![](http://images.ibox.bg/2008/03/20/fhkkhgfhfk/188x192.gif)
"Водата е ресурс, който няма заместител. Тя е жизнено важна за нашето здраве, хранителна промишленост, енергетика и екосистема. Корупцията се отразява пагубно върху управлението на водните ресурси и тяхната употреба във всички тези сектори", смята Югет Лабел, председател на Transparency International.
Публикуваният доклад е първи по рода си, посветен на влиянието на размера на корупцията в различни сегменти от сектора водоснабдяване. В него са набелязани широк кръг от проблеми - от дребни подкупи при водоснабдяването до корупция в големите обществени поръчки за напояване и производство на електричество от водно-електрическите централи, от прикриване на промишлени замърсители до злоупотреби при управлението на водните ресурси.
"Влиянието на корупцията върху водните ресурси е основен управленски проблем, но на него все още не се обръща достатъчно внимание в световните политически инициативи в областите на опазване на околната среда, устойчиво развитие, изхранване и енергийна сигурност. Това трябва да се промени", добавя Лабел.
Водната криза е неоспорим факт, а корупцията остава основно предизвикателство. Повече от един милиард от населението на света нямат гарантират достъп до вода, а повече от два милиарда - до задоволителни санитарни условия. Този проблем има тежки последствия за развитието и борбата с бедността.
Корупцията пречи на усилията за овладяване на промените в климата и световния недостиг на храни
"Промяната в климата налага изработването на възможно най-широкообхватна рамка за управление на тези проблеми на световно ниво. Ако проблемът с корупционния риск не бъде овладян, особено тогава, когато той засяга водните ресурси, всяка подобна управленска инициатива рискува да срещне провал", казва Лабел.
Докладът показва колко голям е потенциалът на корупцията да възпрепятства развиването на важни политики като политиката за съвместно използване на оскъдните водни ресурси в някои региони - важно условие за справянето с неблагоприятните ефекти от промяната на климата.
Земеделските земи, снабдени с иригационни системи, допринасят за 40% от световното производство на храни. Именно в сферата на напояването, обаче, корупцията е огромна. Изработването на ефективни политики в тази насока е особено важно за устойчивия растеж на производството на храни и за справянето със световния недостиг.
"По целия свят се анонсират значителни инвестиции в областта на напояването и напоителните системи. Недостигът на вода, обаче, означава и недостиг на храни и ако корупцията в сферата на напояването не бъде преодоляна, всички усилия в тази посока ще се окажат безуспешни", заявява още Югет Лабел.
Давайки за пример ситуацията във Филипините, където в напояване са инвестирани близо 1 милиард щатски долара, докладът показва как корупцията е станала пречка за построяването и използването на напоителни язовири. В Индия, страна, намираща се в центъра на кризата, всеки договор в сферата на напояването се оскъпява поне с 25% за корупционни плащания.
Така се поддържа една корумпирана система на политически сделки и неефективен контрол. В крайна сметка всичко това довежда до по-високи инвестиционни разходи, слабо ефективни системи и високи загуби за дребните фермери, които страдат най-много от недостига на води за напояване.
Когато има корупция, цената за свързването на едно домакинство към водоснабдителната мрежа се увеличава с 30%, с което цената за постигане на Целите на хилядолетието (Millennium Development Goals) в сферата на водните ресурси и хигиена се повишава с 48 милиарда щатски долара, показват експертни оценки от доклада.
Корупция в сферата на водните ресурси и хигиена има на всеки етап от водоснабдителния процес - от изработването на политиките и бюджетирането до изграждането, поддържането и използването на водните системи и съоръжения.
Корупцията влияе върху инвестиционния потенциал в сектора, отклонява инвестициите от него, повишава цените и намалява доставките на вода. Като резултат, бедните домакинства в Джакарта, Лима, Найроби или Манила плащат за водоснабдяване повече отколкото жителите на Ню Йорк, Лондон или Рим.
Развитите държави също се сблъскват с такива проблеми. Корупция при договорите за доставки в сектора на водоснабдяването е имало например в градове като Гренобъл, Ню Орлиънс, Милано, Атланта. Случаи на изкуствено определяне на цените са наблюдавани в Швеция в сферата на водоснабдителната инфраструктурата, а в Чикаго бюджетите за водоснабдяване са били обект на злоупотреба в политически кампании.
Корупцията в управлението на водните ресурси подкопава устойчивостта на водоснабдяването, довежда до конфликти при съвместното ползване на водни ресурси, които биха могли да прераснат и в политически конфликти, довежда до упадък на важни екосистеми. В Китай, например, корупцията става причина за слабото прилагане на екологичното законодателство и замърсяване на подпочвените води в 90% от градовете и на 75% от градските речни води, които стават негодни за пиене и риболов.
Корупцията в производството на електроенергия от водни електроцентрали оскъпява цената за изграждането на язовири и други подобни съоръжения, а също така възпрепятства проектите за подпомагане на населението, което е било принудено да се пресели в друг регион поради изграждането на такива съоръжения. Цената е висока: водната електроенергия допринася за една шеста от световното производство на електроенергия, а инвестициите в сектора се очаква да достигат до 60 милиарда щатски долара годишно през следващите 20 години.
Корупцията в сферата на водоснабдяването има траен характер, тъй като тя засяга интересите най-вече на онези, които имат най-ограничени възможности да й се противопоставят: жените, бедното население и тези, които са лишени от право на глас - бъдещите поколения и околната среда.
И все пак Световният доклад за корупцията за 2008 година показва, че предприемането на мерки за противодействие на корупцията във водния сектор е не само наложително, но и възможно. Основните препоръки, заложени в доклада са:
Установяване на прозрачността и участието като водещи принципи на всички политики за управление на водния сектор: прозрачно формиране на бюджетите, гражданско участие при изработването на политиките, контрол над водното замърсяване, публичен одит на проектите, обществен достъп до условията на договаряне и до докладите за оценка на качеството на проектите. Прилагането на тези принципи води до по-голяма почтеност в сферата на управлението на водните ресурси, и те трябва да бъдат възприети в целия свят.
Засилен контрол: Правителствата и публичният сектор продължават да играят ключова роля в управлението на водните ресурси и от тях зависи да бъдат установени ефективни механизми на регулаторен контрол както в сферата на водоснабдяването, така и в свързаните с нея околна среда, хигиена, селско стопанство, енергетика. Институционалната реформа и изграждането на капацитет са особено важни за достигането на онази степен на ефективност на контрола, която вече е достигната в някои други сфери.
Гарантиране на честната конкуренция и отчетността при изпълнението на проекти в сферата на водоснабдяването: всички заинтересувани страни да имат право на участие. Всички договори, сключвани в сектора, следва да съдържат антикорупционни мерки. Правителствата и договарящите се страни биха могли да подписват споразумения за почтеност при възлагането на обществени поръчки.
kaily
на 29.06.2008 в 23:12:00 #3През 2000 година успях да осъдя ВиК заради спряната вода, но днес, 8 години по-късно, 2 години след влизането ни в Европейския съюз в държавата България, която Вие се хвалите по света, че е демократична държава, чуждият концесионер има право да спира водата безнаказано, защото ДКЕВР му е разрешил да сторва това, одобрявайки наредба, противоречаща на всички международни конвенции и на българската Конституция и даваща му право да спира достъпа до жизненонеобходимата питейна вода. На база на това одобрение от ДКЕВР „Софийска вода” е предприела стъпки за решаване на болезнения от години проблем по най-лесния начин - прехвърляйки собствената си вина и отговорности върху потребителите, третирайки ги не като граждани на Европейския съюз, а като говеда в обор. ДЕКВР е Комисия за защита на монопола и едрия капитал от гражданите на страната България. Ако трябва да защитава нещо, регулаторът трябва да защитава справедливостта. Ако трябва да защитава страна, регулаторът трябва да защитава изрядната страна, без значение коя. Ако трябва да избира страна, регулаторът трябва да избере гражданите, защото първо това е работата на държавата – да си защитава гражданите, и второ - монополите са богати и могат да си позволят всякакв платена защита. http://kaily.dir.bg/_wm/basic/?df=519077&dflid=3
Kihano6
на 29.06.2008 в 10:09:28 #2CSKA-V_grupa,
Поне чети статиите под които пишеш!
Или е много трудно. Тя политиката не е като да викаш на стадиона.
![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_lol.gif?_=1446728989)
Kihano6
на 29.06.2008 в 00:25:44 #1Ами след като англосаксонците още преди няколкостотин години са разпръснали по целия свят отровното семе на егоизма какво друго очаквате? Каквото посееш това ще жънеш! Жалко за хората.