Индексът ЕСТАТ
Интегрираният индекс ЕСТАТ се състои от три главни компонента - общо състояние на фирмата, инвестиционни нагласи и бизнес среда. ЕСТАТ индекс на бизнес климата приема стойности от (-)100 до (+)100. Оценката се прави по скала, сходна с използваната в Германия IFO Business Climate Index.
Индекси от (-)100 до (-)61 получават оценка "много лошо", от (-)60 до (-)21 оценката е "лошо", от (-)20 до (+)20 е "средно", от (+)21 до (+)60 е "добро", а индекс от (+)61 до (+)100 означава „много добро" състояние на бизнес средата.
Ако през 2002 г. стойността на индекса ЕСТАТ беше (-) 3, (-) 4 пункта, сега е (+) 10 - (+) 11 пункта, което потвърждава положителната тенденция, обясни Иво Желев. Според него най-лоши са били стойностите в началото на 2003 г., но от края на 2006 г. до момента има тенденция към постоянно подобрение.
Отчетената стойност на индекса през април е 10.11 и е втора по големина за цялата шестгодишна история на изследването. Най-значимо се повишава индикаторът за инвестиционните нагласи - стойността е 31.78 и е най-високото ниво за последните четири години.
За първи път през април 2008 г. е наблюдаван нулев дял на мениджърите, посочили, че нямат финансови ресурси. Това показва, че има финансова стабилизация в реалния сектор, твърди Желев. Продължава да намалява удовлетвореността от технологичното ниво и производствения капацитет, а това е червена лампичка, че се забавят темповете на технологично обновление в предприятията.
Бизнесът е силно резервиран към правителствената политика и работата на администрацията, но дори и там има положително развитие, защото индексът е тръгнал от - 30 пункта и е достигнал до -16. Въпреки това показателят е доста отрицателен и е основната причина за бавния ръст на индекса, който измерва бизнес средата. Мениджърите твърдят, че прилагането на законовата база и стартирането на нов бизнес са трудни начинания, а администрацията си върши най-добре работата, когато имаш познат в нея.
Най-проблематичните точки продължават да са човешките ресурси и обществените поръчки. При тях дори се наблюдава влошаване. Голяма част от предприемачите казват, че трудно намират качествени работници и служители. Този индекс е паднал до критичните - 20 пункта. От една страна, има изтичане на кадърни образовани хора към чужбина, а от друга - образованието е под всякаква критика. Работодателите са недоволни, че специалистите излизат от вузовете без никакви практически знания и започват да ги обучават от нулата.
Секторът на обществените поръчки е абсолютно компрометиран. Едва 5% от предприемачите се обединяват около твърдението, че процедурите по Закона за обществените поръчки (ЗОП) са прозрачни и честни. Никакъв напредък няма през тези шест години според оценките на бизнеса.
Очаквам влошаване на показателя, който измерва бизнес средата, в края на юли, прогнозира Иво Желев. Проблемите със средствата от структурните и кохезионния фонд няма да се отразят положително. Нашият бизнес се е справял и без тези пари, но има и морални измерители. Руши се доверието, че държавата е в състояние да изгради универсални и справедливи правила за правене на бизнес.
friend
на 07.07.2008 в 10:44:41 #2Как да станат светли обществените поръчки, когато дори законите в Парламента се гласуват, а след това изменят след заплащане. Например, събират се няколко големи фирми, плащат си и се променя закона за концесиите. Парите се прибират от шефа на парламентарната група и от няколко хора от групата. Всъщност всички получават по нещо. При обществените поръчки в министерствата винаги има "връщане назад" на пари. Нормална практика е тези пари да са до 30%, но знам случай, при който са поискани 80%!!!! Погледнато от тази страна г-н Божков - Мистър 10% е като малко пухкаво и невинно котенце. Съвсем наскоро шефът на парламентарната комисия по екология - г-н Божинов прие около 200 000 лв. Разбира се не лично, а чрез подставено довелено лице. Системата е такава: Ти участваш в конкурса. Участват няколко фирми. Фирмите се посещават от човек, който преговаря и донася на Божинов. Същото е валидно и за други хора, от които зависят конкурсите или могат да упражняват някакво влияние. До деня на конкурса шефът на комисията по определяне на победител не знае кой ще спечели, независимо, че е видял и оценил за себе си офертите. В последния ден, непосредствено преди конкурса му се казва победителя. На всички останали им се намира някакъв недостатък и победителят бива обявен.След това се взема аванс от съответното ведомство и парите се предават на човекът, който е водил преговорите. Това се знае навсякъде, до най високо ниво и никой не прави нищо, защото всички нагоре печелят. Ето затова в ЕС се говори за корупция. Те също го знаят. Данъкоплатците не знаят конкретни случаи, но се досещат, че има далавери, защото парите им изчезват, а няма нищо свършено.
Podroben
на 07.07.2008 в 03:44:06 #1Вузовете сигурно наистина са скапани и не научват студентите на нищо практично. Разбира се, тяхна е вината, защото вместо да държат доценти от соц. време, могат да платят на експерти от бранша да дойдат да преподават. Така се прави. Иначе професорите са друг вид хора. Те не са в крак с насоките в индустриите, защото никога не са работили в тях или ако са, това е било преди 20, 30 години. Като резултат, те не обучвавт студентите в новите технологии и фирмите трябва да ги обучават самостоятелно, а това е скъпо, а в много от случаите и невъзможно, защото материалите не са на български.