Да пробиеш на пазара на автомобили никога не беше лесно - трябваше да минат години, за да се довеят хората на твоята марка и то години, след като технологията зад бранда е достигнала тази на лидерите. С електромобилите положението е наопаки - малките и иновативни производители сякаш получават по-голям "кредит на доверие" в сравнение с големите на пазара.
Затова и лидерите в автомобилостроенето срещат немалки трудности в раздялата със столетното си наследство около двигателя с вътрешно горене. EV преходът е скъп и компании като Ford го показват по най-ясния начин.
Детайли: Според източници на WSJ американският производител се готви да съкращава служители както в отделите, занимаващи се с традиционни автомобили, така и при тези с електрическо задвижване. През миналата година 3000 души бяха освободени с мотива, че твърде голяма част от заетите в компанията нямат уменията за софтуерно-базирана разработка на електромобили.
Всъщност, може би обяснението е по-просто - на компанията ѝ трябват пари.
- Само през 2022 г EV сегментът при Ford отчете загуба от 2,1 млрд. долара, а тази година се очаква да е по-зле заради високите цени на материалите;
- През първата четвърт компанията губеше по 60 000 долара от всяко возило;
- За да направи прехода, до 2026 г. компанията планира да инвестира 50 млрд. долара, за да достигне продукционен капацитет от 2 млн. електромобила годишно. В момента прави по 132 000.
Още нещо: Без човек да е тесен специалист в икономиката на автомобилостроенето, вероятно може да забележи силно притеснителната картина, която горните акценти рисуват. Ford залагат и ризата на гърба си, че ще успеят да преобърнат бизнеса си.
Тук явно ще им помогне и американското правителство. То даде заем на компанията в размер на 9,2 млрд. долара, с които да строи заводи за батерии. Това е най-голямата сума, давана от държавата на сектора от 2009 г. насам, когато трябваше GM да се спасява от фалит.
От друга страна: Ford сами осъзнават, че всичките усилия (и пари) може да отидат на вятъра, ако конкурентите успеят да завладеят ключовите пазари. Това вече се вижда в Китай, където местните марки чрез умела интеграция на процесите от добиване на суровината до станцията за зареждане постигат ниски цени и на практика само Tesla успява да смогне на темпото им.
Не е случайно, че изпълнителният председател на Ford Бил Форд коментира наскоро, че САЩ не могат да се конкурират с Китай в този сегмент - поне за момента.