"Кой иска да строи "Хемус" и "Струма"", четем на първа страница в. "Капитал Daily"
Поръчките за четирите нови отсечки от магистралите "Хемус" и "Струма" влязоха във фази на оферти. Изграждането им е на огромната за българските размери стойност от 800 млн. лв. и затова са ключови за много български строителни компании, но интерес има и от чужбина.
Тази седмица станаха ясни желаещите да строят пътя до разклона за Плевен и Ловеч. За двете отсечки има по осем кандидата - в тази до Угърчин преобладават консорциумите с българско участие, а в следващата офертите са основно от чужди компании. Планът е северната магистрала да порасне до 2018 г. с още почти 60 км срещу над 400 млн. лв., засега за сметка на бюджета.
При "Струма" офертите дойдоха миналия ноември, а сега отсетите кандидати внесоха и оферти. Проблемът тук е, че при първоначалния подбор държавната компания НКСИП с малки изключения остави в състезанието само големите български компании, които традиционно взимат поръчките за магистрално строителство през последните години. Сред допуснатите участници са "Трейс груп холд", "Главболгарстрой", свързваната с ПИБ и Делян Пеевски "ПСТ груп" и "Агромах".
Прочети още от в " Капитал Daily"

„Екипът на Московски изчисли: 1200 души излишен персонал в железниците", пише в. „24 часа"
600 служители повече работят в поделение "Товарни превози" БДЖ. Толкова е и излишният персонал на поделение "Пътнически превози".
Това обяви екипът на Министерството на транспорта по време на брифинг, на който министърът на транспорта, съобщенията и информационните технологии Ивайло Московски представи План за оптимизация на железниците до 2020 г., съобщи БГНЕС.
Московски подчерта, че въпреки предвидената мярка за оптимизация на дейностите, това не означава започване на масови съкращения. Намаляването на числеността на персонала ще се осъществи чрез пенсиониране на служителите, както и чрез естественото текучество. Решения за съкращения не могат да се вземат без съгласието на синдикатите. Ако пък се стигне до приватизация на "Товарни превози", оптимизацията на персонала няма да бъде задължение на държавата.
План за оптимизация на железниците за периода 2015 - 2020 г. включва 5 мерки. Освен оптимизирането на процесите и дейностите, през следващите години транспортното министерство е предвидило минимални инвестиции от 210 млн. лв. За сметка на това държавата ще похарчи 430 млн. лв. за обновяване на парка. С тези пари се очаква да бъдат закупени 15 нови електровлака.
Прочети още от в. „24 часа"

"Полскитe туристи спасяват сезона" четем на първа страница във в. "Монитор"
Записванията за почивка по родното Черноморие на полския пазар върви добре и това е един доста сериозен резерв да посрещнем още повече туристи, в сравнение с миналата година, заяви експертът в туризма доц. Стоян Маринов от УС на Варненска туристическа камара. Според него отливът на руски и украински туристи може да бъде компенсиран от бившия източен пазар, като се привлекат за почивка гости от Чехия, Словакия и Унгария. Подобно на Полша, записванията в Чехия и Словакия вървят добре, коментира още Маринов.
Ранните записвания на немския пазар са както миналата година и дори има лек ръст при някои туроператори. Според информация от големите туроператори за записванията след началото на март, когато бе туристическата борса в Берлин, ранните заявки са се случили и ако в България се посрещат средно за едно лято към 500 000 немски туристи около 60% от тях се записват предварително. Очаква се още около 200 000 да се запишат в последния момент, в разгара на сезона, смятат специалистите, според които те ще очакват нови намаления или записвания в т.нар. last minute.
Прочети още от статията на в. "Монитор"

"Емил Хърсев: Управителят на БНБ не може да е прелетна птица от чужбина" е заглавиe от в. "Труд"
- Г-н Хърсев, управляващите дадоха ясно да се разбере, че тази година ще бъде избран нов управител на БНБ на мястото на Иван Искров. На какви критерии трябва да отговаря според вас кандидатът за поста?
- Критериите са ясни, те са описани в Закона за Българската народна банка, но, разбира се, трябва да бъде уважаван професионалист с опит в областта на банковото дело и банковото регулиране. И, разбира се, няма как да е прелетна птица, т.е. вносен продукт, тъй като системата си има своите особености и проблеми. Времето е особено деликатно, свързано с продължаваща депресия и се изисква управителят на централната банка да е в час с всички тънкости и детайли на нашата банкова система. Има достатъчно хора, според мен, които са напълно подготвени и могат да заемат поста. Разбира се, те няма да имат дългогодишния опит и безспорната квалификация на колегата Иван Искров, но така или иначе никой не се е родил научен.
- Казахте, че бъдещият управител на БНБ не трябва да е прелетна птица, но има идеи да се организира международен конкурс?!
- Тези неща хрумват на лица, които нямат идея за какво говорят. Не бива да се вземат особено на сериозно според мен, тъй като всяка система има специфика. Става въпрос за огромен национален капитал, концентриран в БНБ - близо 18 млрд. евро. Управлението на такава огромна сума в никакъв случай не бива да се повери на някой, който бил спечелил конкурс.
Прочети още от в. "Труд"

"Бум на фирми на хора с увреждания заради привилегии в обществените поръчки" е водещo заглавиe на в. "Сега"
В сектора на обществените поръчки се отвори широко нова врата за злоупотреби и изкривяване на конкуренцията. Гласувани при кабинета на Пламен Орешарски промени в закона за обществените поръчки дават прекалено големи привилегии на фирмите, в които работят хора с увреждания. От края на 2014 г. възложителите са длъжни да ползват такива фирми при огромен брой търгове. В същото време законът им забранява да поставят към тях каквито и да е било изисквания за доказване на опит, а офертите на останалите кандидати се отхвърлят служебно. Това е довело до истински бум в регистрирането на нови фирми на хора с увреждания, показа проверка на "Сега".
Прочети още от статията на в. "Сега"

"По-евтин ток за бизнеса", извежда на първа страница в. "Стандарт"
По-евтин ток за бизнеса. Това обеща Бойко Борисов по време на националната дискусия "Да! На българската икономика", организирана от в. "Стандарт" и КРИБ. Премиерът нареди на министрите на енергетиката и икономиката - Теменужка Петкова и Божидар Лукарски, по-бързо да възстановят т.нар. добавка "задължения към обществото" върху цената на тока за износ. Така ще се създадат еднакви условия за българските компании с тези на конкурентните фирми от съседните страни, които купуват по-евтин БГ ток. Днес ще се направи още една важна стъпка за поевтиняване на тока. В присъствието на премиера Борисов и на министър Петкова ще бъдат подписани споразумения за промяна на дългосрочните договори с ТЕЦ "ЕЙ И ЕС Марица-изток 1" и ТЕЦ "Контур Глобал Марица-изток 3". До момента държавата изкупуваше тяхната електроенергия на прекалено високи цени.
Родните фирми няма да бъдат ощетявани да плащат по-скъп ток от конкурентите си в Гърция и Турция. Това стана ясно по време на националната дискусия "Да! На българската икономика", организирана от в. "Стандарт" и КРИБ. "Няма никаква логика токът за износ да е по-евтин от този за индустрията. Къде е логиката да продаваме евтиния си ток на конкурентите, а скъпия - на нашите фирми", заяви премиерът Бойко Борисов.
Прочети още от в. "Стандарт"

„Кое е образованието на бъдещето", пише в. "Капитал Daily"
Свободни учители, директори лидери, ангажирани родители и местна общност, учебна програма с фокус върху уменията за справяне в живота, модерна и стимулираща образователна среда, достъп за всички ученици без значение от произхода или нуждите им. Така изглежда качественото образование на бъдещето, което експерти, учители, представители на администрацията, бизнеса и неправителствения сектор очертаха на годишната конференция "Образование за бъдещето".
Прочети още от в " Капитал Daily"

„ДДС за електронните книги отвори кутията на Пандора в ЕС", пише в. "Сега"
Решението на Съда на Европейския съюз от март за данъчното облагане на електронните книги във Франция и Люксембург принуждава Европейската комисия да предприеме действия за реформи в европейските правила за ДДС. Според Европейския съд дигиталните и печатните книги нямат нищо общо.

Книжните издания във Франция и Люксембург се радват на намалени нива на ДДС, съответно 5.5% и 3%. Но според магистратите, които се произнесоха на 4 март, решението на двете страни да облагат със ставката за печатни произведения и електронните книги противоречи на европейската директива за ДДС. Присъдата на Съда на ЕС бе посрещната враждебно от културните министри на Франция, Германия, Полша и Италия (не и на Люксембург), които писаха до Европейската комисия на 19 март с искане за преглед на регулациите за ДДС, така че да се уеднаквят данъчните ставки за всички книги, публикувани във всички формати.
Прочети още от в. "Сега"

"Санирането - между проблемите и политическите балони" пише в. „Труд"
София е необяснимо пасивна. Евентуален провал означава звучен шамар за ГЕРБ, за която санирането е акцент на управленския мандат
Широко рекламираната национална програма за саниране на панелните блокове е още в началото си, а държавата вече прави крачка да облекчи условията за кандидатстване. Фокусът на промените е съсредоточен главно върху две неща, каза през уикенда регионалният министър Лиляна Павлова във Варна. Едното е да се смекчи леко изискването за пари пред общините да кандидатстват само блокове, в които е постигнато 100% съгласие между собствениците. Идеята е там, където има един-двама несъгласни съседи, това да не е пречка да се приемат документите за санирането на сградата.
Прочети още от в. „Труд"

"Връщат „зелената добавка" в цената на тока за износ", четем във в. "Монитор"
В цената на тока за износ отново ще бъде включена „зелената добавка", която беше премахната през 2013 г. Това стана ясно вчера по време на дискусия за българската икономика. В момента електроенергията, изнасяна от страната ни, е с около 20 на сто по-евтина за преките конкуренти на нашата индустрия, защото те не плащат тази добавка, оплакаха се представители на родния бизнес. При това положение е много трудно да се развива промишленост у нас, да се прави конкурентен експорт и да се запазват работни места казаха хората, които попитаха премиера докога ще продължава тази ситуация. Решението за тази добавка беше взето при предишното правителство с мотива, че по-този начин ще се стимулира експортът на електроенергията. Като основна причина тогава е посочено, че най-голямо количество електроенергия е насочено към съседна Гърция, където също се плаща „зелена добавка", и така се натрупват две плащания. В действителност обаче български ток се изнася и за другите страни в региона и нашите производители изпадат в парадоксалната ситуация да плащат по-скъпо за български ток, отколкото конкурентите им.
Прочети още от статията на в. "Монитор"

"КРИБ ще помирява производители и търговци", пише в. "Стандарт"
Български производители за пореден път се оплакаха от некоректно отношение от страна на големи търговски вериги. "Две от тях - "Карфур" и "Пикадили", не се разплащат повече от 5-6 месеца", съобщи по време на дискусията "Да! На българската икономика" Богдан Борисов от Националната асоциация на млекопреработвателите. "Това е убийствено за бизнеса, има фирми, които цяла година не са получавали никакво плащане, сякаш сме бананова република", коментира Борисов и поиска намесата на държавата. "Като адвокат ще ви кажа, че държавата не може да се намесва в търговско-правни отношения. Времето на плановата икономика свърши", отсече икономическият министър Божидар Лукарски. Според него подобни двустранни отношения могат да намерят решение единствено в съда и посъветва недоволните да си наемат адвокати.
Финансовият министър Владислав Горанов обаче успокои производителите, че ще се опита с икономическия министър да намери решение на проблема. По думите му има действащи закони, които регламентират разплащанията, а специална европейска директива позволява само до 30 дни просрочване. "Държавата допусна окрупняване на търговията на дребно с храни и това постави на колене производителите и потребителите", призна финансовият министър.
Прочети още от в. "Стандарт"