени места са на воден режим през лятото. Става дума за 140 000 души. Най-потърпевши са областите Търговище, Пловдив, Плевен, Враца, Благоевград, Кюстендил и Перник. Особено тежко е положението в Севлиево и Панагюрище, където водоизточниците направо са пресъхнали и ситуацията е бедствена.
Проблемите се дължат на липсата на язовири, на течовете по мрежата и честите аварии - средно по една на всеки километър тръби. Освен това питейната вода се ползва незаконно за напояване и не стига за пиене, къпане и миене. Кражбите също са проблем.
Решението
За премахването на водните режими първо трябва да се построят няколко нови язовира според анализа във водната стратегия. От регионалното министерство обясниха, че в момента се проектират три съоръжения.
Още от статията на „Труд"
„Дървата за огрев няма да поскъпват", съобщава „Монитор"
През последните месеци дървата за огрев леко са поскъпнали, но до края на годината няма да има ново увеличение на цените. Това прогнозира Елена Величкова, главен експерт в отдел „Държавни горски предприятия" в Министерството на земеделието и храните пред Фокус.
При продажба от склад средните цени на широколистната дървесина са между 32 и 38 лв. за един кубичен метър. Иглолистният материал излиза по-изгодно. Един кубик струва около 24 лв. Какви точно ще са средните цени, зависи от разходите за добив и сеч на дървесината. Те пък се определят от характеристиките на дърветата и терените за добив. Обикновено горските ловни стопанства организират добива и продажбата от складове.
Има и други начини хората да се снабдят с дърва за огрев през зимата, обясни Величкова. Единият е, когато купувачите сами трябва да добият или организират добива на маркираните за сеч дърва. Това е най-изгодният начин и е насочен към хората в малките населени места. Има обаче ограничения, които са наложени от закона. Купувачите трябва задължително да са жители на съответното населено място. Освен това е поставен лимит до 10 куб.м за една година на домакинство.
Друг вариант е хората да си купят готови за употреба дърва, нарязани с дължина от 30 до 50 см. Този материал се предлага от предприемачи, които допълнително нацепват и нарязват дървата и цената им е по-висока.
„Тази година интересът към купуването на дърва за огрев е по-силен от миналата", коментира Величкова. Отчетените продажби до този момент са с 14% по-високи в сравнение със същия период на миналата година. Ръстът се дължи на повишеното търсене за търговия и износ за Гърция. Хората също купували повече дърва, защото се притеснявали, че суровата зима от миналата година ще се повтори.
Още от статията на „Монитор"
"7 фирми правят електронното ЕГН на българите", пише „Класа"
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски подписа в Министерски съвет 7 договора, свързани с "Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните системи на електронното правителство", предаде БТА. Проектът има за цел създаване на регистър за електронна идентичност на потребителите. По думите на Московски електронната идентификация може да бъде наричана още електронен Единен граждански номер (ЕГН).
Проектът за изграждането на електронен ЕГН е на стойност близо 12 млн. лв. и се финансира по Оперативна програма "Административен капацитет". Той ще се съдържа в цифров носител и ще се ползва за удостоверяване на самоличността на притежателя на личната карта пред информационните системи на администрацията. Тази идентификация ще бъде карта с електронен чип, но в бъдеще ще бъде имплантирана директно в личната карта на всеки гражданин. С помощта на електронния ЕГН ще бъдат използвани услугите през сайта на електронното правителство, обясни Московски.
Очаква се през пролетта на 2013 г. да стартират дейностите по договорите с фирмите, които ще работят по изграждането на проекта. Ресорният министър посочи, че първите резултати от проекта ще бъдат налице най-рано през март.
Още от статията на „Класа"