Нашата цел е загубите ни да са по-малко и темповете на растеж да не са замразени, казва Николай Синабов, изпълнителен директор на "Аристон С" от Русе 

Eдна от най-големите компании в шивашкия бранш - модната къща „Аристон С" от Русе, отчете ръст на приходите от 112% през 2008 г. спрямо предходната 2007-а. Продажбите само от четирите модни марки - Ariston S; a'smove; a's fashion for living и Bobo Zander, са достигнали 5.9 млн. лева, съобщиха от русенското дружество. Това беше и поводът да потърсим за разговор изпълнителния директор на компанията Николай Синабов.

17 години мода

Русенската модна компания "Аристон С" е основана през 1991 г. от Стефка и Борис Синабови. Освен с производството на своите три бранда тя е ангажирана и с правата на търговската марка модни облекла Bobo Zander - джинси и спортни облекла.

През 2008 г. „Аристон С" увеличи търговската си мрежа с 14 нови обекта, а служителите си - с 58, основно в отделите маркетинг и продуктово развитие. Към края на 2008 г. работещите за компанията достигнаха 642 души. В периода 2001-2008 г. компанията е инвестирала в град Русе над 17 млн. лв.

Не са много компаниите в България, г-н Синабов, които в условия на настъпваща икономическа криза отбелязват ръст в продажбите си. Има ли специална рецепта за това в „Аристон С"?

- За реализиране на положителен резултат са необходими няколко съществени условия: обективна оценка на наличните ресурси - настоящи и респективно в бъдещ момент, подходяща стратегия, реална воля и нестандартен подход, основаващ се на прагматизъм. Това е и философия, някакво верую, което за мен е валидно и извън бизнеса.

Пред какви предизвикателства ви изправи кризата?

- Предизвикателствата в макроикономическа среда се отразяват на бизнес плановете ни. За нас конкретно това означава да запазим темповете на растеж, капацитета на производство и много важно - работните места. Разбира се, сходно ориентирани бизнес процеси като маркетинг например ще имат нужда от оптимизиране.

Чуха се песимистични гласове не само у нас, но и в чужбина за свиване на потреблението на маркови облекла. Усеща ли се това при вас и имате ли собствен план за преодоляване на подобни негативни последици?

- Ние работим и като подизпълнители - нормално е да изпитваме известно свиване заради намалялото потребление, но вярваме, че чудесните ни марки, постоянството в качеството на дизайна и на продукция, иновативният ни маркетинг и развитието на дистрибуционните канали ще ни позволят да увеличим пазарния си дял. За изминалия месец януари нямаме индикации за подобна заплаха. Въпреки това анализирахме най-подробно пазарната ситуация и взехме решение за превантивно налагане на специален план. Неговите основни цели са да бъде постигната оптимизация на бизнеса, разходите по всички отдели на компанията, включително за маркетинга, продуктовото управление, търговските условия и финансите като цяло.

Имате подробно разписан антикризисен план с показатели и срокове?

- Дори сме го въвели въпреки добрите резултатите, които отчитаме. От кризата няма да има незасегнати. Нашата цел е загубите ни да са по-малко и темповете на растеж да не са замразени.

Какви са впечатленията ви през последните месеци от съвместната ви работа с италианските производители на дрехите с марката Bobo Zander?

- Положението засега е стабилно, защото техните прогнози за 2009 г. са за 6 пункта нагоре.

В български условия вие предлагате джинси и спортни облекла с марката Bobo Zander. Какви са вашите прогнози? И те ли са за ръст, както отчитат от държателите на бранда в Италия? 

- Нашите прогнози са дори и по-големи.

На какво се основават те?

- На базата на постигнатото през миналата година. Имаме разкрити нови точки на продажби, които би трябвало да увеличат продажбите. Праедвиждаме да отворим нови търговски обекти.

Докъде стигна обявената преди време франчайзингова програма на компанията и кога се очаква да бъде отворен първият магазин по нея?

- Работим много интензивно по въпроса.

Кога очаквате да стартира първият магазин? Има ли кандидати, които искат да започнат бизнес под чадър?

- Франчайзинговата програма е естествено продължение на изградената от нашия екип фирмена политика. Тя е отговор и на повишения интерес към нашите търговски марки. Детайлите по самата франчайзингова програма ще бъдат официално обявени в следващите две-три седмици. Като цяло търговската стратегия и франчайзинг програмата развихме с италианско студио. Това е нова шокова концепция. Планираме да открием първите три магазина от тази програма още през март - два в София и един в Русе. В София вече имаме два магазина - един под марката Bobo Zander в мола „Скай сити" и фирмен на бул. „Стамболийски". Предстои много скоро да открием нова точка на продажби в ЦУМ.

Откъде ви хрумна идеята за франчайзинга?

- Това е наложена световна практика и тепърва ще печели привърженици в България, защото франчайзингът е залог за успех, който е гарантиран от опита на предприемачите, които са наложили марката на пазара. Естествено, колкото по-силна е компанията  майка, толкова по-голяма е гаранцията за успех на франчайзингополучателя. При нас идеята за програмата дойде от само себе си и не е плод на грижливо планирано намерение през годините назад. По-скоро е естествено продължение на нашето развитие като компания.

Ще продължи ли пазарната интервенция на „Аристон С"?

- Категорично да. Бих добавил, че акцентът в нашия бизнес план за 2009 г. са монобранд магазините на франчайз на територията на цялата страна.

Поглеждате ли в съседна Румъния? Букурещ е много близо до вас.

- За експанзия в Букурещ ще трябва да изчакаме подходящото време. Не само заради конюнктурата и финансовата криза. Трябва да се обработи средата за подобна експанзия. Просто ни трябва време - година и половина, до две години.

Преди време обявихте пред медиите, че през 2008 г. са отворени 14 нови магазина, в които се предлагат както собствени марки облекла, така и чужди. Къде са те?

- От тях 12 са в България - последните бяха в Смолян и Кърджали. А другите два - в Кипър и Малта.

В разпространеното от компанията съобщение се казва, че за 2009 г. планираните инвестиции за над 1.78 млн. лв. Къде ще бъдат насочени те?

- Много голяма част от тях ще бъдат насочени за откриване на нови точки за продажби. За информационната инфраструктура на компанията са определени 470 000 лв. Като цяло сме засегнали и човешките ресурси, а за обновяване на машинния парк сме заделели около 7% от общата сума.

Не са ли малко парите за обновление? Или може би нямате съществени проблеми с материалната база?

- От тази гледна точка проблеми нямаме, тъй като големите инвестиции за обордуване направихме преди шест-седем години. Тези пари са предимно за резервни части.

Вие бяхте спонсори на Сесил Каратанчева, но след като тя прие да се състезава от името на Казахстан, обявихте, че оттегляте спонсорството. От патриотични подбуди ли се ръководехте?

- Основно аргументът е този, но имаше и некоректност от тяхна страна. Ако не беше отказването от България, може би нямаше да се отдръпнем. Имахме договорка за това, защото още като водехме преговорите, имаше брожения около нея, които бяха отхвърлени от тяхна страна, но те нямаха волята и желанието да ни уведомят по официален начин, а трябваше да научаваме за решението им от пресата.

Имате ли други договори за спонсорство?

- В годините фирмата участваше в различни благотворителни кампании. Последната стартира през 2007 г. - националната дарителска кампания за ин витро бебета, която оргинизирахме чрез нашата фондация „Аристон С". Целта беше да се помогне на семейства да имат дете чрез метода ин витро. Нашата компания заделяше процент от приходите от търговските си марки Ariston S и a's fashion for living за стимулиране на раждаемостта сред двойките с репродуктивни проблеми.

Това е наша политика, ние сме социално отговорна компания и се опитваме да бъдем пример за подражание, защото държавата има нужда от подобна позиция.

След като казвате, че се стремите към социално отговорен бизнес, би трябвало текучеството при вас да е малко. Как е с кадрите, като се има предвид, че във вашия регион има силна конкуренция на много фирми във вашия бранш?

- Ако върнем погледа си назад, преди шест месеца нямаше никаква индикация за подобно развитие на нещата, а за закриване на предприятия да не говорим. Нещата бяха на обратния полюс и сме имали затруднения с намиране на квалифицирани кадри...

Но сега палачинката се обърна...

- Точно така, но тази криза ще научи на много неща и работодатели, и служители, защото случайни неща няма. Просто човек трябва да се научи да мисли по-перспективно и да има по-отговорно поведение...

Да разбирам ли, че вие виждате и възпитателен ефект от кризата?

- Абсолютно, би трябвало да се погледне и от тази страна. От кризата ще има и ползи, не само загуби.

Каква е вашата формула на успеха?

- Бих казал, че тя не е една, но актуалната както за пастира, така и за премиера е следната - една назад и две напред, но винаги напред.

Образно казано, вие си имате своето танго на успеха... А кои са чисто практическите измерения?

- Постоянство във всички аспекти на бизнеса - дизайн, производство, маркетинг, търговска политика. Когато в една фирма има синхронизация и постоянство, изпълнението на набелязаната стратегия става по-лесно и резултатите  идват по-бързо.

Правите ли компромиси и при какви обстоятелства?  

- Компромисите са наложителни, но не са препоръчителни. Без тях не може, но трябва да внимаваме. Колкото по-малко компромиси, толкова по-добре.