Руските купувачи се подготвят за наплива на автомобили от Китай. Но това не е единствената страна, която е в състояние да замени познатите на руския автомобилен пазар западни марки със своите модели.

В контекста на спирането на дейността и вноса на много чуждестранни марки на територията на Русия, въпросът за алтернативите възможности става все по-важен. Най-очевидният вариант е увеличаване на доставките от Китай, но има и други страни със собствена автомобилна индустрия, които все още не са наложили санкции срещу Русия.

Ето някои коли от Иран, Индия, Турция и ... Кения, които имат шанс скоро да попаднат по руските пътища, пише Autonews.

Снимка 567807

Източник: Autonews

Iran Khodro

Автомобилите от тази марка вече са продадени в Русия - говорим за седани Samand, построени на платформата Peugeot 405, първоначално от края на 80-те години. През 2006 г. те не постигнаха успех, но оттогава иранците периодично показват желание да се завърнат, донасяйки продуктите си на различни изложения: последният път беше в Interauto през 2021 г.

Може би сега най-накрая е подходящият момент да влезат на руския пазар.Между другото, Samand все още е в експлоатация - произвежда се паралелно с по-модерния модел Dena, изграден на същата техническа база. Освен това, гамата на иранския производител включва седана Runna, който е леко модифицирано Peugeot 206, а миналата година дебютира моделът Tara, който с известна степен дори може да се счита за релевантен.

Факт е, че Iran Khodro Tara е вариация на тема бюджетни седани Peugeot 301 и Citroen C-Elysee: тяхното производство стартира през 2012 г. и продължава и до днес. Между другото, те също бяха предложени в Русия, но загубиха битката от други "бюджетни модели".

LADA спря производството на автомобили

LADA спря производството на автомобили

Причина са санкциите, които Западът наложи на Русия

Но атрактивната цена може да помогне: на изложението Interauto миналия август представители на Iran Khodro казаха, че автомобил в максимална конфигурация ще струва 1,1 милиона рубли (малко над $10 000 при актуален кус 1 долар = 104 рубли). Разбира се, днес тази цена вече не е реалистична, но за сравнение можем да вземем Hyundai Solaris: през август 2021 г. неговата версия от най-висок клас струваше 1,3 милиона рубли, а оттогава официалните цени са се увеличили с около 300 хиляди.

Снимка 567808

Източник: Autonews

SAIPA

Вторият забележителен автомобилен производител в Иран също е тясно свързан с Франция: SAIPA е създадена през 1965 г., за да сглобява Citroens по лиценз, въпреки че Renault, Nissan, Opel и много други, включително дори Cadillac, се произвеждат там през следващите десетилетия.

Сега продуктовата гама на компанията включва китайски малки автомобили Brilliance, както и няколко независими модела. Най-новите от тях са седаните Shahin и Aria, изградени върху модифицирана "B платформа", използвана от Toyota преди прехода към глобалната архитектура TNGA. Така най-близкият роднина на тези "иранци"е Toyota Yaris, въпреки че няма очевидни паралели нито в дизайна, нито в интериорния дизайн.

Има и нещо по-просто - субкомпактният SAIPA Saina, по същество продукт на дълбок рестайлинг на модела SAIPA Tiba (построен върху старата кола на Kia Pride, макар и с много модификации). Двигателят, между другото, също е направен по корейски лиценз тук - това е стара 1,5-литрова "четворка" с мощност 88 к.с. С други думи, имаме нещо като Lada Granta, само че иранско производство.

Снимка 567809

Източник: Autonews

Tata Motors

Втората страна с доста добре развита автомобилна индустрия, която се въздържа от санкции, е Индия, където има два крупни концерна в бранша. В Русия (и в света) познават Tata по-добре: тази компания веднъж пусна модела Nano, който носеше титлата на най-евтината кола на планетата с първоначална цена от само 1500 долара.

Тата също така притежава Jaguar и Land Rover: индийският производител по същество спаси британците от фалит, като същевременно запази тяхната независимост В същото време компанията разполага с повече от достатъчно собствени модели: настоящата гама се състои от три автомобила и четири кросоувъра, без да се броят електрическите превозни средства. Най-впечатляващият е компактният хечбек Altroz ​​с динамичен и дори смел дизайн.

Колко поскъпват най-популярните марки коли в Русия заради санкциите

Колко поскъпват най-популярните марки коли в Русия заради санкциите

Едновременно няколко автомобилни марки повишиха цените на своите продукти

Въпреки че в руските реалности, миникросоувърът Tata Punch, построен на същата платформа и напомнящ на Renault Kwid, ще бъде по-актуален. Машината не достига дори четири метра дължина, така че трицилиндров двигател с 85 конски сили трябва да е достатъчен за нея, но основното тук е цената: за основната версия в Индия те искат 550 хиляди рупии, че е около 760 хиляди рубли ($7 300) по текущия курс.

В другата крайност е кросоувърът Tata Harrier, който може да стане заместител на Jaguar Land Rover. Факт е, че основата тук е платформата D8, върху която са изградени първото поколение Evoque и Discovery Sport, както и Jaguar E-Pace.

Вярно е, че двигателят е неочакван - това е лицензиран двулитров дизелов двигател Multijet с мощност 140 конски сили, разработен от Fiat. Да, и марковото задвижване на всички колела JLR в "Harrier" не може да се намери: за по-евтино, задната многовръзка беше променена на усукваща се греда, а задвижващите колела бяха оставени само отпред. Но цените в рубли започват от два милиона рубли.

Снимка 567810

Източник: Autonews

Mahindra

Малко по-евтино, от 1,8 милиона рубли при сегашния курс, в Индия има кросоувър Mahindra XUV700, представен едва миналата година. По размер (4,7 метра) той е сравним с Tata Safari и играе в същия клас като Nissan X-Trail и Mitsubishi Outlander. Освен това тук е осигурено задвижване на всички колела, а гамата от двигатели е напълно респектираща: наличен е бензинов двулитров турбо двигател с мощност 200 к.с. или дизел 2.2 (155 или 185 конски сили).

Има и по-млад модел XUV300 - като Tata Punch, той се вписва в общата дължина под четири метра поради особеностите на индийското данъчно облагане. Тук не са дадени четири лидера, но двигателите са добри, поне на хартия: 1,5-литров дизелов двигател със 115 к.с. и 110-силен бензинов 1.2- литров "турбо двигател". Цените също са много атрактивни - от 1,1 до 1,5 милиона рубли.

Снимка 567806

Източник: Autonews

Mobius Моtors

Приблизително в същата лига се представя и компанията Mobius от ... Кения. По едно време тя попадна в новинарския радар с планове да направи ултрабюджетен SUV на цена от само 6 хиляди долара, но докато се подготвя за производство дизайнът още се доработва. В резултат на това сега моделът Mobius 2 струва най-малко 1,5 милиона кенийски шилинга, приблизително и токолоква рубли.

В същото време този SUV е възможно най-непретенциозен със само : задно задвижване (непрекъсната ос е окачена на пружини), петстепенна "механика" и атмосферен 1.8 бензинов двигател, развиващ 133 к. сили.

Има обаче и по-усъвършенстван всъдеход Mobius 3 - освен дизайна на предната част, той безсрамно копира Jeep Wrangler както като обща концепция, така и в детайлите. Тук всичко е много по-сериозно: задвижване на всички колела, шестстепенен "автоматик", двулитров двигател с компресор, който развива 220 конски сили, пружинно окачване на двете оси - и дори сгъваема каросерия в стил Wrangler.

Удоволствието не е евтино, от четири милиона шилинга (или рубли). Същата сума в Русия преди кризата беше искана за истински Wrangler - само че шансовете той да остане на нашия пазар изглеждат много неясни.

Снимка 567805

Източник: You Tube

Togg

Тази година заводът в град Гемлик трябва да започне производството на автомобили Togg. Това е мащабен и амбициозен проект за "турски национален автомобил", в който са инвестирали наведнъж шест компании - от производителя на напитки Anadolu, известен с марката пиво Efes, до клетъчния оператор Turkcell.

Към създаването на дебютния модел, който ще се превърне в електрически кросоувър, беше подхождано задълбочено: например първите версии на дизайна са нарисувани от студиото Pininfarina и Мурат Гунак, който успя да работи върху Mercedes-Benz SLK, Peugeot 307 и 607, VW Golf от пето поколение и други добре познати автомобили.

Техническите данни все още не са оповестени публично, но според идеята на създателите Togg не е просто автомобил, а част от екосистемата, в която живее съвременният човек. Съответно е обявена тясна интеграция със съвременните телекомуникационни услуги, взаимодействие с функциите на "умните домове" и много други.

В бъдеще се планира да бъдат построени пет различни модела върху модулна електрическа платформа, от градски хечбеци до миниванове. Е, дизайнът на компактния кросоувър е патентован в Русия през 2020 г.

Така че ако самият проект, в който инвеститорите са инвестирали 3,2 милиарда долара, се осъществи, тогава може би ще видим и "турската национална кола" по пътищата си.