Бяхме свидетели на несанкционирано блокиране на центъра на нашата столица от таксиметрови шофьори, на заплахи от стачки и стачни действия (успешни!) от работници в градския и железопътния транспорт, на социални вълнения сред учители, медицински персонал, учени (неуспешни), на продължителни социално-икономически протести на пенсионери (неуспешни).
Като люта подправка към всичко това се разразиха мащабни корупционни (по същество) скандали във висшите сфери на властта, които по твърдо установена нашенска традиция бяха успешно позагладени или продължават успешно да се заглаждат. Застигнаха ни и природни бедствия - къде суша, къде наводнения, къде пожари.
Почти пълни две години управляващата коалиция успя да удържи на изкушенията и натиска и не отвори бюджетната торба с изпепеляващи подаръци. Сянката на събитията от 1996-1997 г. бе прекалено плътна и мрачна, за да може да се пренебрегне. Но ръцете засърбяха - нещо трябваше да се предприеме. Всички сме го чували: "Направи нещо, не стой със скръстени ръце"! И тъй като преразпределението на бюджетните средства е изгаряща играчка, решението беше намерено в данъчната залъгалка - тя все пак третира бъдещето, а когато бъдещето дойде, тогава ще му мислим (като му дойде времето!).
Осмислянето и обобщаването на нашия опит сочи недвусмислено наличието на невъзможна триада (една от възможните) в икономиката. По-специално, следните три качествени събития не могат да си съжителстват:
- (1) Относително ниско данъчно облагане;
- (2) Социално спокойствие най-вече във финансираните от държавния бюджет дейности и отговорно отношение към дългосрочните ангажименти на държавата;
- (3) Лошо и неефективно функциониращи институции.
Ако две от изброените по-горе три неща са реалности, то третото е обезателно нарушено. Ако например искаме ниско данъчно натоварване и социално спокойствие (перспективно), то задължително институциите трябва да работят ефективно и безотказно. Ако се поддържа лошокачествена институционална среда, то ниското данъчно облагане непременно ще възбуди социални вълнения в бюджетната сфера и ще пострада дългосрочната перспектива. Ако в условията на неефективно работещи институции искаме да има социален мир, то данъчното натоварване не може да бъде прекалено ниско. Лошата институционална среда поддържа възможности за нерегламентирано отклоняване на средства и те трябва да се платят от някого - от данъкоплатеца.
Две от изброените по-горе три неща са в компетенциите на макроикономическото управление - първо, данъчното натоварване, и второ, качеството и ефективното функциониране на институциите. Правителството упорито се разсейва, когато става въпрос за подобряване на институциите и причините са понятни - повишаването на ефективността на функциониране на институциите опира до интереси (както колективни, така и лични). То изисква твърдо отстояване на съвременните принципи на държавността, което като правило води до конфликти включително и най-вече в своята собствена групова среда. Макроикономическият елит трябва да има волята, куража и смелостта да се опълчи срещу материалните домогвания на своето собствено малцинство (партийния кръг) в интерес на мнозинството (народа, колкото и банално да звучи). Това е пътят и вратата към позитивните примери в учебниците по история.
Нашата практика продължава да бъде изключително бедна по отношение на подобен тип елит. За сметка на това тя (практиката) гъмжи от драстични скандални случаи на институционални неуредици. Най-пресен пример - първото заседание на съдебен състав по обвинение за валутни престъпления на Валентин Димитров. Съдът решава да върне документите по делото за попълване и коригиране поради допуснати неточности от прокуратурата. Какъв е този прокурор и каква е тази прокуратура, които не знаят как да подготвят подобен тип стандартно обвинение? Кой плаща заплатата на такъв некомпетентен прокурор и не трябва ли да има санкция за тази изявена некадърност? И още - колко струва на данъкоплатеца отлагането на подобно дело, което ангажира голям кръг от специалисти, включително от чужбина? Въпроси без отговор към макроикономическия елит, които в крайна сметка достигат до държавния бюджет. (Всеки би могъл да допълни този пример със свои собствени.)
Заиграването с данъчните ставки е относително благодатно занимание. То не изисква усилие - взема се политическо решение (чрез безлично гласуване в многолюдна тълпа) и подчиненият обслужващ пресмятащ персонал извършва необходимото нагласяване на числата. Има и обосновка - данъците намаляват, а фактическите постъпления растат. Дали и доколко ръстът на постъпленията може и трябва да се свърже само и единствено с данъчните ставки е подробност. Вероятно по същия начин аз бих могъл да твърдя, че намаляването на корпоративното данъчно облагане води до природни катаклизми. "Това ли е най-важното?" - ще възкликне героят от популярната телевизионна реклама.
Заиграването с данъчните ставки е опит за намиране на лесно решение на труден икономически проблем. Кибернетичният принцип е категоричен - няма лесни решения на трудни проблеми. Трудните икономически проблеми изискват трудни решения. Опит за лесно решение на външнодълговия проблем през 1990 г. бе мораториумът, през 1996 г. централно контролираните цени достигнаха до 50% в търсене на лесно решение на инфлационния проблем. Последствията са тъжни.
Данъчните ставки не са инструмент за решаване на проблемите на МФ по събираемостта на данъците. Проблемите на МФ са институционални, а не технически. Ако злоупотребата и необмислената игра с данъчните ставки продължава ще се стигне до идеята за въвеждането на своеобразен "Фискален борд" (който ще бъде наша собствена българска новост в икономическата теория и практика), който да усмири "фискалните" ни политици така, както преди десет години валутният борд усмири централните ни банкери.
Уважаеми наши родни (бого)избранници, ако действително искате да помогнете на българския народ, въведете ред и порядък в държавата ни (си). Всичко друго остава залъгалка с небезобидни последствия. Някой ще трябва да ги сърба и този някой (разбира се, кой друг) ще бъдем всички ние (не всички вие).
Boby1945
на 04.09.2007 в 11:54:07 #5боби1945 - Статията е много готина, ама малко далече от манталитета на българина (с всичките му етноси и народности). Кой го е еня за това че прокурорът Джамбазов не може да напише обвинението та поне да започне съдебен процес? Вярно ще платим размотаването в съда от джоб, ама ще намерим и начин да си краднем, та ще компенсираме някак си. Всички ги е яд, че Вальо топлото е "скътал" едни пари, а те не! А и ги грози още по-лоша новина, има шансове и да се измъкне, е те това не можем да го преживеем, ама хич! То като погледнеш и в "старите" членове на ЕС няма много ред (ако вярваме на тяхната преса), ама си живеят и то не зле!
Дядо Мечo
на 03.09.2007 в 22:20:29 #4Бе само със статии не става! Трябва и здрав кьотек!
marana
на 03.09.2007 в 18:50:55 #3повече такива статии и току-виж нещо в управлението на България се е променило
Неделчо Съботинов
на 03.09.2007 в 15:15:08 #2Отлична статия, благодаря за нея
Gaming
на 03.09.2007 в 11:55:11 #1ReSpEcT