Над 50 000 коли. Трудно е човек даже да си ги представи на едно място - ако ги паркирате доста наблизо едни до други, ще ви трябват поне около 400 декара площ. Толкова са обаче новите возила, регистрирани през 2024 г. според данните на "Пътна полиция". Точната бройка варира според някои критерии, но едно е сигурно - изминалата година е донесла исторически рекорд при новите автомобили.
Това е особено впечатляващо не само заради бройката. През последните години цените на колите непрестанно вървят нагоре. Според проучване на Transport & Environment от 2019 г. насам при основните европейски производители говорим за скок от над 40 на сто. Казано най-просто, на фона на всичкото говорене за криза и ниски доходи у нас, купуваме едни доста скъпи возила.
Звучи парадоксално, но за случващото се има причини, посочва пред Money.bg Владислав Дамаскинов, Съпредседател на Българска асоциация за лизинг.
"Официалните статистики понякога стават жертва на изкривявания, дали поради износ, или други причини. Въпреки това, ръст определено има и той се дължи на няколко фактора. Един от тях е отпушването в доставките на нови автомобили. По време на COVID-19 те бяха силно забавени и дори спрели. Ето защо от 2023 г. насам се наблюдава доставката и предаването на голям брой автомобили. Чисто психически самите клиенти също вече имат по-голяма увереност, че ще получат автомобила в нормален срок и с по-голямо желание инициират процеса по закупуване на автомобил", обяснява той.
Източник: Българска асоциация за лизинг
Владислав Дамаскинов
Лизинговите дружества имат доста добър поглед върху пазара. Според цитирани в медиите неофициални данни на вносители от 2022 г., до 90% от новите автомобили са били на лизинг. "Въпреки липсата на официална статистика, ние сме уверени, че България следва европейските тенденции, които са, че малко над 50% от превозните средства, които се продават се финансират от лизингови дружества", посочва Дамаскинов. Това означава, че този вариант се избира доста често и при употребяваните возила.
Съпредседателят на асоциацията отбелязва, че през 2024 г. не е имало рязка промяна в икономическите или социалните процеси, които определят решенията на клиентите - индивидуалните купувачи и бизнесът. Процесите обаче са динамични: "Следва да се отбележи, че овладяването на инфлационните процеси повлия положително и за двете групи клиенти, но несигурната политическа обстановка започва да прозира в забавянето при вземането на решение за закупуването на автомобил както при физическите, така и при юридическите лица".
Как се променя профилът на клиента?
Няма точна статистика колко струва средно автомобилът, взет на лизинг в България през 2024 г. Както отбелязва Дамаскинов обаче, "повишаването на средните цени на автомобилите, логично води и до повишаване на цените на лизингованите такива".
По-видими са промените в профила на лизингополучателите: "Много от нашите клиенти търсят и откриват специалните ни условия за електрически автомобили, интересуват се от това какви предимства даваме при финансирането на различни продукти свързани със Зелената сделка, търсят повече информация и проявяват повече избирателност в това какво и как получават като комплексна услуга и по кои канали, особено дигиталните такива".
В края на лизинговия договор за физически лица клиентът има избор - може да остане с автомобила след плащане на остатъчната стойност и прехвърляне или може да го върне на лизинговата компания и да вземе нов. Последното е доста популярна практика в западните страни, но по думите на Владислав Дамаскинов този модел активно се ползва и у нас.
Българската асоциация за лизинг подкрепя идеята да се промотира електрическата мобилност чрез схема за подпомагане на закупуването на лизингово EV возило срещу връщане на старо. "По този начин, ние като лизингови дружества можехме да опосредстваме процеса, да придобием стария автомобил на клиента, да му лизинговаме нов, а държавата да субсидира част от цената и да гарантира риска. За жалост тази идея не беше реализирана, но тя остава смислена", посочва Дамаскинов.
"Електрическият" преход у нас върви на различна скорост в сравнение с по-богатите европейски страни. Тепърва ще видим как цялостното усещане за несигурност ще се отрази както на него, така и на по-широкия автомобилен пазар през 2025-а.