След половин десетилетия обещания, много пропуснати срокове и на фона на сериозен скептицизъм, Tesla най-накрая представи своя автономен таксиметров автомобил. Cybercab, който ще се продава и на физически лица за под 30 000 долара, няма кормило и педали и според Илон Мъск, ще е ключова стъпка към "индивидуализиран масов транспорт".
Когато и ако возилата тръгнат по улиците.
Cybercab беше представен на специално събитие в студиата на Warner Bros. Discovery. Мястото не беше случайно подбрано - на територията на комплекса има изградени цели улици за целите на различни продукции, като те не са публична инфраструктура и така на тях показаните 20 предсерийни бройки можеха легално да се движат.
Самият електромобил е двуместен, като някои елементи от дизайна наподобяват по-скоро Cybertruck, отколкото Model 3 или Model Y. Освен кормило, няма и конектор за свързване с мрежата - Cybercab се зарежда индуктивно от плоча, разположена на земята или върху пътното платно.
За момента няма информация за пробега на новата кола, но Мъск твърди, че средният оперативен разход ще падне до 20 цента за миля - и така ще придвижването с електромобила ще е по-евтино, отколкото с автобус.
Ключова за успеха (или провала) на Cybercab е FSD системата за автономно движение. Тя и в момента е достъпна като (скъпа) допълнителна екстра за Model 3 и Model Y, но изисква винаги да има човек на волана. Според Мъск догодина ще има регулаторна "зелена светлина" колите на компанията да се движат без шофьор в Тексас и Калифорния.
Производството на Cybercab трябва да започне през 2026 г., но Мъск призна, че може би е твърде голям оптимист и това ще стане година по-късно.
Tesla ще интегрират своите таксита в приложение от типа на Uber, което ще позволява на потребителите да си "повикат" кола. Платформата ще бъде отворена и за частни коли на Tesla, които имат нужното оборудване - така собствениците им ще могат да изкарват пари от тях, докато не ги използват, а компанията ще прибира процент.
Отново част от тази мрежа ще е и изненадата на вечерта - Tesla Robovan. С него Илон Мъск и компания преоткриват буса - с място за до 20 души или товар и дизайн, който някои биха сравнили с локомотивите от арт деко епохата на 30-те.
Източник: Tesla
За момента твърде много информация за този модел няма.
Защо е добре да сме скептични
Илон Мъск говори за автономни таксита поне от 2019 г. Тогава той предричаше, че още до 2020 г. возилата ще са по улиците.
Главната причина това да не се случи е FSD платформата. При Tesla тя използва камери за анализ на пътната обстановка в реално време. Това дава по-голяма гъвкавост по непознати пътища в сравнение с предварително заснетите карти, но изисква огромна реалновременна изчислителна мощ.
В момента автопилотът все още се оказва в ситуации, в които човекът зад волана трябва да поеме контрола от него. Има и немалко инциденти заради собственици, които са се предоверили на автоматизацията. Самият Мъск признава, че внедряването на по-мощен изкуствен интелект ще е предизвикателство за хардуера на съществуващите в момента коли.
Според някои информации, предсерийните бройки за днешната демонстрация всъщност са имали в компютрите си предварително заснети триизмерни карти на студийния комплекс - нещо, което в реална среда не би трябвало да се прилага.
Въпреки целия блясък на Cybercab премиерата, Tesla изостава от Waymo и Cruise, които вече имат милиони километри пробна и реална експлоатация с клиенти - и достатъчно на брой инциденти и проблеми, които няма как да се случат по време на компютърна симулация. Даже не споменаваме китайските конкуренти, които са иновативни и освен това трябва да се съобразяват с по-малко ограничения.
Всичко това означава, че Мъск и компания ще трябва много бързо да догонват. С оглед всички пропуснати срокове, това не изглежда лесна задача.
А накрая последната дума ще имат регулаторите. Cruise на General Motors искаше да произвежда собствено роботакси - Origin, но пътната администрация в САЩ така и не даде нужните разрешения.
Tesla се отказаха от проекта си за евтин електромобил, само и само Cybercab да се случи, така че "челен удар" в регулаторната рамка може да има много лош ефект върху компанията - особено на фона на силната конкуренция от Китай.
nsmilitia
на 11.10.2024 в 09:07:04 #1CyberДжигит - не мерси. По-скоро диджитъл джигит по му върви.