Трейс Груп Холд открива свое представителство в Краснодар (17-и по население град в Русия). Холдингът очаква през пролетта на 2009 г. да започне изпълнението на проект в Оман на стойност 160 млн. долара, казва в интервю за вестник Пари Цветан Цонев, главен изпълнителен директор на Трейс Груп Холд АД. Господин Цонев, Трейс Груп Холд спечели проект за разширяване на метрото в София. С какво вашата оферта беше по-добра? - Най-вече с нашето техническо предложение и ценовата ни оферта от 185 млн. лева без ДДС. Това включва проектиране и изпълнение на разширението на софийското метро в участъка от Младост 1 (метростанция 13) до бул. Цариградско шосе (метростанция 19). Това е част от първи метродиаметър - отклонение в посока жк Дружба и летище София с дължина 2150 метра. Ще бъдат изградени две метростанции и подземен паркинг под бул. Цариградско шосе. Финансирането на обекта се осигурява от Европейската инвестиционна банка и местно съфинансиране, а срокът за изпълнение е 39 месеца. Сами ли ще извършвате строителните работи, или ще ползвате подизпълнители? - В строителните работи на метрото ще участват две дъщерни дружества на холдинга - Пи Ес Ай АД - Стара Загора и Трейс София ЕАД. Натрупахме опит в изграждането на метрото чрез дружеството си Трейс София, което участва в построяването на метростанция 13 и участъците към нея. Какво включват плановете на компанията до края на годината? - В началото на декември предстои обединение Метро Трейс с водещ партньор Трейс Груп Холд АД да започне изграждането на втори диаметър от пътен възел Надежда до бул. Черни връх с дължина 2.6 км и три метростанции. Договорът е на стойност 141.9 млн. лв. без ДДС. Работим с община Бургас по поддръжка и ремонт на уличната мрежа, имаме проекти в Кърджали и Смолян. Класирани сме на първо място и за изпълнение на обекта Бургас?- Елхово. На този обект ще работим съвместно с Холдинг Пътища. Стартирахте мащабни проекти в чужбина. Открихте свои фирми в Оман и Сърбия. На какъв етап са проектите ви в момента? - Очакваме през пролетта да стартира наш проект в Оман на стойност 160 млн. USD. В процес сме на финализиране на други процедури. Надяваме се до няколко месеца да се развият добре нещата и по отношение на нашия проект в Сочи. До края на годината ще открием свое представителство в Краснодар и ще участваме активно в търговете за модернизация на инфраструктурата на Зимната олимпиада 2014 г. Как ви се отразява финансовата криза? - Много се говори за отрицателното влияние на финансовата криза върху строителния бранш. Искам да подчертая, че със свиването на потреблението през последните месеци на практика се понижават някои цени на основни строителни материали, така че в някои отношения икономическата криза влияе добре върху строителния бранш. Все пак действително оборотът на компанията ни през тази година е по-малък в сравнение с миналата. С криза и без криза обаче това щеше да е така, защото няма нищо общо между финансовата криза и кризата в управлението на пътищата в България, което на този етап не е на нужното ниво. Какви са очакванията ви от конкурса за автомагистрала Тракия? - Имаме готовност да продължим строителните работи по магистралата още от 5 октомври 2007 г., когато пуснахме отсечката Оризово?- Стара Загора. Доказали сме възможностите си. За съжаление нещата не зависят от нас. Предали сме тръжната си документация за два от трите лота. Предстои оценяване на техническите предложения и отваряне на ценовите оферти. Как приемате златната статуетка, която получихте от Камарата на строителите тази година? - За нас това е признание на строителната гилдия за положените усилия и високите резултати, които успяхме да постигнем. Тази награда е обективна и е отражение само на реализираните обороти на българските строителни компании през изминалата година. Камарата на строителите оповести и годишната си класация Топ 50+, която е на базата на данни от публичния регистър за нетни приходи от продажби, дълготрайни материални активи и средносписъчен персонал за 2007 г. В класацията участваха общо 2400 фирми. В нея Трейс Груп Холд е на четвърто място със 132. 024 млн. лв. нетни приходи, 30. 418 млн. лв. дълготрайни материални активи и 1396 души персонал. В Топ 50+ на престижното осмо място е и най-голямата фирма в холдинга - Пи ЕС Ай - Стара Загора. Това е обективна оценка, че компанията ни върви напред и нагоре. Ако трябва да формулирате целта в развитието на Трейс през следващата година, каква ще бъде тя? - Имаме наша програма на развитие и се опитваме да я следваме. Колкото и големи да са целите ни, ние се съобразяваме с възможностите и целите на държавата, в която живеем. Не можем да си правим планове за строежи на пътища, които държавата реално не е планирала като разходи или пък не е готова да финансира. Ние сме визията на това, какво държавата прави през един период от време. Разширяваме дейността си с идеята да не работим само в сферата на пътищата. Насочваме се към външни пазари, така реално намаляваме риска за дружествата от холдинга и развиваме компанията напред. Икономически портал на регион Стара Загора