Инж. Атанас Стоилов е възпитаник на Висшето военноморско училище във Варна. От 1999 г. печели три пъти доверието на съгражданите си в кметските избори като кандидат на десницата.

В началото на лятото колегите му от черноморските общини го преизбраха за втори път за председател на Асоциацията на Българските черноморски общини.

Г-н Стоилов, къде е ключът към високия и ефективен темп на икономическо развитие, с които община Аксаково е известна в последните години?
- Мисля, че успешното развитие на нашата община се дължи по равно на благодатното ни географско разположение и на адекватни действия от страна на местната власт - администрация и Общински съвет. Община Аксаково има излаз на Черно море - 4-километрова ивица в с. Кранево. През територията на общината минава автомагистрала "Хемус", а в непосредствена близост се намират пристанища "Варна - Запад" - 12 км и "Варна-Изток" - 8 км. На наша територия е и международното летище Варна. Всичко това е повече от добра предпоставка  за бизнес и развитие. От наша страна, като местна власт, ние се стремим да сме на нивото на географските дадености и сме насочили усилията си към максимално облекчени и прозрачни условия за обслужване на бизнеса, както и за изграждане на добра инфраструктура за него. Допълнителна сигурност инвеститорите получават от факта, че Американската агенция за развитие ни връчи сертификат „Община готова за бизнес". „Глобул рейтинг" препотвърди най-високия кредитен рейтинг за България - 3В дългосрочен и А1 краткосрочен, който дава гаранция за финансовата стабилност на общината дори в условията на световна икономическа криза. Сред добрите знаци за инвеститорите е и сертификатът за качество ISO 9001-2000 за административно обслужване.

Привлекателна ли е общината за големи международни компании?
-
Определено. При нас инвестират мощни фирми като „Форд Мото Пфое" с най-големия си шоу рум. Бизнес център „Европа" е в близост до летищния комплекс. „Орхид хилс" избраха Аксаково за най-голямата логистична зона в Североизточна България. Има заявени участия и на много други български и чуждестранни фирми. Едно от основните предимства е изцяло изградената инфраструктура на района с газопреносна мрежа, водоснабдяване и канализация, електроснабдяване.

Като модерна бизнес зона се оформят и териториите край с. Слънчево с излаз на магистралата Варна - София. Фирма „Мартинели" има складови бази с шоурум върху 500 дка, преработвателни предприятия от хранителния комплекс съсредоточват производството си там. Тази година на наша територия започна строителство и „Вебер". Фирмата прави завод за сухи строителни смеси, като има отворена опция за изграждане на две съпътстващи производства на обща площ от 80 декара. В с. Игнатиево бе изградена месария „Жар". Работа започна нов пилчарник. Стартира производството на завода „Екопиле". Пред приключване е проектът на „Хонда" до село Кичево. В експлоатация вече е селището на „Българиа еър чартър" в гр. Аксаково. С високи темпове на територията на общинския център продължава изграждането на складовите бази на „Агива". Заработи базата на „Булавто" в с. Игнатиево. В ход са сериозни инвеститорски проучвания и в други райони на общината, но все още не е дошло време да се коментират.

По размер на привлечените инвестиции, община Аксаково е една от водещите през последните три години не само във Варненска област, но и в България. Причината е не само в доброто разположение на територията, но и в създадения добър бизнес климат. Създадените много добри условия за бизнес са привлекли над 600 млн. евро инвестиции.

Кои са най-важните проекти, които вървят в момента?
-
От първостепенна важност за нас като кметска администрация сега е успешното приключване на допълнителното водоснабдяване на селата Игнатиево и Слънчево, както и изграждането на канализацията в с. Кичево и прилежащите местности. Успяхме с партньорски проект да осигурим финансиране за цялостната рехабилитация и изграждане на допълнителни ленти за ляв завой на обходния път на Аксаково - Варна - Добрич. Статутът си на безспорен приоритет и през 2011-а година запазва отварянето на магистрала „Хемус" при пътния възел за село Игнатиево, както и основното ремонтиране на пътищата в селата Климентово и Генерал Кантарджиево. Мисля, че имаме реален шанс да приключим успешно тази година, като завършим канализационната мрежа на с. Игнатиево. Вече беше изграден и пуснат в експлоатация пътят Слънчево -Игнатиево, който е своеобразен байпас на магистрала „Хемус" и е от изключителна важност за бизнеса - в тази зона работят около 40 фирми. Приключихме и още един ключов проект - 100% е обновена училищната инфраструктура в общината с последния проект от 5.5 млн. лв., който спечелихме. На практика тази учебна година училищата на територията на общината отвориха с обновени, уютни и добре оборудвани класни стаи. Преди това бяхме направили училищата в селата Въглен и Любен Каравелово със средства от предприсъединителните фондове и от Японското правителство.

Колегите Ви от Асоциацията на българските черноморски общини Ви преизбраха за председател на АБЧО до 2011 г. Как приехте повторната подкрепа, която ви дадоха черноморските кметове от страната?
- Като желание на колегите да продължаваме да работим сериозно. Още повече, че на последното отчетно-изборно събрание на АБЧО се обединихме около много ясни и конкретни приоритети - размразяване на Автомагистрала „Черно море" и нейното завършване и създаването на нарочна оперативна програма или подпрограма за развитието на черноморския регион. Това са два проекта, за които всички в АБЧО сме съгласни, че са от изключителна важност за всички общини край морето и нямаме нужда от допълнителна мотивация, за да работим упорито и в сътрудничество за тяхното успешно реализиране.

Като казахте сътрудничество, от години Аксаково има славата на община, отворена за международни партньорства. В каква посока се движи общината в това отношение?
-
В процес на взаимни проучвания за побратимяване от известно време сме с община от Турция, близо до Истанбул и с една община в Германия. Активно работим с партньорите ни от Молдова, Испания и Италия. В резултат на това вече има проучвания от страна на италиански предприемачи за отваряне на производство на наша територия.

Винаги съм бил твърд поддръжник на тезата, че международното сътрудничество е неизменна част от успешното развитие на нашата община и от нейното популяризиране извън границите на региона. Затова заедно с екипа ми правим всичко, за да наложим балансиран модел на далновидни прогнози, създаване на добри условия за бизнес и активна международна политика.

Как се прави всичко това в условията на тежката икономическа и финансова криза?
- Аз не отричам трудностите, които кризата безспорно създава на всички ни. Но предпочитам вместо да говорим за нея, да работим сериозно. Нашият екип е концентрирал усилията си в писането на проекти за усвояване на средства от структурните фондове на ЕС и създаването на максимално добри условия за бизнеса. Справяме се не лошо и успяваме да компенсираме дефицитите, които кризата безусловно създава в приходната част на бюджета, а от там и във възможностите за капиталови разходи и инвестиции в развитието на общината. Налагаме ефективни антикризисни мерки. Не вдигаме данъците и цените на услугите и нещата вървят. Вярно е, че нещата не стават с лекотата, с която всички бихме искали, но с добре планирани действия те се случват. За да може бизнесът да работи по-добре, а хората - да живеят по-спокойно.