Огромните тълпи от пазаруващи подаръци хора в китайските молове, несъмнено показват, че коледната треска е обхванала и тази нехристиянска страна. Е, може би празникът не се отбелязва според християнските традиции, но потребителите са заимствали най-забавната част, а именно размяната на подаръци на 25 декември, пише днес Ройтерс.  

Коледа отдавна е запазено място в календарите на китайските търговци, като важен момент за подобряване на годишните отчети. От година на година, младите китайци започват да чувстват празника все по-близко до себе си и подобно на американците и европейците, щурмуват магазините в търсене на подаръци за близки и приятели. За съжаление повечето клиенти в големите магазини и тази година не знаят почти нищо за коледната традиция и защо празника се отбелязва толкова тържествено.

Това може би притеснява религиозно настроените слоеве в западното общество, но търговците нямат нищо против празникът да се чества и в Китай, тъй като това допълнително раздува печалбите им.

„Това всъщност не е наш празник", споделя 29-годишен китайски програмист, който току що е накупувал коледни подаръци. „Това е хубав момент в края на годината, когато можем да покажем привързаността и любовта към близките ни, като им подарим хубав подарък", завършва той.

До сега икономистите се опасяваха най-вече от прекалената спестовност на китайския народ. При положение, че Китай е водещ световен износител, а населението не потребява почти никакви вносни стоки, бързо се достигна до неприятен търговски дисбаланс в световен мащаб. Въпреки, че в големите градове, средният китаец става все по-заможен, културата на прекомерна спестовност си остава. Семействата пестят, за да могат да си позволят по-добро образование за децата и по-добро здравеопазване.

Използването на коледни мотиви от маркетинговите специалисти в страната, бързо накара младите китайци да приемат празника като свой и да го празнуват по един меркантилен начин.

„Традициите на Китай в никакъв случай няма да бъдат заличени, но новото поколение на страната започва все по-бързо да копира „цветната" култура на Запада. Младите китайци търсят доброто качеството, увличат се по модата и за разлика от своите родители нямат проблем с харченето на пари", коментира брокер на недвижими имоти от Шанхай.

Седем от десетте най-големи търговски центрове в света ще се намират в Китай до 2010 г. Това не трябва да ни учудва особено ако погледнем статистиката. Продажбите на дребно са се увеличили с 18.8% през ноември, в сравнение с година по-рано. Това е най-бързият прираст на показателя от 1999 г. насам.