Въпреки увеличението на ДДС, потреблението през януари във ФРГ не е спаднало - Spiegel цитира резултати на изследователската група GfK. Но нещата ще тръгнат съвсем добре, ако германците имат повече пари, за да купуват още повече.

Без да се съобразява с предупрежденията от страна на индустрията и търговията, сега вече и министър-президентът на Бранднбург Матиас Платцек е за сериозно увеличение на работните заплати. „Разумно е след умерената политика на заплатите през последните години, заетите в местата, където бизнесът върви добре, да се облагодетелстват". Според този политик от социалдемократическата SPD, това е важно както за покупателната сила и за вътрешната конюнктура, но също и за демокрацията в Германия.

Конюнктурата, както изглежда, далеч не се нуждае от подкрепа. Данните на GfK по сведение на Die Welt показват, че първият месец на 2007 е бил дори по-силен от януари 2006та. Мнозина са надценили вредното въздействие на повишението на данъка върху потреблението. Наистина, продажбата на автомобили е спаднала, тъй като потребителите са изтеглили покупките си в края на миналата година. Обаче при текстила, електрониката и стоките за ежедневна употреба за първите седмици на 2007 се наблюдава увеличение.

До голяма степен да не се осъществи предвижданият потребителски бойкот помогна офанзивата за търговски отстъпки, предприета от продавачите. „Фундаментално установихме, че потребителите отново са готови да дават много пари и не смятат вече да купуват само най-евтиното", казва ръководителят на GfK Вюбенхорст.

Изследователят счита, че гражданинът на ФРГ през 2007 ще харчи средно с 0.5% повече. По-високите разходи са възможни при по-нататъшно намаляване броя на безработните или повишаване на ставки за заплащане на труда. Вюбенхорст счита темата за повишение на цените в резултат вдигането на ДДС за изчерпана. Силната конкуренция в търговията на дребно не е позволила цените да се вдигнат нагоре.

Тези заключения на GfK бяха потвърдени от Главния съюз на германските търговци на дребно. Досега почти нищо от повишението на ДДС не е прехвърлено върху потребителите. Причината - конкуренцията. Само една трета от „пределния" ДДС се плаща от клиентите, а останалото от търговците и производителите.

Ще мине много повече от година, докато повишението на данъка премине изцяло върху потребителя. Обаче за търговците остават тежести, които могат да доведат до загуби, в следните посоки: тежести върху печалбите, затруднено инвестиране, тежести за заетостта в търговията и в индустрията за потребителски стоки.