3000 споделени автомобила могат изцяло да заменят почти всички таксита в Ню Йорк Сити. Пътниците ще трябва да чакат средно 2,7 минути за старта на своето пътуване. Това са установили учени от Технологичния институт в Масачузетс (MIT) в наскоро публикувано проучване.

Над 13 000 таксита кръстосват улиците на Ню Йорк в момента. Намаляването на броя на автомобилите по пътя ще означава по-малко трафик и по-малко замърсяване, а учените от MIT дори твърдят, че водачите ще изкарват точно толкова пари, колкото и сега.

Изследователите, ръководени от Даниела Рус от Лабораторията по компютърни науки и изкуствен интелект в MIT, са разработили алгоритъм, който използва данни от три милиона таскита в Ню Йорк. Алгоритъмът разкрива, че възможностите за съвместно пътуване чрез платформи като Lyft или Uber може да "свали" няколко хиляди коли от пътя и дори значително да подобри пътуванията на пътниците.

"Вместо хората да се возят един по един, шофьорите могат да транспортират двама до четирима души наведнъж. Това води до по-малко пътувания и по-малко време за изкарване на същото количество пари," обяснява Рус. "Подобна система може да позволи на шофьорите да работят на по-кратки смени, да генерират по-малко трафик, а градът да има по-чист въздух, докато пътниците се радват на по-кратки и по-малко стресиращи пътувания".

Отивайки една крачка по-далеч, учените са сметнали, че ако се използват пътни превозни средства с 10 места (мини-бусове), ще са достатъчни само 2000 коли. Алгоритъмът на MIT може също така да се използва за пренасочване на автомобили в реално време и активно управление на автопарка за покриване на локации с високо натоварване. Това може да доведе до 20 на сто ускоряване на услугата, според изследователите.

"Доколкото ни е известно, това е първият път, когато учени успяват да оценят експериментално взаимовръзките между размера на автопарка, капацитета, времето за чакане, забавянията на пътуванията, както и оперативните разходи за редица превозни средства - от таксита до микробуси и маршрутни таксита", казва Рус.

Източник: GreenTech.bg